Arne jublar efter ankomsten till Finland
Arne jublar efter ankomsten till Finland

Finland, nästan hemma!

söndag 30 juni 2019 Villmanstrand, Finland

Morgonen startade på ett "spännande" sätt. Båda navigatorerna vägrade att guida oss ut ur St. Petersburg. De helt enkelt slocknade, eller visade ett spår som inte gick att följa! Orsaken till detta kan ha varit att rutten spände över två olika kartor, och det klarade inte navigatorn av. Efter mycket trixande fick jag till slut fram ett spår, men då grep St. Petersburgs polis in! De hade spärrat av en gata mitt i rutten, och när vi gjorde rundkörningar fick navigatorn "fnatt" igen. Nu fick vi ta fram all vår list och erfarenhet för att komma framåt. Dessutom är det inte det lättaste att tänka klart i en stor stad med  hård trafik och massor av gator som är enkelriktade.
Efter sju sorger och åtta bedrövelser kom vi till slut ut ur staden och körde sedan den nya leden över finska vikens innersta del. Ett imponerande vägbygge med tunnel under ön Kronborg, och nu fick vi för första gången "vittring" på våra hemtrakter. På de stora vägskyltarna kunde vi läsa "Scandinavia"!
Vi gjorde också en sväng in i Viborg och blev glatt överraskade. Den gamla slitna staden, som jag kom ihåg den från början av 1980-talet, tycks ha fått nytt liv med nya byggnader och fina gator.
Från Viborg är det inte långt till den Ryska gränsen mot Lappeenranta, och för att störa tullarna så lite som möjligt stannade vi i god tid och monterade ner våra filmkameror.
Utcheckningen från Ryssland gick lättare än befarat. Jag hade väntat mig att Arnes vodkainköp i Viborg skulle intressera dem! De inte ens tog ner en hand i våra öppnade väskor. Och utan att vi knappt visste av det var vi inne i Finland, där friden och lugnet omslöt oss direkt. Inga tokkörande Ryssar, bara sansade bilister i måttlig fart. Vi riktigt njöt av den korta resan till Lappeenranta och vårt hotell mitt i den lilla staden. Det kändes konstigt att tjejen i receptionen knappt tittade i våra pass, utan istället konverserade oss och hälsade oss välkomna till Finland.
Och nog märks det att vi kommit till Finland, förutom att trafiken blivit lugnare. Toalettpapperet har blivit bredare och starkare, servetterna på restaurangen större och inne på vår toalett sitter en ölöppnare som nästan är utsliten!
Fast kanske vi själva också har blivit förändrade? Ty när vi stegade in på restaurangen, frågade servitrisen om vi ville ha en meny på Ryska! Hon rodnade lätt, när jag slog fast att vi var Svenskar på väg hem …

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige