Spring till tåget som vanligt........

onsdag 10 april 2019 Florens, Toscana, Italien

Dag 7

Härligt att få resa vidare. Ravenna var fantastiskt men det är alltid roligt att få hänga på sig väskorna och ge sig iväg mot nya platser.

En riktigt bra planerad dag slutade med att vi alla var vid stationen 30 minuter innan tåget till Milano skull avgå. Allt fick väldigt smidigt och Leo har nu blivit en rutinerad backpacker och vet exakt rutinerna vid avstigning av tåg. Vänta på att mamma och Moa gått av, få hjälp av mamma ner på perrongen, när pappa fällt upp vagnen tar han av sig ryggsäcken och lägger den under vagnen och sedan återstår bara ett litet hopp ner i vagnen.

Målet på Milanos central var att fylla på magsäckarna inför nästa tågresa mot Florens. Det blev hamburgare på Burger King och när vi såg att det var 30 minuter kvar till tåget skulle gå tog vi det gemensamma beslutet att äta på stället. Den äldste i sällskapet blev helt plötsligt kissenödig och var tvungen att uppsöka toaletten. Efter att ha irrat omkring ett bra tag så hittade jag den och när jag sedan kom tillbaka var det bara 12 minuter kvar tills tåget skulle gå.
Vad händer så, jo Leo blir akut kissenödig så jag tar med honom och vagnen i superfart men hittar inte toaletten! När det endast återstå 7 minuter tar jag och Leo beslutet att skippa toabesöket och springer tillbaka. 2minuter senare anländer vi lite småstressad till Burger King.
Full fart ut mot tågen, vilket spår? Nästan längst bort såklart och vagn nr 11. Sista vagnen! 1 minut innan avgång klev vi på tåget lite småsvettiga.
Vi kom fram till Florens 1,5 timmar senare och då vi varit här ett par år tidigare var det lätt att hitta till hotellet.

vi lämnade väskorna på hotellet och begav oss snabbt ut på stan för att handla lite vatten och frukt för att sedan bege oss till en resturang och möta upp vårt resesällskap för en gemensam middag. Lite pasta och några glas vin senare gick vi tillbaka till hotellrummet för en välförtjänt natts sömn.

Dag 8

Efter en go-frukost begav vi oss iväg till turistattraktionen nr 1 i Florens Basilica di Santa Maria del Fiore vilket är en katedral mitt inne i staden. Italienarna är fantastiska på att hitta på ståtliga namn på sina byggnader. I Sverige hade denna byggnad lika gärna hetat något i stil med Nödinge kyrka.

vi tillbringade ca en timme runt denna katedral med att både hinna fika och utföra ett bajs blöjs byte inför imponerande turister. Efter detta turiststopp tog vi oss vidare till floden Arno. Det krävs mycket av oss turister med barnvagn att ta oss runt i denna stad då det kryllar av turister (ca 4 miljoner varje år) och att man får åka bil näst intill över allt i staden och de få trottoarer som finns i staden är ungefär lika breda som barnvagnen. Tur att Lina oftast kör vagnen eftersom hon inte är lika försiktig som jag utan mer eller mindre kör över både italienare, japaner och ryssar om de inte flyttar sig.
Vi tog oss över floden på en av broarna bredvid Ponte Vecchio vilket var ett geni drag då vi fick bra bilder på den samt vi slapp allt folk.
efter denna fotostund tog vi oss upp för en enormt brant och lång backe för att slutligen komma upp till Giardino di bomboli som är en gigantisk trädgård. Skönt att komma bort från alla bilar och turister och Moa å Leo kunde leka av sig på de stora gräsmattorna.
18500 steg och 1,4 mil senare kom vi tillbaka till hotellet där vi körde en split dinner vilket innebär att Lina åt middag först sedan tog hon över barnen så drog jag och David ut för en matbit.
3 öl senare var det dags att hoppa ner i sängen för att samla kraft inför resan till staden jag så länge velat besöka. Siena

sov gott

//D