Isakskatedralen, vår granne
Isakskatedralen, vår granne

Framme i St. Petersburg

fredag 28 juni 2019 St. Petersburg, Ryssland

Efter drygt 40 mils resa är vi då framme vid den forna kejsarstaden St. Petersburg. När jag besökte den senast i början av 1980-talet, hette den Leningrad, men det är inte bara namnet som ändrats. Trafiken! Det tog oss nära en timme att komma in i centrum av staden till vårt hotell nära den berömda Isakskatedralen. Men det skall erkännas att ju närmare vi kommit St. Petersburg, desto mer "civiliserad har trafiken blivit. Senare delen av dagen fick vi köra i regn och stark vind (från Ladoga). Temperaturen har pendlat mellan 13-16 grader, men nära St. Petersburg klarnade det upp och blev 20 grader varmt, vilket torkade upp våra regnställ.
Vi bor bara ett stenkast fån Isakskatedralen, Rysslands största kyrka, på ett bra hotell med engelsktalande personal. Parkering finns endast på gatan utanför, men motorcyklarna står bara några meter utanför vårt fönster, så vi känner oss trygga. Hit har också kommit två tyska motorcyklister som skall köra Finland upp och Sverige ner till Tyskland.
Staden är full i turister, så det skall bli intressant att se om vi får någon plats på city-tour-bussen i morgon. Sedan skall jag för sista gången kolla om det finns lite mindre schalar (beställning!) Annars har vi tänkt ta det lugnt och vänta på att tvätten skall torka …..

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige