Isakskatedralen, världens största stenhus?
Isakskatedralen, världens största stenhus?

Stadstur i kallblåsten …

lördag 29 juni 2019 St. Petersburg, Ryssland

Skyddsänglarna skuttade av glädje när vi i morse tillkännagav att vi skulle besöka Isakskatedralen under dagen. Jag ville inte göra dem besvikna med att berätta att jag egentligen ville dit för att se
Foucault pendel, utan höll masken.
Först startade vi med att hoppa på en stadsrundturbuss och åka en bit genom staden. Vid ett gammalt varuhus hoppade vi av och lyckades till slut hitta en rysk schal (beställning!). Upp på bussen igen för en resa genom århundraden, förbi palats och ståtliga byggnader. St. Petersburg är verkligen en stad värd att besöka.
Vi hoppade av utanför Vinterpalatset, där det förresten hänger tavlor målade av en släkting till en bekant till Arne. Denne bekant har uppmanat Arne att gå in och ta hem en del av dessa tavlor, men inför risken att starta ett tredje världskrig avstod Arne. Dessutom hade magen börjat mullra ….
Jag tog skyddsänglarna i vingarna och vandrade mot Isakskatedralen. Löste biljett både till själva katedralen och till att vandra upp till tornet.
Katedralen tycks numera vara ett museum, likt Aya Sofia i Istanbul, och är nästan lika mäktig. Kanske till och med mer fylld av konstverk  av olika slag. Det är så mycket och överväldigande att man inte riktigt kan "ta in" allt. Själva katedralen lär vara världens största stenhus i sig självt. Någon pendel såg jag däremot inte till. När jag sedan googlade på detta, fann jag att den demonterats 1990. Jag var alltså 29 år för sent ute!
Vandringen upp till katedralens tak var på sitt sätt ett "via dolorosa". En spiraltrappa i sten sög långsamt och effektivt musten ur benen. Totalt är katedralen 101,5 meter hög och vandringen slutade en bra bit nedanför vid kupolens nedre kant. Utsikten är fantastisk och skyddsänglarna besökte alla släktingar som suttit på taket i 200 år och vaktat katedralen. På darriga ben vandrade jag hem till hotellet genom horder av turister, ofta anförda av guider med vimplar på små pinnar, så rätt turist skulle följa rätt guide.
Jag hade fått nog av sightseeing. Faktiskt börjat längta hem en aning. Vi får väl se i morgon om Lappeenranta kan döva den känslan en aning ….

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Kommentarer
Postat av Knut l

Hoppas ni får plats med alla Schalar
😀
Fortsätt god tur.