Sköna dagar utan stress Och en hel del kyrkklockor

tisdag 23 april 2019 Maiori, Kampanien, Italien

Dag 17-19

Dessa dagar var helt underbara dagar. Vi köpte nybakt bröd till frukost varje morgon som ett komplement till havregrynsgröten. Vi körde ett pass på lekplatsen där jag framförallt fastnade för en rutschkana som var fantastisk rolig framförallt när man åkte med Moa. En dag blev det så mycket åkande Så jag och Leo blev rutschbanekompisar med några italienska barn. De blev så avundsjuka på att Leos pappa sprang upp och åkte ner i denna rutschkanan hela tiden att de gjorde allt för att få med sina föräldrar på tåget men icke. Frågan är vad deras föräldrarna tänkte om denna pajas som var som ett barn igen.

vi tog sedan och slängde ihop en lunch för att mätta och belåtna promenera ner till stranden och det turkosfärgade vattnet. Här grävde ett par av oss i sanden och vi som har lärt oss läsa kunde ligga och läsa böcker vilket vi gjorde en hel del under dessa dagar. Barnen åt oftast något hemma innan de lade sig medans vi köpte take away mat och satt i lugn å ro när barnen sov.

Det hände också några gånger att vi tog oss ut på en löprunda och jag avverkade ca 3,2 mil i detta backiga landskap vilket förhoppningsvis kommer glra att man tar sig runt Göteborgsvarvet på en helt ok tid. Det var en fantastisk miljö att springa i. En del bilar men även mycket cyklister som kom med jämna mellanrum i sina tajta cykeluniformer i små grupper.

Vi fick också vara med om att fira påsk i Italien vilket var speciellt. När Leo och jag skulle till lekplatsen en förmiddag hörde vi körsång utanför dörren. När vi gick ut stod där en stor samling vitklädda män ( tror det var män med tanke på deras basstämmor) och sjöng något på italienska i kör. Längst fram stod Jesus (en skådespelare)
Med sitt kors och jag antar de var på väg att korsfästa honom lite längre upp på vägen. Vi hängde med en bit men när vi hade hört denna sång ett par gånger så tog suget på att åka rutschkana över och vi fick springa vidare.
PÅ påskdagens kväll (kan ha varit långfredagen också) tändes det upp röda ljus efter hela huvudgatan och sedan gick detta tåg med vitklädda män ner mot vattnet och även denna gång promenerade Jesus med sitt kors vilket bör innebära att de inte korsfäste honom första gången vi såg dem. Spännande var det i alla fall. Ochvsedan var det detta med kyrkklockorna. Herregud vad ofta de gick lös på dessa klockor. De ringde varje hel och halvtimme. Och för att rasta klockorna lite extra ringde de även varje kvart över och kvart i. Detta höll på hella dagarna runt påskhelgen och fram till vi somnat. Lite trött blev man då vi dessutom bodde granne med kyrkan.

En kort summering:

Det var under dessa 3-4 dagar man verkligen vilade upp sig utan någon sightsing eller andra planerade aktiviteter.

Snar hemresa

//D