16000 steg i staden dit alla väga bär

söndag 21 april 2019 Rom, Lazio, Italien

Dag 14

Resan från Siena tog strax över 1 timme med regionaltåget och vi kom fram till ett varmt och skönt Rom. Vi hade lite svårt att hitta vårt boende men efter att ha gått rätt gata fram och tillbaka ungefär 5 gånger hittade vi det och kunde pcka upp våra saker och börja leta efter ett ställe att äta på. Det blev ett café liknande ställe där vi stötte på ett par riktigt goa daner från Toronto. De blev stört förtjusta i Leo och Moa och slängde ur sig den en komplimangen efter den andra. Leo sharmade dessa damer genom att pladdra på i sitt höga tempo på en svenska som är svår även för en svensk att tyda. Tänk då vilket jobb kanadensarna hade......

vi gjorde inte så mycket mer denna dag än att handla lite frukostgrejer på ett supermarket och sedan blev det läggdags.

Dag 15

Nästa dag var dagen då vi skulle promenera genom Rom. Som det alltid blir av någon konstig anledning när man besöker denna stad så är man väldigt tidsoptimistisk. Man rittar på kartan och tänker något i stil med
- 15 minuter sedan är vi vid Colosseum, 15 minuters kik på denna byggnad sedan ytterligare 25 minuter till Fonata di Trevi. Fika där och sedan vidare till Spanska trappan där vi intar våran lunch sedan får vi se om vi tar oss bort till Vatikanen och hälsar på påven innan vi tar ev tunnelbanan hem då ”barnen” kanske är lite trötta.

det man inte tar med i beräkningen är att det finns andra turister i staden, avstängda tunnelbanor, trötta och gnälliga barn, hungrig Daniel osv. Det blev enligt min kl ca 16000 steg och 1,2 mils promenad och vi hann med att se allt som vi tänkt förutom Vatikanen. Den har vi sett tidigare så det var inte hela värden att vi missade den denna gång. Kul att få se Spanska trappan i full blom för första gången. Tidigare gånger har det inte varit några blommor och då är den rätt så tråkig enligt mig.
Trötta och solsvedda kom vi tillbaka till vårt rum och tyckte det kändes rätt skönt att packa ihop sakerna för redan dagen efter ner till Amalfi kusten.

Dag 16

expresstågv till Sorento efter en lugn morgon. Man blir faktiskt imponerad av italienarna och deras järnvägar/tåg. Gott om plats, snabba och framförallt tysta tåg. Vi färdades i 300 km/Tim större delen av resan och det känns knappt. Stockholm-Göteborg strax över 1,5 timmar hade med största sannolikhet minskat intresset för flyg på den sträckan. En förutsättning är så klart att tågen kommer fram i tid.
Det gjorde vårt tåg och vi kom fram till ett soligt Sorento, som ligger några Mil utanför Neapel, i tid. Vi tog båten till en liten stad som heter Maiori som ligger utefter Amalfi kusten. En liten mysig stad som till skillnad från andra stöder i området ligger på platten. Väldigt skönt när man skall fram med barnvagnen. Här stöter man inte på många utländska turister ( förutom de Italienska) så här års och det finns inga sovenirbutiker och annat turistigt vilket känns väldigt skönt och äkta. Dock ser man tydligt när vi turister kommer promenerande på gatorna i shorts och t-shirt medans italienarna själva har jeans med tillhörande fodrad jacka.
Vi checkade in i vår lägenhet som är på två våningar och har en gemensam uteplats med de andra 5 lägenhetens som är helt fantastisk. Stora krypytor för barn med kryp och spring i benen. Helt vindstilla då det ligget skyddat av andra byggnader och inom en radie på 100 meter har vi både bageri, ”fiskemarknad”, supermarket, stranden plus tiotalet tratorier och glasskiosker. Huvudgatan utanför är nästintill bilfri vilket är otroligt skönt då italienarna i vanliga fall kör med sina bilar och mopeder precis överallt.

Detta kommer bli toppen

//D