Panama

Kanalen 2
måndag 13 november 2017 - Panamakanalen, Panama

Eftersom vi hade lite dålig wifi när vi skrev om Panamakanalen kom inte alla bilderna med, tog jättelång tid att ladda upp, så här kommer lite flera bilder från genomfarten.

måndag 13 november 2017 - Panamakanalen, Panama

Så har vi kommit till resans höjdpunkt. Vi började vår kanalresa kl 0815 och hade slussat klart vid 5-tiden. Kanalen består av 3 slussar med 3 trappor i varje och den är lagom bred för Norwegian Sun, ca 2 fot tillgodo på var sida. Kommer inte ihåg exakt hur stor höjdskillnad det är, men

Rundresan börjar närma sig sitt slut
söndag 20 augusti 2017 - Bocas del Toro Province, Panama

Nu börjar veckan lida mot sitt slut. Detsamma gäller för min rundresa i Panama med G Adventure. Vi har varit tio resenärer från USA, Canada, England, Schweiz, Luxemburg och så jag från Sverige och så vår reseledare från Costa Rica. Utav tio personer är vi sex personer som reser på egen

tikena i Centralamerika
Lysande plankton och snorkling i mörkret
lördag 19 augusti 2017 - Bocas del Toro Province, Panama

Lör 19 augusti Star fish Beach, Bocas del ToroMajoriteten av G Adventure-resenärerna åkte på ännu en organiserad båttur med Hello Travel. Dagens resmål var två stränder och ev även delfiner, men detta kunde dock ej garanteras.Jag valde att avstå eftersom att jag ville se Bocas del Toro

Bland öar och ....
fredag 18 augusti 2017 - Bocas del Toro Province, Panama

Text kommer senare...Sett sengångare hängande i träd i Mangrove skogen.SnorklatProvat amfibieboard - härlig känsla.Spelat volleyboll och kastat frisbee på sand stranden och sedan svalkat mig i havetFärsk frukt serverad på ett bord med palmblad

Ö-liv
torsdag 17 augusti 2017 - Bocas del Toro Province, Panama

Nu har jag anlänt till Bocas del Toro som är en ögrupp utanför Panamas kust. Här kommer jag att tillbringa tre dygn. Imorgon har vi som reser med G Adventure en gemensam heldags utflykt. Vi kommer att besöka tre områden där vi har möjlighet att snorkla förutom att sola och bada. Har vi

Rafting - forsränning
fredag 18 augusti 2017 - Boquete, Panama

Äntligen.En hel dags forsränning.

Panama kanal
tisdag 15 augusti 2017 - Panama City, Panama

Igår träffade jag de andra som jag ska genomföra The Best of Panama resan. Denna anordnas av en brittisk resebyrå som heter G Adventure, vilka svenska resebyrån Kilroy säljer. Vi är totalt 10 personer samt en reseledare. Igår kväll åt vi mat tillsammans och fick en del information. Inga

Del 2 av min resa
lördag 12 augusti 2017 - Panama City, Panama

Idag har jag flugit från Guatemala till Panama. Så andra delen  av min resa har börjat. Imorgon kväll kommer jag att träffa G Adventure som jag via Kilroy har bokat min åtta dagar långa rundresa här i Panama. Jag kommer även att träffa mina medresenärer.Jag har nu varit i Panama i cirka

Sista dagen
onsdag 5 juli 2017 - Panama City, Panama

Så var vi framme vid sista dagen på denna underbara resa i syd/central Amerika.Dagen ängnades åt lite shopping vid Albrook och hit var det supersmidigt att åka tunnelbana.Albrook är ett gigantiskt shoppingcenterEfter shoppingturen blev det hotellpoolen.Ikväll hade vi bokat att gå på en

Anders Wernborg
AWG i inka mm.

30 oktober 2017 - 20 november 2017

Denna gång åker vi till USA, stannar ett par dagar i Los Angeles innan vi går på Norwegian Sun som kommer att ta oss längt Amerikas västkust genom Panamakanalen och sedan upp till Miami. Efter ett par dagar i Fort Lauderdale åker vi hemåt.

Centralamerika

Centralamerika

28 juli 2017 - 25 augusti 2017

Reser till Guatemala för att lära mig spanska och bo i värdfamilj och se landet samt ta del av Maya indianernas liv idag och deras förfäders liv. Jag får på så sätt möjlighet att använda mina studier i antropologin, vilket känns kul. Efter två veckor i skolbänken med flera utflykter runt om i Guatemala flyger jag vidare till Panama. Här finns den berömda Panamakanalen. Dessutom har jag bokat en rundresa där jag kommer få besöka Bocas del Toro, Boquete och huvudstaden. Här ges även möjlighet till sol och bad. Ser fram emot den stora kombinationer och alla möjligheter som finns under min tid i Mellanamerika/Centralamerika/Latinamerika. Kärt barn har många namn... I dessa länder är en stor del av befolkningen indianer, vilket och gör det möjligt att se hur indianer lever idag och hur deras förfäder levt. Guatemala räknas som Maya indianernas centralpunkt och varje vecka anordnas en stor marknad där de visar upp sina hantverk. Det går även att besöka platser som Tikal där stora pyramider går att beskåda.

inka mm.

inka mm.

