En tid hemma i våra hemländer
söndag 28 juni 2020 - Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Tack alla för ert fortsatta stöd och bön för mitt och Mercy Ships arbete. Som ni vet så påverkar Covid-19 också vårt arbete på skeppet och många av oss är sedan en tid hemma i våra hemländer. Jag kom hem till Sverige den 19 mars och har nu varit hemma över 4 månader, tiden går

Distans men ändå nära
söndag 5 april 2020 - Forshaga, Värmlands län, Sverige

Jag har under en lång tid funderat på hur jag ska skriva, vad ska jag berätta om de sista veckorna, veckor och dagar som mins sagt varit omskakande och overkliga för oss alla. Många organisationer och församlingar har använt ordet tillsammans, vi går tillsammans, och ”vi ställer inte in,

Hjälp med biljetter i rätt tid
fredag 20 mars 2020 - Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Beskedet kom från ena dagen till den annan, vi var tvungna att lägga ner våra program för att risken att bli smittad eller föra Corona viruset vidare var för stor om vi bar på det, att leva så nära som man gör på ett skepp. Alla förstod vad det handlade om och det märktes att det var

Gråstarr operationer på Africa Mercy / nästa land blir Liberia
tisdag 18 februari 2020 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Jag tror nog att ni vet vad jag jobbar med vid det här laget... ögonsjukvården har blivit en stor del av mitt liv och arbete här och något som jag också vill fortsätta med. Att få se människor få tillbaka sin syn är något speciellt. När vi åker till nya länder så har varje land sina

Delar av min familj var på besök
tisdag 11 februari 2020 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Det är en fantastisk känsla att ha haft familjen här i Senegal, där mitt andra hem ligger, ombord på Africa Mercy. Vi ligger i Dakars hamn, en stad som är ett mer mordernt land i västafrika och ytterligheten rik och fattig är mycket synlig. Ett land där faktiskt en stor del lever på

Barn med gråstarr
söndag 26 januari 2020 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Vi har opererat gråstarr under två veckor på skeppet nu och över 100 vuxna har fått sin gråstarr bortttagen. Första veckan av ögonoperationer av barn med gråstarr är avklarad, operationer som kräver narkos. Vi har gjort 14 barn och opererar 24 ögon, de flesta av barnen behövde

Fint mottagande...
söndag 5 januari 2020 - Dallas, Texas, USA

Jag kom fram till skeppet igår kväll vid 21 tiden efter ett par timmars väntan på all besättning som kom in på Dakars flygplats. Vi var två mini bussar full och massa packning.  Det var så roligt att komma fram till skeppet och se alla jag känner. Ett gäng från min onboarding grupp satt

Dax igen, 10:de resan
lördag 4 januari 2020 - Dakar, Dakar Region, Senegal

Idag sitter jag på ett flyg påväg till Dakar. Jag har varit hemma drygt 2 månader och nu är det dax för min 10:de resa ombord, denna gång blir jag ombord tre och en halv månad. Jag lämnade mitt hem kl 04:30, 2 resväskor och en ryggsäck kräver en taxi :-) På flygplatsen träffade jag

Cowboy kyrkan i Tyler
måndag 21 oktober 2019 - Tyler, Texas, USA

Denna morgon åkte jag och 4 andra från vår onboarding grupp till ”cross brand cowboy church, en cowboy kyrka i Tyler. Det var en kyrka stor som en hockey arean och den fylldes med cowboys med jeans, boots and stora cowboy hattar. Det är intressant att de hittat sin nisch, cowboys med fyll

Onboarding i Texas
lördag 19 oktober 2019 - Lindale, Texas, USA

För ett år sedan så hade jag ett samtal med min chef, Missy och hon uppmuntrade mig att gå onboarding kursen på huvudkontoret, strax utanför Lindale i Texas. Jag var helt inställd på detta, men efter ett samtal med vår personalchef i mars detta år, gjorde att jag bestämde mig för att