Arne på den oändliga Ukrainska prärien
Arne på den oändliga Ukrainska prärien

Tullen plågar gamla gubbar ....

torsdag 6 juni 2019 Kuhmo, Finland

Vi har firat Sveriges Nationaldag på ett högst okonventionellt sätt. Först fick vi utstå en 1½ timmes fullständig genomsökning i Ukrainas tull. Det gick snabbt att komma ur Rumänien och genom Moldavien. Men i Ukraina tog det nästa stopp. I min packning fastnade tullaren genast på snuset, men släppte det när han hittade min "medicinväska"! I den hittade han pronaxen, och eftersom den inte fanns på min "apotekslista" beslagtog han den tills vidare. Arnes packning fick genomgå samma grundliga undersökning. Inne på stationen konstaterade tullaren att pronaxen fick föras in, och vi lämnade tullen svettiga och förbannade. Tror dom att två gamla gubbar skall starta en revolution i Ukraina? Vi fick också frågan om vi hade med vapen eller bomber! Till och med kolsyretuben i min räddningsväst betraktades med öppet missnöje!
Efter tullen omprövade vi vår rutt och tog M15 mot Odessa. (Under kvällen hade jag fått igång min navigator). Chomorovsk ligger strax söder Odessa, så vi planerade att vika av vid lämpligt tillfälle. Där begick vi ett ödesdigert misstag. Vi vek av för tidigt. Resultatet blev att vi fick köra över 10 mil på en väg som knappt var farbar. Bilarna hade kört upp spår på sidorna för att ta sig fram. Det är omöjligt att beskriva hur dåliga dessa vägar är, och tyvärr finns det mycket av den sorten i Ukraina.
Vi kämpade oss framåt, sakta men säkert. Man förundras över att motorcyklar håller för dessa påfrestningar. Potthålen är 20-40 cm djupa med tvära kanter, och ligger i serier så att man förr eller senare måste köra i dem. Som tur är har vi sluppit ifrån regn idag. Solen har lyst obarmärtigt över oss på den Ukrainska steppen, och i den 25-30-gradiga värmen har vi svettats och druckit!
Inte förrän 17.30 anlände vi till vårt anonyma hotell som ligger i ett "communety-område". Dvs ett bostadsområde där invånarna själva sköter säkerhet m.m. Ägarinnan var hjärtlig och ville oss allt väl. Eftersom vi saknade Ukrainsk valuta, skjutsade hon oss till ett växlingskontor och släppte av oss vid en liten mysig restaurang, där Arne slig till med en Schaslik!
I morgon skall vi hämta ut biljetterna till vår färjeresa över Svarta Havet. Någon gång mellan 1300-1700 embarkerar vi, för att anlända till Batumi, Georgien två dagar senare. Troligtvis finns inte internet på båten, så nu blir det ett par dagars tystnad från oss …

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
Kommentarer
Postat av Knut Lindvall

Tur att ni är erfarna globetrotters .
Då kan i alla fall resan bli bättre. 😎
Bättre tur fram över.