Åsele N

Saxdrama
torsdag 9 oktober 2014 - Åsele N, Västerbottens län, Sverige

Torsdag. Valkningsdag. De stora miraklens dag. Hoppets dag. Valka betyder att man tar ett mödosamt hopkommet plagg, blöter det i varmt vatten, häller oerhört mycket såpa på det och sedan gnuggar det med all sin kraft mot ett tvättbräde av trä. Jag understryker: med all sin kraft. Och

Vi går i spinn
onsdag 8 oktober 2014 - Åsele N, Västerbottens län, Sverige

I natt sov jag så gott! Utanför mitt öppna fönster går ett stuprör, där regnet spolat skön godnattmusik. Idag har det skurat av och till, och naturen blir svårt höstlik, när löven faller. Vi kursdeltagare har sytt/sömat/nålbundit ända fram till lunch. Tyst och koncentrerat. Efter

Ett stygn i taget
tisdag 7 oktober 2014 - Åsele N, Västerbottens län, Sverige

Idag är det Karls födelsedag och min namnsdag. Inte minsta lilla fest i sikte. Skulle vilja vara vid Gullmarsplan och äta soppa med Karl och familjen. Och här i urskogen sitter jag. Med utsikt ner mot Siljan, med träd prunkande i höstgult och med en trubbig synål av trä i handen. Ett steg

Sätergläntan
måndag 6 oktober 2014 - Åsele N, Västerbottens län, Sverige

Nu har kursen börjat! Sju handarbetande kvinnor och en fröken. En snäll fröken. Sätergläntan är Svensk Hemslöjds kursgård. Den här veckan går en femdagarskurs i nålbindning och en sjudagarskurs i ullspinning ( ingen gympa alltså!) Här kan man också gå terminslånga eller årslånga

På plats, redo
söndag 5 oktober 2014 - Åsele N, Västerbottens län, Sverige

Framme på Hemslöjdens kursgård Sätergläntan, nära Insjön, Claes Olssonland, Dalarna. Det är höst, lite höga, tunna moln och dimstråk här och var. Nu skymmer det, det är tyst och jag har installerat mig i enkelrummet Dalsland, med utsikt mot en skogsbacke och en vedbod. Björkar och

Höstresor 2014

Höstresor 2014

1 september 2014 - 20 december 2014

Nu skriver vi in olika utflykter i våra almanackor, med andningspauser hemma emellanåt. Häng med!