Rundresa till St Petersburg och Moskva

söndag 24 mars 2013 - söndag 31 mars 2013

En rundresa där vi besöker St Petersburg och Moskva.

Dag fyra i Moskva, hemresa och reflektioner
söndag 31 mars 2013 - Moskva, Ryssland

Många ska ha kallat St Petersburg för världens vackraste stad och även om jag kanske inte kan hålla med om det fullt ut, är den onekligen vacker. Hela staden är byggd kring ett nätverk av kanaler och floder smyckade av vackra broar. Stadskärnan kantas av vackra byggnader, storslagna

Dag tre i Moskva
lördag 30 mars 2013 - Moskva, Ryssland

På morgonen begav vi oss till Tetiakovgalleriet, som med sina 150 000 verk är det främsta museet för rysk konst från 1100-talet fram till 1900-talet. Tatiana gav oss en guidad visning som började med ryskt ikonmåleri. Dessa målningar hade ett enkelt formspråk och ett tydligt budskap. De

Dag två i Moskva
fredag 29 mars 2013 - St. Petersburg, Ryssland

Efter frukost gick vi ner till hotellets lobby för att möta vår nya guide Tatiana. Vår lilla grupp som till en början bestått av sex personer och sedan minskat till fyra, hade nu utökats med ytterligare femton personer som rest direkt till Moskva. Totalt var vi därför nitton personer i

Dag ett i Moskva
torsdag 28 mars 2013 - St. Petersburg, Ryssland

Jag gick upp klockan 5.40 för klockan 06.10 hämtades vi av vår guide Marina. Tillsammans gick vi till den närbelägna tågstationen för att ta 07.00-tåget till Moskva. Vår lilla grupp på sex personer blev två personer kortare, då en mor och en dotter från Stockholmsområdet skulle åka

Dag fyra i St Petersburg
onsdag 27 mars 2013 - St. Petersburg, Ryssland

På förmiddagen åkte vi till Katarinapalatset i Tsarskoje selo, cirka tre mil utanför St Petersburg. Färden tog cirka en halvtimma och när vi kom fram till möttes vi av en liten blåsorkester som spelade ”Du gamla du fria” för oss. Alla blev förvånade över att orkestern visste att vi