Pojkar på duvjakt i Siena

måndag 15 april 2019 Siena, Toscana, Italien

Dag 9

Frukost på hotellet innan avfärd mot Siena. Maggie och David med familj var inte klara med Florens så de tog ett senare tåg vilket innebar att Leo fick åka tåg ytterligare en gång utan sin för tillfället bäste vän Elias.

tågresan gick smidigt och väl i Siena tog vi en lunch på köpcentret vid tågstationen innan vi gick för att leta upp lokalbuss nr S3 som skulle ta oss till lägenheten där vi skulle tillbringa de närmaste 5 nätterna. 1 timmes detektivarbete senare hittade vi tillslut rätt busshållplats och buss som 30 minuter senare kom fram till Villa il Borghetto.
Detta ”lägenhetskomplex” med 6 lägenheter är en gammal stenvillan med en fantastisk trädgård i olika nivåer med både gräsmattor och stenlagda gångar där man med bra fantasi kan leka det mesta.
Vår lägenhet består av tre sovrum, toalett och ett kök där jag stortrivdes. Önskade att man hade gasolspis hemma då det är väldigt tillfredställande att laga mat på denna.
I väntan på vårt resesällskap promenerade vi ner de 700 m till supermarket och handlade lite basvaror så vi skulle klara oss. Lina gick igång på den fantastiska salades och jag säger inte emot. Vilken salad och vilka fantastiska tomater. Inte konstigt det är gott med bara en tomatsås på pastan med sådana råvaror.

vi tog det sedan lugnt och installerade oss i vår lägenhet i väntan på nästa dag.

Dag 10

Solen sken och idag skulle vi göra Siena!
Vi tog bussen som stannade precis utanför villan upp till staden vilket tog ca 5 minuter. Det var väldigt små bussar som gick varje kvart men det blev snabbt trångt speciellt då två barn familjer med deras två vagnar skulle pressas in men detta blev inga större problem då italienarna älskar barn och reser sig så gärna för att de små skall få sitta.
 I hoppade av bussen och promenerade till Piazza del Campo som är ett stort solfjäderformig torg där det årligen arrangeras ett hästkapplöpningslopp. Detta lopp arrangerades första gången i början på 1700 talet och man fyller banan som idag är stenlagd med jord och bygger läktare runt där speciellt inbjudna gäster får sitta. Resterande människor får trängas i mitten på torget vilket måste skapa en viss känsla av klaustrofobi då torget sluttar mot mitten och de som står längs in kan inte se någonting än andras ryggar.
Det var här Leos och Elias intresse för att jaga duvor tog fart på allvar. Leo har alltid haft en förkärlek till denna lek men han har alltid fått jaga ensam. Nu fick han med sig en jaktkompis och tillsammans satte de rejäl skräck i alla duvor på torget. Då torget är väldigt stort blev det en och annan löpmeter vilket resulterade i trötta barn.
Det visade sig också Finnas ytterligare ett gäng barn som ville vara med och jaga. Snacka om uppjagade duvor.
Vi åt också på torget vilket var perfekt då man hade bra koll på barnen när de hade ätit klart och var redo för lite mer jakt.

Vi begav oss sedan iväg till en liten park där det fans lite djur och här tillbringade vi resten av dagen innan vi bagav oss hem igen.
Kvällen avslutades med ost, kex och rödvin i vår lägenhet tillsammans med våra vuxna reskamrater medans resterande resemedlemmar sov.

Dag 11

Idag var det kallt ute, framförallt när solen gått i moln. Lina och Maggie började med en shopping tur medans jag och David ”passade” de större barnen på den fantastiskt stora ”lekplatsen” med alla duvor som vi besökte dagen innan.
Idag passade vi också på att titta på Duomo Siena. En 77m hög Katedral planerad mitt på Piazza del  Duomo. En fantastisk byggnad med en ”panel” av marmor.

Dag 12

Efter frukost passade jag på att göra som Lina gjorde morgonen innan och ta en löprunda till gamla stan och se den med löparskor. Ett helt fantastiskt sett att då se städer på. Det var nu man verkligen insåg hur högt upp Siena ligger omgiven av vindruvsodlingar och olivlundar. Utsikten från vissa punkter är så fantastisk.
Kan erkänna att det är ingen lätt löpning i denna stad då det hela tiden får upp och ner med en variation mellan branta backar och trappor på små gator och trånga gränder.
Passade också på att handla lite mat på hemvägen innan vi slängde ihop en lunch som blev dennaista måltiden med vårt resesällskap innan de skull ta tåget vidare mot slutdestination Sverige.
Lina åkte på vinprovning på kvällen medans jag och barnen lekte ute i det goa åskväder som pågick fram till läggdags.

Dag 13

Nu kände vi oss färdiga med Siena och längtade efter nya äventyr. Vi har kommit fram till att det är perfekt att stanna 4 nätter på målstäderna och 2 nätter på de så kallade pausställena.
Idag var det mest lek för barnen på lekplats och lunch på stan. Tittade lite affärer utan att köpa något då jag insett att om jag lägger pengar på icke livsnödvändiga saker kommer inte ekonomin gå ihop och jag får helt enkelt på tonårsvis ringa pappa och be honom skicka över lite pengar så vi får tak över huvudet resterande kvällar.
Kvällen bestod av packning och förberedelse att lämna denna mysiga stad och åka vidare till nästa. Rom

Ha en fortsatt trevlig dag

//D

Daniel Blomqvist