Äntligen hemma
söndag 5 maj 2019 - Ingarö, Stockholms län, Sverige

Vi har nu hämtat oss ett par dar efter en mödosam hemresa. Här kommer en slutkläm.Vi hade förväntat oss en jobbig hemresa från Tokyo, med tidsomställning och lång restid.Så blev det - med råge.Vi startade på kvällen från Tokyo en 12 timmar lång flygning till Istanbul.Den blev

Senast aktiv - från Ingarö, Stockholms län, Sverige
Regn, vänstertrafik, en massa paraplyer - var är vi?
onsdag 1 maj 2019 - Tokyo prefektur, Japan

Rätt gissat - vi är i Tokyo!Costa Venezia kom in i förrgår (29/4) morse och en stor del av passagerarna skulle lämna fartyget. Långa köer och väntan innan vi kom iväg med vår buss på sightseeing i stan. Vi är 20 svenskar som reser med Globetrotter och är med på samma upplägg.

Vågor i poolen
söndag 28 april 2019 - Kagoshima, Kagoshima prefektur, Japan

Vi går norrut, utmed Japans ostkust, med ca 23 knops fart. Sedan i går känner vi för första gången att båten rör sig i vågorna och att vi är på sjön. Tidigare har det mest känts som att vara på ett hotell. Nu blåser det ca 14-15 m/s och går lite vita gäss. Man får ibland ta små

Arkitektur, skulptur och tradition
lördag 27 april 2019 - Taipei, Taipei, Taiwan

Vi startade i går eftermiddag sista havsetappen mot Tokyo.Först skulle jag dock vilja förmedla en berättelse ur verkligheten från vår guide i Hongkong. Traditioner och familjesammanhållning är väsentligt i landet. Ofta lever flera generationer tillsammans på en ganska liten bostadsyta.

Livet är hårt till havs
torsdag 25 april 2019 - Hongkong

I natt lämnade vi Hongkong med sikte mot Taiwan.Vid lunchen i dag var det lång kö till den extra buffén med skaldjur, som det brukar vara när vi korsar kräftans vändkrets, nu för tredje gången. Vi fick offra oss och gå till baren för en drink först. När vi kom tillbaka var kön kortare

Byggen, byggen och skyskrapor
tisdag 23 april 2019 - Shenzhen, Guangdong, Kina

Vi trotsade den kinesiska byråkratin och gick iland i Shenzhen. Mycket noggrann passkontroll både när vi gick i land och ombord medförde en del köande, men det fick vi ta. Leende kinesiskor med välkomstskyltar kantade vägen när vi gick igenom den moderna terminalen. Med lite hjälp av en

157 steg uppför Marmorberget
måndag 22 april 2019 - Da Nang, Vietnam

Ytterligare en heldagsresa i hettan. Vi startade från hamnen Chan May, utanför Da Nang. Efter ett besök i textilindustri med hantverksmässig tillverkning av kläder, mm i silke och bomull kom vi fram till Hoi An, en historisk handelsplats i Asien. Stort inflytande av kinesisk och japansk kultur

Glad Påsk
lördag 20 april 2019 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Glad Påsk!Vi har just ätit middag och, som vanligt, fått utmärkt service av Merlin. Sedan några veckor tillbaka är vi hennes Mama och Papa så när hon ber Ming-Ming om att servera vin eller annat så är det Mama och Papa som ska ha rödvin eller något annat.Sedan några veckor tillbaka har

Senast aktiv - från Ingarö, Stockholms län, Sverige
Tempel, tempel, massor av buddhor
torsdag 18 april 2019 - Thailand

I torsdag blev det en riktig heldag. Samling kl 07.15 för avresa, återkomst strax för 19.00. Solen hade då gått ned men temperaturen var 32,4 grader. Vi hade det alltså ganska hett under dagen när vi var mycket ute och mycket sol. Ayutthaya var den gamla, siamesiska huvudstaden som vi valde

Badort och storstäder
söndag 14 april 2019 - Singapore, Singapore

Sitter nu i lugn och ro sedan vi i natt lättade från Singapore. Dags att summera några dagar med aktiviteter.Galakvällar ombord innebär att gästerna klär upp sig, oftast i kostym, dock inte alla. Interiören smyckas till kvällens tema, senast var det guld. En speciell, 6-rätters meny med