Skyskrapor dominerar men byggnaderna är omväxlande.
Skyskrapor dominerar men byggnaderna är omväxlande.

Livet är hårt till havs

torsdag 25 april 2019 Hongkong

I natt lämnade vi Hongkong med sikte mot Taiwan.
Vid lunchen i dag var det lång kö till den extra buffén med skaldjur, som det brukar vara när vi korsar kräftans vändkrets, nu för tredje gången. Vi fick offra oss och gå till baren för en drink först. När vi kom tillbaka var kön kortare och vi tog för oss av allehanda godsaker som sallad med räkor och musslor, rökt lax, skalade räkor, ugnsstekt lax, rökt lax och höjdpunkten, tigerräkor. Vanlig sallad, bröd och bläckfisk, mm avstod vi ifrån och vi tog bara 4 tigerräkor var. Inte stora lass som en del tar. Till detta fick vi nöja oss med några glas av husets vita vin, som ingår i vårt paket.
Till kvällen måste vi supa med besättningen. Vi är inbjudna till cocktail av kaptenen bland de som har varit med hela resan från Trieste som en liten förövning före middan. Ska bli kul att se vilka som varit med från början. Det har varit mycket ombyte av gäster på vågen.
Ja - livet är hårt till havs och lite måste man ju uppoffra sig.

I går åkte vi på utflykt i Hongkong. Upp till högsta punkten Victoria Peak, ca 550 m, för översikt över stan, tillsammans med en massa andra. Besök i ett showroom för en juvelerare med mycket smycken i helt fel stil för vår smak. Passar nog bättre för ryssar, araber och amerikanare. Åkte sampan (båttaxi) genom gamla hamnen och fick uppleva kontrasterna mellan stora, lyxiga motorbåtar, gamla husbåtar, kinesiska fiskebåtar i tvivelaktigt skick och omgivande skyskrapor. Besökte Stanley market, en vimlande marknad med små butiker med allehanda varor där vi avslutade med en öl i hettan. Avslutningsvis en kontrasterande, vidsträckt  badstrand med många aktiviteter inklusive ett Buddhatempel.

Christer
Senast aktiv - från Ingarö, Stockholms län, Sverige