Drömöar
onsdag 21 mars 2018 - Guna Yala, Panama

Det blev lte ihoparört när jag skrev förra inlägget (ö-liv). Där hamnade lite olika dagar i fel ordning men de får man ta när man har mycket upplevelser o skriva om.Nu har vi i allafall landat igen i Panama City, tog den första dagen till att bara vila,bada och planera dagens utflykt till

Ö-LIV
lördag 17 mars 2018 - Contadora, Panama City, Panama

Transporten tillbaka till Panama city gick Jättebra, vi fick åka med ägaren till vårt hotell i hans van och tog oss först till Santiago (2 tim), efter det så tog vi en lokalbuss på 4,5 tim som tog oss direkt till Panama city. Efter övernattning på ett superfint hotell (vi behövde lyxa

Kaffeplantage
lördag 10 mars 2018 - Boquete, Panama

Startade dagen med löptur i bergen, och då snackar vi uppförsbackar. Men det var ganska häftigt att testa att springa här, man kom ganska långt upp på landsbygden och det var väldigt intresant. Löpnimngen följdes av god frukost i vår trädgård följt av solbad med vin innan vi åkte

Panama......
fredag 9 mars 2018 - Boquete, Panama

Gjorde i går ett eget besök på cacaofarmen och fick oss en rejäl gångtur när vi skulle ta oss dit....en miljon trappsteg i 30 gradig värme kräver sitt jobb, men till slut nådde vi toppen och fick vår belöning. Där fick vi smaka och köpa färsk cacao och givetvis fanns det en massa

Ö-Liv
onsdag 7 mars 2018 - Bastimento, Panama

Då har vi tillbringat vårt första dygn på red frog beach och stötte på både krokodiler och sengångare på vår vandring till hotellet. Det är inga jättekrokodiler men tillräkligt stora för att man ska rygga tillbaka när de kommer emot en. Hade bokat bungalow med AC eftersom jag har de

Isla Solarte
tisdag 6 mars 2018 - Bocas del Toro, Panama

HEJ IGEN....I dag har vi varit med vattentaxi ute på en ö som heter Isla Solarte. Ett helt underbart ställe att stanna ett par timmar på. Man stannar till vid en restaurang som är byggd ute på pålar och där har man byggt ut så man kan sola, bado o snorkla. Alldeles intill ligger ett

Bocas
måndag 5 mars 2018 - Bocas del Toro, Panama

Halloj....Då har vi tillbringat 3 hela dagar här i Bocas....Den första dagen tog vi en organiserad tur med guide till lite olika öar runtomkring, vi fick delfiner, sengångare, fina stränder, underbar snorkling och bad, naturen kring öarna är verkligen så man häpnar...här finns allt man

Flyg och ny destination
torsdag 1 mars 2018 - Bocas del Toro Province, Panama

HALLOJ.Gårdagen inehöll endast löptur på morgonen och poolhäng innan det var dax för flyg till Bocas....Som jag misstänkte så blev det ett litet propellerplan som skulle ta oss ut till Bocas...Och de flesta vet vad jag tycker om detta, det var som att stoppas in i ett trångt rör o sedan

Panamakanalen.
onsdag 28 februari 2018 - Panama City, Panama

halloj i snöstormen...Vi kan i allafall inte påstå att vi har ruggigt väder, 35 grade o sol mest hela dagarna så vi klagar inte. Vi har redan lärt oss att allting som man bestämmer med personal på hotellen eller andra inte alltid stämmer med verkligheten..... I går så bestämde o bokade

onsdag 28 februari 2018 - Panama

HALLOJ I SNÖSTORMEN....Ja här e de ingen snöstorm i allafall..... 35 grader o sol e de som gäller så vi har inget att klaga på. Vi hade gjort upp en tripp med en här på hotellet som skulle gå till san Blas öarna, han hade fixat ett boende som även Camilla skulle kunna fixa så vi tyckte

23 februari 2018 - 24 mars 2018

Hej igen... Det går som vanligt inte speciellt bra att lägga in bilder så jag får försöka senare, jag lägger lite bilder på en sida på Facebook som heter"vi som gillar att resa" gå med där och sök på mig så hittar ni bilder där. Eftermiddagen i dag har spenderats i gamla stan, Casco Veijo, det var en mycket trevlig dag med mycket nya intryck från gamla Panama, väl värt ett besök. eftermiddagen/kvällen blev det lite slapp vid poolen och god middag med vin (i vanlig ordning) I morgon blir det heldagsutflykt på Panamakanalen.....så det får ni höra om när jag skriver nästa gång.... Ha de gött i snöyran

30 oktober 2017 - 20 november 2017

Denna gång åker vi till USA, stannar ett par dagar i Los Angeles innan vi går på Norwegian Sun som kommer att ta oss längt Amerikas västkust genom Panamakanalen och sedan upp till Miami. Efter ett par dagar i Fort Lauderdale åker vi hemåt.