15 juni 2017 - 6 juli 2017

Drömresa

Triple trouble on tour

Triple trouble on tour

10 januari 2017 - 18 maj 2017

De tre trubbelmakarna åker till Amerikat på upptäcksfärd! Följ med oss från Cuba till Brazil och allt däremellan

Från Kuba till USA

Från Kuba till USA

18 november 2016 - 7 januari 2017

Via London till Havanna med Therese, därifrån ensam till Panama för några dagar innan det bär av till Costa Rica där jag ska möta upp Tiina och vi ska resa ihop några dagar. Sen drar jag till LA och träffar Los tres bandidos, dvs. Thomas, Nemo och Joar och med dem ska vi bila i Kalifornien.

Latinamerika höst 2016

Latinamerika höst 2016

30 juli 2016 - 12 november 2016

Jaaa då var det äntligen dags att åka ut på äventyr igen, 15 veckor resande. Totalt 6 veckor med Corre. Resplan: [b]-30 juli[/b], flyg till Panama [b]-v31-32[/b], Spanskakurs på Bocas del toro [b]-13 augusti[/b], Corre reser till Quito Ecuador och påbörjar 11 veckors arbete. [b]-v33-34[/b], reser runt själv i Panama, bla. besök hos släktingar i Boquete. [b]-v35[/b], flyger till Corre i Quito och är där 1 vecka. [b]-v36-40[/b], 35 dagars gruppresa "Quito to La Paz Adventure" Mer kan läsas här: [link url=https://www.gadventures.com/trips/quito-to-la-paz-adventure/1168/itinerary/]https://www.gadventures.com/trips/quito-to-la-paz-adventure/1168/itinerary/[/link] [b]-v41-42[/b], reser runt i Bolivia [b]-21 aug [/b], flyger till Corre och är där en vecka. -[b]v44-45[/b], reser med Corre. Börjar med flyg till Galapagos 5 november. Mer info finns här: [link url=https://www.gadventures.com/trips/galapagos-express-camping-adventure/3314/itinerary/]https://www.gadventures.com/trips/galap

Sydamerikas luckor

Sydamerikas luckor

14 januari 2016 - 25 mars 2016

Min resa kommer börja i Buenos Aires (Argentina) och avslutas i San Jose (Costa Rica). En strecka på 5662 km fågelvägen. Men jag kommer inte att flyga, så vägen mellan B.A och S.J blir bestämd ut med vägen. Jag återkommer med täta rapporter här på sidan för de som vill Ha det

Cuba libre por favor!!!

Cuba libre por favor!!!

16 januari 2015 - 28 februari 2015

Start i Colombia, sen Panamá och Costa Rica, Guate, Belize och Mexicó! Då håller vi i hatten igen!

Centralamerika med Rosa bussarna

Centralamerika med Rosa bussarna

12 januari 2015 - 16 februari 2015

Centralamerika 50+ Från Panama-Mexiko! Utforska Centralamerika och res med Rosa Bussarna från Panama City till vackra mexikanska Playa del Carmen. Njut av karibiska stränder, upptäck regnskogens alla fantastiska djur- och fågelarter och ta del av mayakulturens unika historia. Vi lovar dig en resa du sent kommer att glömma. Så låter den korta sammanfattningen av min nästa resa. Med Rosa bussarna men utan rosa buss. Vi bor inomhus varje natt och inte på bussen! Vi börjar i Panama och sen Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Guatemala, Honduras, Belize och slutar i Mexico. Hela resan tar en dryg månad och min förhandsinställning är VATTEN, i haven och i luften, inte minst i REGNskogen. Välkommen att kommentera om stort och smått ute eller hemma. www.rosabussarna.com/resa/centralamerika-50#travelinfo

Do you know the way to San José?

Do you know the way to San José?

8 september 2014 - 19 december 2014

Två riktiga tangopartners-in-crime packar ryggsäckarna på nytt och far till kontinenten de drömt om under alla pluggår: América! Detta är belöningen efter fem år av flitigt (?) studerande och ett år fullmatat av hjärntrötthet på våra respektive PTP-tjänster. På schemat: natur & kultur, strandhäng, vandring, kanske en och annan kittlande aktivitet (surfing, rafting..?), god mat, gott vin och dans dans dans! Färden går genom Nicaragua, Costa Rica, Panama, Colombia och Argentina. På vägen hoppas vi sammanstråla med några goda vänner på olika håll. Det är väl ungefär det som är bestämt....bladet är oskrivet, vi ses till jul!

tikena
Peter Hjorth Säker