Sydafrika

Senaste nytt är inga muntra besked
tisdag 19 maj 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Här går dagarna sin gilla gång. Morgonpromenad.... och sen får man försöka sysselsätta sig så gott det går.Senaste talet från presidenten innehöll mest information om att denna lockdown nivå 4 kommer hålla i sig minst 2 månader till. I samband med det lät han meddelat att alla

Inga nyheter att rapportera
måndag 11 maj 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Här händer inte mycket. Står ännu startklar 7.30 varje morgon för den obligatoriska promenaden. Är vädret fint är det ibland så mycket folk på gatorna att man kan tro att det är marknad i byn. Vet inte om det är så klok att bunta ihop alla utomhuslängtande människor på samma lilla

Lockdown nivå 4
torsdag 30 april 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Imorgon 1/5 övergår ett totalt stängt Sydafrika till lockdown nivå 4. Egentligen är skillnaden inte så stor. Det mesta kommer fortsatt att hålla stängt. Man får inte ses eller socialisera sig på något sätt i grupp. MEN från kl 06-09 hela 3 timmar på morgonen får man röra sig fritt

En alldeles vanligt vecka..... nu för tiden
måndag 20 april 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Påskhelgen avlöpte utan minsta teckan på påsk. Mer än att jag nu förstått innebörden av långfredag. På torsdagskvällen meddelade presidenten i Sydafrika att husarresten blir förlängd ytterligar 2 veckor. Så fredagen var dystrare än vanligt och kändes väldigt låååång. Det var

Glad Påsk
torsdag 9 april 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Jag sitter lugnt kvar på samma ställe. Faktiskt exakt på samma ställe på terassen. 2 veckor har gått och det är verkligen på riktigt att man inte ens får gå en promanad. Jag försökte 1 dag och gick lite försynt på gatan ca 100 meter men blev genast tillsagd av en dam som stack ut

Utegångsförbud
fredag 27 mars 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Karantän för hela befolkningen. Från och med idag har regeringen beslutat om karantän och utegångsförbud för hela befolkningen i Sydafrika i 21 dagar. Man får inte ens gå en promenad runt kvarteret. Dystert!Men solen skiner och jag har instalerat mitt kontor på en terass. Så med vinden

Åter i Sydafrika
söndag 22 mars 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Det var inte en helt angenäm resa från Mumbai till Kapstaden. Helst vill ju ingen att man stannar i landet, inte är på flygplatsen, särskilt inte på något flygplan. Man behandlas som pestsmittad om man har ett svenskt pass. Det innebär nämligen att man är från ett infekterat land.Efter

Ändrade planer
lördag 18 januari 2020 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Har varit i hermanus 4 dagar. Sköna promenader på stranden varje dag. Dock går det ju inte o bada när vattnet är 12 grader. Först hett på dagarna och blåsigt, sedan igår "kallt" och blåsigt om du 20 grader räknas som kallt. Åker till Kapstaden ikväll och bor på hotell skall med ett

Från Swasiland till Lesotho
onsdag 9 oktober 2019 - Durban, KwaZulu-Natal, Sydafrika

På väg från Swasiland åkte vi mot kusten. Hade en natt i St Lucia, the hippo town. Med varningsskyltar i staden att akta sig för flodhästar nattetid, dom äger staden. Och således båttur på floden för att ta en närmare titt på flodhästarna.Efter det åkte vi mot Durban med 1 timmes

lickander i Safari i Sydafrika
Safari i krygerparken
onsdag 2 oktober 2019 - Mpumalanga, White River, Sydafrika

Resan gick bra hela vägen. Enda missen var att sista flyget från Johannesburg tlll krygerparken tydligen va överlastat. Dock var det inge som sa något innan vi landade och dom meddelade att bagaget inte kom med. Vi hade ju sovsäck i väskan? Som tur är finns det numera glamping att tillgå.

lickander i Safari i Sydafrika

4 december 2019 - 31 december 2020

Africa on tour - Jakten på Big 5

Africa on tour - Jakten på Big 5

6 november 2019 - 3 januari 2020

...äventyrsdags igen, även denna gång med den Rosa Bussen! 55 dagar med hetta, upplevelser, nya vänner, buss-sova m.m, ja ni vet... Denna resa går till en för mig ny kontinent. Suget av Afrika har väl inte varit det största men har växt med tiden. Nu finns längtan och då är det bara att göra slag i saken! Sagt o gjort! Start i Sydafrika och slut i Kenya, däremellan ska Namibia, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi och Tanzania passeras… alla länder hyggligt lugna och utan allt för många oroshärdar. Robben Island, Godahopsudden, Etosha NP, Victoriafallen, Malawisjön, Zanzibar och Maasai Mara är bara några av de platser som ska besökas om allt går enligt plan. Jäkligt spännande! Om det blir bungyjump, vithajsdyk och andra spektakulära aktiviteter får känslor och stämning bestämma, kanske försäkringen också... Ska som vanligt försöka leverera små rapporter löpande men ibland (säger erfarenheten) är det långt mellan fungerande wifi och svårt att få iväg det man vill... Nu kör vi! 

Ny sommar nya resplaner

Ny sommar nya resplaner

17 juni 2019 - 30 september 2019

Delar med mig av mina tankar kring nästa resa! :)

Henrich kollar in världen.

Henrich kollar in världen.

14 juni 2019 - 30 januari 2020

St Helena

St Helena

10 april 2019 - 3 maj 2019

Dykning på St Helena som ligger nordväst om Sydafrika, långt ut i Atlanten. Vi hoppas få se de stora djuren i havet. Vi börjar dock med 2 dagar i Johannesburg innan vi flyger till St Helena. Efter 2 veckor dykning, väntar några dagar i Kapstaden med vingårdar och förhoppningsvis en dags safari för att få se stora djur på land också.

JSR ND PR

JSR ND PR

14 januari 2019 - 28 januari 2019

Sydafrika - golf- och vinresa

Sydafrika - golf- och vinresa

3 februari 2019 - 25 februari 2019

Den 3 februari reser vi till Sydafrika/Cape Town för en tre veckors vistelse med fokus på golf och vingårdar. Resan har vi bokat genom Golf in the Garden Route i Cape Town. Vi kommer att bo i Stellenbosch, Hermanus och Franschoek och totalt spelar vi 7 rundor på olika banor. En guidad vintur är bokad, likaså en tur till Robben Island. Får se vad vi mer kommer att hitta på!

21 december 2018 - 13 januari 2019

En rundresa på östra sidan med spännande safaris och vackra vyer.

Sydafrika julen 2018

Sydafrika julen 2018

13 december 2018 - 9 januari 2019

Fam Eriksson från lilla Östhammar ger sig än stora Sydafrika, här kan ni läsa om våra intryck.

Gunnar Paulsson
Copiad