Centralamerika

Centralamerika

28 juli 2017 - 25 augusti 2017

Reser till Guatemala för att lära mig spanska och bo i värdfamilj och se landet samt ta del av Maya indianernas liv idag och deras förfäders liv. Jag får på så sätt möjlighet att använda mina studier i antropologin, vilket känns kul. Efter två veckor i skolbänken med flera utflykter runt om i Guatemala flyger jag vidare till Panama. Här finns den berömda Panamakanalen. Dessutom har jag bokat en rundresa där jag kommer få besöka Bocas del Toro, Boquete och huvudstaden. Här ges även möjlighet till sol och bad. Ser fram emot den stora kombinationer och alla möjligheter som finns under min tid i Mellanamerika/Centralamerika/Latinamerika. Kärt barn har många namn... I dessa länder är en stor del av befolkningen indianer, vilket och gör det möjligt att se hur indianer lever idag och hur deras förfäder levt. Guatemala räknas som Maya indianernas centralpunkt och varje vecka anordnas en stor marknad där de visar upp sina hantverk. Det går även att besöka platser som Tikal där stora pyramider går att beskåda.

inka mm.

inka mm.

15 juni 2017 - 6 juli 2017

Drömresa

Triple trouble on tour

Triple trouble on tour

10 januari 2017 - 18 maj 2017

De tre trubbelmakarna åker till Amerikat på upptäcksfärd! Följ med oss från Cuba till Brazil och allt däremellan

Från Kuba till USA

Från Kuba till USA

18 november 2016 - 7 januari 2017

Via London till Havanna med Therese, därifrån ensam till Panama för några dagar innan det bär av till Costa Rica där jag ska möta upp Tiina och vi ska resa ihop några dagar. Sen drar jag till LA och träffar Los tres bandidos, dvs. Thomas, Nemo och Joar och med dem ska vi bila i Kalifornien.

Latinamerika höst 2016

Latinamerika höst 2016

30 juli 2016 - 12 november 2016

Jaaa då var det äntligen dags att åka ut på äventyr igen, 15 veckor resande. Totalt 6 veckor med Corre. Resplan: [b]-30 juli[/b], flyg till Panama [b]-v31-32[/b], Spanskakurs på Bocas del toro [b]-13 augusti[/b], Corre reser till Quito Ecuador och påbörjar 11 veckors arbete. [b]-v33-34[/b], reser runt själv i Panama, bla. besök hos släktingar i Boquete. [b]-v35[/b], flyger till Corre i Quito och är där 1 vecka. [b]-v36-40[/b], 35 dagars gruppresa "Quito to La Paz Adventure" Mer kan läsas här: [link url=https://www.gadventures.com/trips/quito-to-la-paz-adventure/1168/itinerary/]https://www.gadventures.com/trips/quito-to-la-paz-adventure/1168/itinerary/[/link] [b]-v41-42[/b], reser runt i Bolivia [b]-21 aug [/b], flyger till Corre och är där en vecka. -[b]v44-45[/b], reser med Corre. Börjar med flyg till Galapagos 5 november. Mer info finns här: [link url=https://www.gadventures.com/trips/galapagos-express-camping-adventure/3314/itinerary/]https://www.gadventures.com/trips/galap

Sydamerikas luckor

Sydamerikas luckor

14 januari 2016 - 25 mars 2016

Min resa kommer börja i Buenos Aires (Argentina) och avslutas i San Jose (Costa Rica). En strecka på 5662 km fågelvägen. Men jag kommer inte att flyga, så vägen mellan B.A och S.J blir bestämd ut med vägen. Jag återkommer med täta rapporter här på sidan för de som vill Ha det

Cuba libre por favor!!!

Cuba libre por favor!!!

16 januari 2015 - 28 februari 2015

Start i Colombia, sen Panamá och Costa Rica, Guate, Belize och Mexicó! Då håller vi i hatten igen!

Centralamerika med Rosa bussarna

Centralamerika med Rosa bussarna

12 januari 2015 - 16 februari 2015

Centralamerika 50+ Från Panama-Mexiko! Utforska Centralamerika och res med Rosa Bussarna från Panama City till vackra mexikanska Playa del Carmen. Njut av karibiska stränder, upptäck regnskogens alla fantastiska djur- och fågelarter och ta del av mayakulturens unika historia. Vi lovar dig en resa du sent kommer att glömma. Så låter den korta sammanfattningen av min nästa resa. Med Rosa bussarna men utan rosa buss. Vi bor inomhus varje natt och inte på bussen! Vi börjar i Panama och sen Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Guatemala, Honduras, Belize och slutar i Mexico. Hela resan tar en dryg månad och min förhandsinställning är VATTEN, i haven och i luften, inte minst i REGNskogen. Välkommen att kommentera om stort och smått ute eller hemma. www.rosabussarna.com/resa/centralamerika-50#travelinfo

Anders Wernborg
AWG