Cykel, fisksoppa och BB
tisdag 14 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Tisdagen kom med ytterligare solsken. Efter frukost förberedde vi dagens lunch; fisksoppa med vitlöksaioli. Pär tog sig an soppan med lök, potatis, morötter, fänkål m m och jag knäckte ett ägg och rörde ihop gulan med vitlök, vinäger och olja.Eftersom det var en fin dag tog vi cyklarna

Blåst
måndag 13 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Dagens inlägg handlar mest om blåst. I natt har det friskat i rejält i södra Frankrike; uppåt Grenobletrakten t o m så mycket att tak ska ha blåst av byggnader. Här har det tjutit i huset och Pär hörde ett ljud från taket, som han funderade lite över. På förmiddagen var vi uppe på

Hög höjd
söndag 12 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Igår kväll började Mistralen blåsa igen, vilket oftast innebär gnistrande klart väder och idag var inget undantag.Pär har lånat en bil av några vänner i en by som heter Chasteuil och som ligger på drygt 900 m ö h, några mil norrut. Idag lånade vi en annan bil av vänner här i byn och

Minnesdag
lördag 11 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Lördag är marknadsdag i Claviers och redan kl 06 i morse, när jag öppnade fönsterluckorna, kunde jag ropa ”bonjour” till frukt- och grönsakshandlaren, som höll på att ställa upp på andra sidan gatan. Brita åkte hem till Dalarna idag seftersom hon har en del åtaganden hemmavid, så

Olja

Klockan tio på förmiddagen idag träffade vi Nicole - som vi har hjälpt med olivskörden - i Spéracèdes där det finns en olivkvarn. Invägningen gav vid handen att oliverna vägde 224 kg. En kort beskrivning av tillvägagångssättet: Frukten hälls upp i en stor tratt och därifrån förs

En vilodag
torsdag 9 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Torsdagen har varit en lugn dag. Brita och jag vandrade, i ca tio-tolv grader och växlande molnighet, de fem kilometrarna ner i dalen och vidare upp till grannbyn Bargemon. Där var det marknadsdag och vi handlade lite ost tillsammans med Pär som anslöt vid marknadsplatsen.Sedan promenerade vi

Färdigskördat
onsdag 8 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Sommaren har varit varm och torr i den här delen av Frankrike. Under Allhelgonahelgen hade man dock ett riktigt regnväder och även åska. I början av veckan började sedan Mistralvinden blåsa. Denna uppkommer i Centralmassivet och för ofta med sig klarare och lite kyligare väder. Så skedde

On the road again
tisdag 7 november 2017 - Enköping, Uppsala län, Sverige

Tisdag morgon 7/11. Jag lämnade Karlstad busstation kl 03 som planerat, för första etappen på resan. Nu är klockan 07.05 och jag skulle ha varit på Arlanda om fem minuter, men det är stopp på E18, vid Ekolsundsbron och även dit är det en bit kvar. Flyget går kl 09.40 så vi får se om

Oliver i mängd
tisdag 7 november 2017 - Claviers, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Trots strulet längs vägen i morse, hann jag gott och väl i tid till flyget. Landningen i Nice skedde t o m fem minuter innan utsatt tid. Pär hämtade och vi åkte de ca åtta milen upp till Claviers. Där sammanstrålade vi med Brita, som hjälpte en grannkvinna och hennes vänner med