...nära att man grips av det Finska tungsinnet i detta väder!
...nära att man grips av det Finska tungsinnet i detta väder!

Kryssning mellan lågtrycken …

måndag 1 juli 2019 Kuhmo, Finland

Idag har vi ägnat oss åt att "kryssa" mellan lågtrycken/regnmolnen längs den föga upphetsande vägsträckan mellan Lappeenranta och Kuhmo. Tyvärr ser man inte mycket av de vackra insjölandskapet efter den här vägen, som till stora delar benämns som Via Karelia. Istället har man fått berika färden genom  att försöka leva sig in i den finske författaren Arto Paasilinnas skrönor och personporträtt från de här trakterna i Kajanaland.
Vi har förstås  också kollat mot himlen efter potentiella regnskurar och sökt rastplatser för det franska köket och de smörgåsar Arne "smugglat" ut från hotellet!
Vädret har också gett oss anledning att använda de flesta av våra varma kläder, som vi släpat runt med i över en månad. Idag har temperaturen pendlat mellan 13-18 grader, och i skrivande stund är det 11 grader! Den sydostliga vinden har också varit mycket stark, stundtals med stormstyrka i byarna, vilket har ökat kyleffekten.
Det lilla hotellet i Kuhmo visade sig innehålla en charmerande receptionist, som formligen ledd oss till vårt rum. Varför är ryska receptionister så sura, när deras gelikar i Finland kan vara så trevliga? Dock vill Arne tilldela henne en liten minuspoäng, eftersom hon antydde att han borde flytta bort sin motorcykel som står framför entrén!!
Nu ligger vi mest under hotellfiltarna och laddar batterierna för morgondagens resa och studium av platsen där Finska Vinterkriget startade den 30 november 1939 och det museum som finns i Raate.
I morgon kommer näst sista reserapporten ….

potasvirja
Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
Kommentarer
Postat av Gösta Björk

Och Du är säker på att ni har varit i Kuhmo och inte i Kuumu??!! Kuumu ligger ju närmare Raate!! Förmodar annars att ni tycker det är roligt att åka hoj!!!