Snabbtåg
söndag 12 maj 2019 -

Nu är vi framme i Peking. Vi åkte snabbtåget från Shanghai. Resan tog ca 4,5 h men sträckan är densamma som Stockholm - Luleå.Vi var på tågstationen i Shanghai i god tid innan avgång och det var väldigt intressant att sitta och titta på hur alla inhemska gjorde. Trots att det mesta

Shanghaijade
lördag 11 maj 2019 -

Idag har vi promenerat runt en hel del.Vi började i Yu Garden och gick vidare in j Yu Yuan Garden. Det var jättestortt och fint. Massa terum utkastade lite här och var i hela trädgården som varomsluten av sten och damm där det simmade glada fiskar.Vi tog tunnelbanan vidare till Nangjian Road.

Happy Valley
fredag 10 maj 2019 -

Imorse lämnade vi folkmyllret på the bund och begav oss till utkanten av stan när Nicklas sett att det fanns ett nöjesfält. Happy Valley.Det var ett väldigt stort nöjesfält. Tillenbörjan var jag nöjd med att stå brevid och titta på när Nicklas åkte. Han började men en värsting

Vapiano vapiano
torsdag 9 maj 2019 -

Igår åt vi middag på Vapiano.Dock tyckte jag att maten var ganska smaklös, men det var Happy Hour på alkoholen så jag fick dubbelt med prosecco och dubbelt med vin.Vapiano ligger i Pudong som är den nya delen som var en helt vanlig liten fiskeby på 30 år sedan. Det märks i ariktekturen

Shoppat och promenerat
torsdag 9 maj 2019 -

Idag fortsatte vi åka med hop on off off bussarna. Vi åkte igenom alla rutter igår så idag använde vi dem som transportmedel. Smidigt. Idag Stig shopping och stros på schemat. Vi började på Victoria’s secret och fortsatte igenom diverse olika shopping malls. Men vi hittade inte så mycket

Huangpu
torsdag 9 maj 2019 -

När solen gick ner igårkväll åkte vi en liten båt på Huangpufloden. Den turen ingick också i våra hop on hop off biljetter. Det var helt klart värt det. Byggnaderna lyser verkligen upp i natthimlen, det blir förövrigt mörkt på 2 sekunder här. Solen går ner strax före 19 och upp igen

Hop on hop off
onsdag 8 maj 2019 -

idag har vi åkt hop on hop off hela dagen. Vi hann inte ens äta lunch. Nu har vi sett allt som bör ses i Shanghai men imorgon ska vi stanna och gå runt och titta lite mer.Vi ser att Shanghai är väldigt västerländsk inspirerande. När de började bygga ut Pudong för 20-30 år sedan tittade

Framme
tisdag 7 maj 2019 -

Nu är vi framme.Resan hit gick bra. Vi flög längs med solnedgången/soluppgången, blir det längs med midnattssolen då?vi hade uppgraderat oss till Economy Comfort för att Nicklas skulle få sitta bekvämt, sätena skulle vara något bredare men jag som fick sitta mellan Nicklas och en vit

Eftermiddagen
tisdag 7 maj 2019 -

efter att vi hade powernapat och freshat till oss gick vi ut på en runda. Vilken stad, vilken skyline och vilka byggnader. Andra kvarter påminner helt och hållet om China Town..vi åt middag på donken..klockan är snart 20 och vi ska sova.Imorgon blir det en dag i sann turistanda, vi ska