Gotlands län

En sammanfattning
måndag 17 september 2018 - Visby, Gotlands län, Sverige

Vi har precis kört ombord på färjan som ska ta oss tillbaka till fastlandet efter en vecka här på Gotland.När vi anlände till Gotland i tisdags, åkte vi direkt upp till Fårö där vi hade bokat 2 nätter på ett vandrarhem.Lågsäsongen började för någon vecka sedan, därmed var det

Jari Och Eva-Helen Oinas
JariEvaHelen i Gotland runt 2018
Sammanfattning
fredag 10 augusti 2018 - Gotland, Gotlands län, Sverige

Denna gång blir det inga detaljbeskrivningar av dagarna. Eftersom vi endast är här en dryg vecka blir det ett par korta sammanfattningar av tiden på ön. Tindra har med en kompis på resan.FREDAG Vi åkte från Ängelholm strax före kl 19. För Nomis del av det premiär för en längre åktur

Nimlinds i Gotland II 2018
Dag 4 och 5
tisdag 20 februari 2018 - Gotland, Gotlands län, Sverige

Igår måndag startade Tobias dagen med en kort promenad och ännu kortare joggingsträcka :-)På eftermiddagen åkte vi in till Visby och körde runt en del i centrum och därefter begav vi oss till O´Learys för att äta allahjärtansmiddag lite sådär i efterhand. Samtliga var mycket nöjda

Nimlinds i Gotland I 2018
De första dagarna
söndag 18 februari 2018 - Gotland, Gotlands län, Sverige

I fredags var det resdag. Vi åkte mot Oskarshamn i god tid då det var lite lömskt väglag. Det blev bättre i Växjötrakten och vi var framme en timma före färjans avgång. På båten åt vi god matsäck tillagad av Berit och Verner. Tack!Vi anlände Visby strax efter kl 23 och vi inledde med

Nimlinds i Gotland I 2018
Sista dagen
fredag 28 juli 2017 - Gotska Sandön, Gotlands län, Sverige

Idag regnar det. Efter frukost och städning av stugan var det dags att börja gå mot stranden Las Palmas där båten skulle hämta upp oss. Solen kom fram och det blev lite varmt och fuktigt i skogen där vi gick. Den här promenaden var nog den tråkigaste på hela resan. Det enda som fanns var

På äventyr
torsdag 27 juli 2017 - Gotska Sandön, Gotlands län, Sverige

Lite molnigare idag så det passade perfekt att gå på upptäktsfärd.Efter frukost tog vi kartan och begav oss ut i skogen för att leta efter Petter Gottbergs lada. Vi hade ju kunnat göra det enkelt för oss och gå den markerade vägen dit, som vi insåg fanns på vägen tillbaka. Men ungarna

Sol och bad

Idag ska det bli kanonväder så vi bestämde oss för att ligga på stranden hela dagen.Vi fixade lunch att ta med oss och sen bar det iväg till en i princip öde sandstrand, Västra sidan.På kvällen gick vi en sväng runt omgivningarna i lägerplatsen och Fyrbyn. Vi gjorde ett besök i museet.

Mot ön...
tisdag 25 juli 2017 - Gotska Sandön, Gotlands län, Sverige

Kl. 8:30 avgick båten från Nynäshamn. Vädret var soligt men det blåste, gissar runt 5-7 m/s, så vi hade preparerat oss med sjösjuketabletter. Men det hjälpte tyvärr inte Elias. Han var så tapper och klagade inte en enda gång trots flera uppkastningar under de 4 timmar som resan tog. Vi

Lite mer av allt...
fredag 27 oktober 2017 - Visby, Gotlands län, Sverige

Fredag morgon, och det var dags att packa väskorna på bussen inför hemresan. Men först hade vi förstås en lång härlig dag på Gotland framför oss. Vi träffade vår guide Janne vid bussen och sen bar det av. Första besöket var bokat på Stafva gård där vi skulle få se och höra om

Fårö, Bergman och mat
torsdag 26 oktober 2017 - Visby, Gotlands län, Sverige

I dag blev det ingen sovmorgon! 8.10 träffade vi dagens guide Janne och bussen började rulla mot Fårö. Janne berättade under färden mot Fårösund om massa historia, anekdoter, sägner och all möjliginformation som var Gotlandsrelaterad.Vi tog båten över till Fårö som tog 7 minuter.

Gotland runt 2018

Gotland runt 2018

11 september 2018 - 17 september 2018

Eftersom vi har semesterdagar kvar i år, passar vi på att utforska Gotland. Vi tar med bilen på färjan för att enkelt kunna ta oss runt ön. Vi börjar med två dagar upp på Fårö, därefter åker vi till Hoburgen längst ned på södra delen av Gotland innan vi avslutar med några dagar omkring Visby. Vi kommer att lägga ut bilder utefter vår resa, men det blir troligen endast ett dagboksinlägg. Håll utkik efter nya bilder på Resdagboken om ni inte orkar vänta tills ni får ett mail om dagboksinlägget.

Gotland II 2018

16 februari 2018 - 22 februari 2018

Resa i Sverige: Gotland

Resa i Sverige: Gotland

24 oktober 2017 - 27 oktober 2017

Under höstterminen 2017 så har vi läst om Gotland, nu besöker vi Gotland och får uppleva all de saker som vi pratat om. När vi kommer hem så ska vi sedan arbeta med en Gotlandsutställning som vi ska ha på skolan!

Gotska Sandön

Gotska Sandön

25 juli 2017 - 28 juli 2017

2014 besökte vi denna fantastiska ö över en dag. Trots värmebölja, vattenbrist och trötta små barn bestämde vi oss för att en dag komma tillbaka och utforska mer av ön. Nu har denna dag kommit.

Gotland II 2017

Träningsresa tre veckor.😀

Malapasqua

Malapasqua

11 februari 2017 - 24 februari 2017

Äntligen ska vi tillbaka till Malapasqua. Förra gången (2013) hade ön precis drabbats av tyfonen Yolanda. Vi klev rakt in i en katastrofzon. Tacksamma idag för att vi fick rensa stränder och stötta befolkningen då, men nu längtar vi till att bara få njuta av ett grönskande och soligt Malapasqua.

Gotland II 2016

Gotland II 2016