Umeå SO

fredag 16 januari 2015 - Umeå SO, Västerbottens län, Sverige

Nerfärden: Vid toppen var det gott om blåa läppar p.g.a. syrebrist. Nu hade solstrålarna börjat bränna och inte hade någon tanken på att smörja in läpparna inför vandringen neråt så det var många sönderbrända läppar senare. Det tog 3-4 timmar att vandra ner, syret kom ju mer och

fredag 16 januari 2015 - Umeå SO, Västerbottens län, Sverige

Baslägret låg på 4720 meter så vi hade drygt 1000 höjdmeter att avverka under natten innan vi kom till toppen. Vi gick på led, sakta,sakta, så hade man för bråttom några steg så fick man stanna eftersom det inte gick att passera någon på den smala stigen. Timmarna gick och man sneglade

fredag 16 januari 2015 - Umeå SO, Västerbottens län, Sverige

Dag fyra: 7 timmars vandring genom ett kargt landskap till baslägret varifrån vi sedan skulle ta oss mot toppen. Vi hade med oss ett färdigt lunchpaket som vi åt halvvägs sittande på stenar. Vi kom fram vid 15 tiden och efter te och popcorn var det återigen dags för 1,5 timmes

fredag 16 januari 2015 - Umeå SO, Västerbottens län, Sverige

Dag tre: Vi börjar med en fyratimmarsvandring i landskapet som består av lägre och lägre buskvegetation. Det är fortfarande varmt på dagtid när solen värmer, så jag kan gå i shorts. Jag är dock den enda, dom andra tycker visst att det är lite för svalt och går i långbyxor.Lunch och

Kilmanjaro
fredag 16 januari 2015 - Umeå SO, Västerbottens län, Sverige

Efter drygt fem timmars vandring kom vi fram till lägret efter att ha vandrat igenom en regnskogssträcka med frodig växtlighet. De 44 bärarna hade redan satt upp våra tält. 6 guider och en kock var också med. Popcorn och te före middagen och sovdags 20.30. Natten var kall så dt blev inte

Kilmanjaro
fredag 16 januari 2015 - Umeå SO, Västerbottens län, Sverige

Vi var 14 stycken som hade fått för oss att bestiga Afrikas högsta berg 5895 meter över havet. Vi började lite lätt med safari i Ngorongorong kratern. Vi såg massor av djur. Elefanter, lejon,noshörningar,flodhästar osv. Sedan var det dags att börja vandra. Första dagen började med ett

Vietnam
måndag 25 november 2013 - Umeå SO, Västerbottens län, Sverige

Höstens värme intogs i Vietnam. En cyklingsresa med Rosa Bussarna. Vi var 16 stycken i gruppen som bestod av 50 plussare i varierande kondition. Reseledaren cyklade omkull när han skulle fota under cyklingen och fick åka i följebilen ett par dagar eftersom han hade stukat handleden och skrapat

fredag 25 januari 2013 - Umeå SO, Västerbottens län, Sverige

Ett axplock av mina foton från Nya Zeeland

djindji i Nya Zeeland
Snart är vi packade!
fredag 13 juli 2012 - Umeå SO, Västerbottens län, Sverige

Nu har vi börjar packa inför resan så nu känner man att det börjar närma sig! Då vi reser med Ryanair så är det viktigt att man har koll på vikten av packningen. Vi har därför ägnat kvällen åt att väga väskor och fördelat alla grejor mellan väskorna. På söndag åker vi till

Hans Thorén
MASHT i Äventyr i Spanien
Senast aktiv - från Venedig, Veneto, Italien

9 februari 2015 - 10 februari 2015

Vi var 14 stycken som hade fått för oss att bestiga Afrikas högsta berg 5895 meter över havet. Vi startade med lite safari i Ngorongorong kratern och såg massor av djur, lejon, elefanter,noshörningar,flodhästar,zebror osv. Nu var det dags att starta emot toppen. Det började med ett hiskeligt skyfall, men eftersom det var tre timmar med buss till startpunkten så hann regnet tack och lov upphöra innan vi skulle börja vandra. Lite lunch och påfyllning av vattenflaskor innan vi statade i relativt varmt väder så man kunde gå i shorts. Längs stigen fanns det snabbväxande tallar planterade varvat med potatisåkrar. Babianerna tyckte också om potatis så befolkningen fick vakta dom tillsammans med sina hundar Plötsligt hörde man hundskall och en hel flock med babianer kom rusande tvärs över stigen med en skällande liten hund efter sig. Skulle babianerna velat slåss så skulle den lilla hunden inte haft en chans. Landskapet övergick till regnskog med frodig växtlighet.

Vietnam cykelresa med Rosa bussarna

Vietnam cykelresa med Rosa bussarna

31 oktober 2013 - 17 november 2013

Här kommer 100 bilder ifrån Vietnam resan ifall intresset finna att titta.

30 december 2012 - 24 januari 2013

Hejsan Nu har jag varit så långt borta som man bara kan ifrån norden. Det var sommarvärme i Nya Zeeland. Vulkanen hade haft utbrott ett par veckor före jag såg den, mäktigt landskap. Får och kossor täckte landskapet på den norra ön med böljande kullar överallt, öppna landskap överallt. Den vulkaniska ön visade sig med puttrande gyyttjepölar som bubblade,Vi badade i ett vattenfall som var 45 grader och simmade man ut till floden som angränsade så kyldes man ner av bergens smältvatten,Chauffören tyckte att vi skulle köpa lite öl att att avnjuta i badandet, sagt och gjort, härligt var det. Franz Josef glasiären gick vi till och såg som har funnits i hundratals år men krymper i tidens tecken. Vi gick Milford Track som är en 5 dagars vandring och anses som den vackraste vandringsleden i världen, det var regnskogsmiljö och berg och vattendrag och vattenfall så man bara njöt av upplevelsen. Hoppade bungyjump i Queenstown ifrån bron där allt startade på 80 talet. Man hann inte tänka så mycket,

Äventyr i Spanien

Äventyr i Spanien

16 juli 2012 - 30 juli 2012

Nu är det dags för familjen att åka ut på en resa igen! Den här gången bär det av till Spanien. Först lite storstadsliv i Bacelona och sen åker vi till Pyreneérna för lite vandring. Vi avslutar resan med sol och bad på härliga solkusten i Tossa de Mar.

Sällskapsresan

31 december 2011 - 29 mars 2012

Hämta Tess

Hämta Tess

20 maj 2011 - 29 juli 2011

Äntligen får vi åka och hämta en till dotter och en lillasyster till Fia.

Rune och Anki i Tanzania

Rune och Anki i Tanzania

8 oktober 2010 - 31 juli 2012

Vi arbetar med utbildning inom TEE-programmet i den Lutherska kyrkan i södra Tanzania. TEE är en församlingsbaserad bibelskola och ledarutbildning med målsättning att utrusta, skickliggöra och stärka befintliga och nya ledare inom de starkt växande kyrkorna i t.ex. Afrika. TEE finns även i andra delar av världen.

djindji
Göran Nordqvist