Sydafrika

Det blir aldrig som man tänkt sig

Samma dag som vi lämnade Sverige hade jag (Eva-Helen) turen att träffa en pensionerad Handelsbankare som har hus i Kapstaden och jag fick tips på en bra guide som kunde ta oss till vingårdarna, vi skickade iväg ett Whats Up till honom och sa vilka datum vi skulle vara i Kapstaden och vi hade

Jari Och Eva-Helen Oinas
JariEvaHelen i St Helena
Senast aktiv - från Solna, Stockholms län, Sverige
Brev nr 1 2019 Påskhälsningar från Stilbaai
onsdag 17 april 2019 - Still Bay, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Kära vänner!Tiden går fort och nu firar vi snart påsk. Det var inte länge sedan det var jul.I Stilbaai går vi mot höst och vinter. Helt plötsligt blev det kallt och vinterregnet kom och vi var glada för det. Men det gick från sommar till höst på en vecka. Jag badade i havet i förra

Anette Murless
Usambarabergen i Stilbaai
Senast aktiv - från Still Bay, Västra Kapprovinsen, Sydafrika
Helikoptrar vattenbombar och vi summerar vår resa
söndag 24 februari 2019 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I dag surrar helikoptrarna på nytt över Franschhoek. Nya bränder rasar igen uppe i bergen. Men denna gången brinner det lite längre bort och vi drabbas inte av brandrök och aska som flyger i luften. Vi tog bilens h körde upp till Franschhoek Pass och Mont Rochelle Nature Reserve. Där kunde

Saturday market och Day Spa
lördag 23 februari 2019 - Paarl, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Så var det lördag och dags för marknad igen, denna gången i Franschhoek. Ungefär samma upplägg som i Hermanus, dvs många olika saker till försäljning allt ifrån afrikanskt handarbete till handsydda hattar, barnkläder, prydnadsgrejor, blommor, frukt, tavlor till mat o dryck av olika slag.

Vinden vänder, branden sprider sig och vi provar fler viner
torsdag 21 februari 2019 - Franschhoek, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Förmiddagen ägnade vi åt att promenera runt i Franschoek men även att titta på alla helikoptrar och brandbilar som samlats vid infarten till Franschhoek. Vinden bar vänt i dag och branden har tagit fart igen. Röken gör sikten dimmig och luften rökig. Trist! Franschhoek är en liten stad

Besök på vingårdar
tisdag 19 februari 2019 - Paarl, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi bokade in oss på Franschhoek Wine Tram, som är en slags ”hop-on-hop-off-tur” runt vingårdar i och omkring Paarl och Franschhoek både med buss och tåg. Det finns 8 olika linjer som kör till 26 olika vingårdar. Eftersom vi inte hade en aning om vilka vingårdar vi ville besöka så

Nu är vi i Franschhoek
måndag 18 februari 2019 - Franschhoek, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I dag lämnade vi Hermanus och körde till Franschhoek. På vägen passerade vi enorma fält där man troligen precis skördat spannmål. Dessutom mängder av fruktodlingar. Vi körde också över ett bergspass, som syns på en av bilderna. Längs vägen var det flera vägarbeten. I början av

Golf igen och en havsnära lunch😎
söndag 17 februari 2019 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Så var det dax för runda nr 2 på Hermanus GK. I dag utmanade jag Gert i poängtävling, som han vann med 2 p. Gert gick in på 29 p o jag på 27 p. Vi spelade med ett trevligt engelsk par. Egentligen har vi inte träffat på några otrevliga människor här utan tvärtom, alla är väldigt

Local market och shopping
lördag 16 februari 2019 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I dag vaknade vi till en mulen himmel och duggregn🙁. Hrm... det hade i inte planerat...OK, det är bara attgilla läget - vi startade dagen med en lokal marknad som hålls varje lördag i Hermanus. Riktigt mysigt och annorlunda! Mängder av lokala företag som sålde allt ifrån frukt och grönt

Hermanus GK
fredag 15 februari 2019 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I går besökte vi Grotto Beach och unnade oss en lat dag på stranden. Men vilken strand! Härlig vit sand, enormt bred och mer än en mil lång! Vi hyrde solstolar och parasollet. Förhållandevis dyrt, 150 Rand (90 SEK) för en stol o en parasoll. Fastän där var en del del människor kände vi

St Helena

St Helena

10 april 2019 - 3 maj 2019

Dykning på St Helena som ligger nordväst om Sydafrika, långt ut i Atlanten. Vi hoppas få se de stora djuren i havet. Vi börjar dock med 2 dagar i Johannesburg innan vi flyger till St Helena. Efter 2 veckor dykning, väntar några dagar i Kapstaden med vingårdar och förhoppningsvis en dags safari för att få se stora djur på land också.

JSR ND PR

JSR ND PR

14 januari 2019 - 28 januari 2019

Sydafrika - golf- och vinresa

Sydafrika - golf- och vinresa

3 februari 2019 - 25 februari 2019

Den 3 februari reser vi till Sydafrika/Cape Town för en tre veckors vistelse med fokus på golf och vingårdar. Resan har vi bokat genom Golf in the Garden Route i Cape Town. Vi kommer att bo i Stellenbosch, Hermanus och Franschoek och totalt spelar vi 7 rundor på olika banor. En guidad vintur är bokad, likaså en tur till Robben Island. Får se vad vi mer kommer att hitta på!

21 december 2018 - 13 januari 2019

En rundresa på östra sidan med spännande safaris och vackra vyer.

Sydafrika julen 2018

Sydafrika julen 2018

13 december 2018 - 9 januari 2019

Fam Eriksson från lilla Östhammar ger sig än stora Sydafrika, här kan ni läsa om våra intryck.

Rundresa i Sydafrika

Rundresa i Sydafrika

22 december 2012 - 11 januari 2013

Under nästan 3 veckor reste vi, tillsammans med Annette och Kai, från Cape Town till Port Elisabeth i Sydafrika. Vi spelade golf bl a på Steenberg GK utanför Cape Town, på De Zalze GK och Arabella GK. Vi besökte några olika vingårdar, bl a Rust en Vrede där vi åt en fantastisk oxfile och drack underbart vin därtill. Vi besökte Boulders Beach med alla pingvinerna och Herolds Bay, en strand nedanför Georg. (Vi bodde i Tramonto strax utanför George) Längs Garden Route besökte vi bl a Elefantparken, där vi fick mata elefanter. Hela resan arrangerades av Red Sand i Cape Town. Bilder finns under "2013/Sydafrika 2012-13".

Stilbaai

Stilbaai

23 september 2018 - 30 maj 2020

Stilbaai är en liten stad i västra Kapprovinsen beläget vid Indiska oceanen.

Johannesburg

Johannesburg

5 mars 2018 - 5 mars 2018

Sydöstafrika med Rosa Bussarna

Sydöstafrika med Rosa Bussarna

10 mars 2018 - 21 april 2018

Flyger ner till Kapstaden o därifrån åker vi sen med bussen utefter Sydafrikas östkust upp till Botswana, Zimbabwe o in i Mozambique där vi sen flyger hem från Maputo.

Jari Och Eva-Helen Oinas
JariEvaHelen