Besök i Bangladesh -12

lördag 11 februari 2012 - tisdag 21 februari 2012

Mitt jobb - Vuxenutbildningen i Härryda Kommun - har den förträffliga äran att fara till Bangladesh för att vidga våra vyer. Leder oss gör Mustafa - en av våra lärare som är från Bangladesh, med många kontakter i landet...bland annat i regeringen. Välkomna att följa med mig!

Slut på resan, men ändå bara början
tisdag 21 februari 2012 - Mayor Mohammad Hanif Flyover, Dhaka, Dhaka, Bangladesh

Nu är denna resa slut. Väskorna är packade, men framförallt tar vi med oss ny kunskap och nya insikter hem. Att dessa nio dagar skulle ge oss såhär mycket kunde nog ingen veta i förväg. Vi i Sverige (och många andra rika västvärldenländer med oss) sitter hemma och trycker i våra egna

Concerned Women for Family Development
måndag 20 februari 2012 - Mayor Mohammad Hanif Flyover, Dhaka, Dhaka, Bangladesh

Till skillnad från igår har vi endast haft en enda punkt på programmet idag, som visserligen låg 9 mil bort . Här tar det ca 4h att köra 9 mil p.g.a. trafiken, därav endast en punkt. Faschinerande med trafiken här är att så fort allt stannar upp och ingen kan varken backa eller köra

Vart är vi på väg?
söndag 19 februari 2012 - Mayor Mohammad Hanif Flyover, Dhaka, Dhaka, Bangladesh

Vart är vi på väg? Idag har vi slått rekord. 5 visiter på 7 timmar. Först ut var ”National Martyrs Memorial”. Detta är ett stort och vackert monument som har byggts till ära för de 3 miljoner civila bengaler som massmördades av pakistanska militären under kriget 1971. Monumentet

Bollywood
lördag 18 februari 2012 - Mayor Mohammad Hanif Flyover, Dhaka, Dhaka, Bangladesh

Idag har vi upplevt saker som ingen av oss trodde att vi någonsin skulle få uppleva. Vem har t.ex. ätit middag hemma hos en justitieminister eller varit på bollywoodfest till en treårings ära? Mer om detta senare. Vårt största mål för dagen var att vi skulle åka till den gamla

Språkets månad
torsdag 16 februari 2012 - Mayor Mohammad Hanif Flyover, Dhaka, Dhaka, Bangladesh

Ännu en dag späckad med privilegium. Vi gick ut hårt med besök på justitiedepartementet, där vi –tillsammans med ordförande för världslärarförbundet Mahfuza Khanam – fick ett möte med justitieminister Safique Ahmed. Där fick vi chans att ställa massor med nyfikna frågor om