Helikoptrar vattenbombar och vi summerar vår resa
söndag 24 februari 2019 - Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I dag surrar helikoptrarna på nytt över Franschhoek. Nya bränder rasar igen uppe i bergen. Men denna gången brinner det lite längre bort och vi drabbas inte av brandrök och aska som flyger i luften. Vi tog bilens h körde upp till Franschhoek Pass och Mont Rochelle Nature Reserve. Där kunde

Saturday market och Day Spa
lördag 23 februari 2019 - Höllviken, Skåne län, Sverige

Så var det lördag och dags för marknad igen, denna gången i Franschhoek. Ungefär samma upplägg som i Hermanus, dvs många olika saker till försäljning allt ifrån afrikanskt handarbete till handsydda hattar, barnkläder, prydnadsgrejor, blommor, frukt, tavlor till mat o dryck av olika slag.

Golf på Pearl Valley - Jack Nicklaus signature golf🏌️‍♀️🏌️‍♂️

Wow, vilken bana!När vi anlände blev vi hämtade med bil och körda till vår golfbil som var förberedd med kylväska med is och vatten😲! Incheckning och sen bollar på driving-rangen snyggt staplade i en pyramid🔺. Greenerna supersnabba och fairway kändes som att gå på en mjuk

Senast aktiv - från Höllviken, Skåne län, Sverige
Vinden vänder, branden sprider sig och vi provar fler viner
torsdag 21 februari 2019 - Franschhoek, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Förmiddagen ägnade vi åt att promenera runt i Franschoek men även att titta på alla helikoptrar och brandbilar som samlats vid infarten till Franschhoek. Vinden bar vänt i dag och branden har tagit fart igen. Röken gör sikten dimmig och luften rökig. Trist! Franschhoek är en liten stad

Golfrunda nr 6🏌️‍♂️🏌️‍♀️och brand i bergen

I dag var vi inbokade på Boschenmeer GK, en golfklubb som ligger i närheten av Paarl, ca 30 min bilväg från Franschhoek. Vi spelade med ett engelskt par som bor tre månader i ett hus på golfbanan. Upplevelsen var väl sådär... Ingen driving-range bara chip- och putt-område. Banan var hårt

Besök på vingårdar
tisdag 19 februari 2019 - Paarl, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Vi bokade in oss på Franschhoek Wine Tram, som är en slags ”hop-on-hop-off-tur” runt vingårdar i och omkring Paarl och Franschhoek både med buss och tåg. Det finns 8 olika linjer som kör till 26 olika vingårdar. Eftersom vi inte hade en aning om vilka vingårdar vi ville besöka så

Nu är vi i Franschhoek
måndag 18 februari 2019 - Franschhoek, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I dag lämnade vi Hermanus och körde till Franschhoek. På vägen passerade vi enorma fält där man troligen precis skördat spannmål. Dessutom mängder av fruktodlingar. Vi körde också över ett bergspass, som syns på en av bilderna. Längs vägen var det flera vägarbeten. I början av

Senast aktiv - från Höllviken, Skåne län, Sverige
Golf igen och en havsnära lunch😎
söndag 17 februari 2019 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Så var det dax för runda nr 2 på Hermanus GK. I dag utmanade jag Gert i poängtävling, som han vann med 2 p. Gert gick in på 29 p o jag på 27 p. Vi spelade med ett trevligt engelsk par. Egentligen har vi inte träffat på några otrevliga människor här utan tvärtom, alla är väldigt

Local market och shopping
lördag 16 februari 2019 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I dag vaknade vi till en mulen himmel och duggregn🙁. Hrm... det hade i inte planerat...OK, det är bara attgilla läget - vi startade dagen med en lokal marknad som hålls varje lördag i Hermanus. Riktigt mysigt och annorlunda! Mängder av lokala företag som sålde allt ifrån frukt och grönt

Hermanus GK
fredag 15 februari 2019 - Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I går besökte vi Grotto Beach och unnade oss en lat dag på stranden. Men vilken strand! Härlig vit sand, enormt bred och mer än en mil lång! Vi hyrde solstolar och parasollet. Förhållandevis dyrt, 150 Rand (90 SEK) för en stol o en parasoll. Fastän där var en del del människor kände vi