Krabi

En galen vecka - Skolan stänger helt, undantagstillstånd i landet och Facebook glöder
måndag 30 mars 2020 - Koh Lanta, Krabi, Thailand

Måndag 23/3 Nu kör vi på med nya skolan! ...och dagen avslutas med skrivarkurs och nya regeringsbeskedMånga av familjerna på skolan har nu valt att lämna i förtid. Dock inte vi...Nu hade vi studerat hemma en halv vecka sedan föregående onsdag. Det var dags att förbättra rutiner, samt att

Dag 21.  Nap Krabi Hotel
fredag 13 mars 2020 - Krabi Noi, Krabi, Thailand

Idag har vi startat hemresan kan man säga. Ett alternativ som vi INTE valde, var att ta oss i longtailbåt från stranden på Railay klockan 4 på lördagsmorronen, till  Ao Nang och sen leta efter en bil till flygplatsen.Utan vi valde att övernatta nära flygplatsen på Nap Krabi Hotell.Ett

Senast aktiv - från Apelviken, Hallands län, Sverige
En lyckad fiskedag i gott sällskap
torsdag 13 februari 2020 - Koh Lanta, Krabi, Thailand

Daterat: Februari 13Idag landade vi huvudingrediensen till fredagens barbecue på Lanta Complex.Ibland får man vara snabb att ändra planerna. Jeff frågade igår kväll om jag ville följa med och fiska. Efter snabb överläggning var det inte mycket att fundera på. Har alltid velat det på

Dag 20. Hav, pool eller bådadera.
torsdag 12 mars 2020 - Ao Nang, Krabi, Thailand

En vilodag.Vi har legat vid poolen från åtta på morronen till fyra på eftermiddagen, under ett stort skuggande träd, mestadels.10 meter till poolen, 15 till havet. Vattnet höll 31.4 grader idag. Jag badade inte i poolen, föredrar saltvatten och hav.Vi var på "restaurang" i gårkväll.

Senast aktiv - från Apelviken, Hallands län, Sverige
Dag 19. Phang Nga Bay by speedboat.
onsdag 11 mars 2020 - Ao Nang, Krabi, Thailand

Eftersom vi inte kunde komma med på den James Bond-utflykt som vi ville, kom Annette på den lysande idén att hyra en egen speedbåt. Kostade lite mer, men samma program.Klockan 0800 blir till 5 i halv nio innan vår båt dyker upp med två ångerfulla och ursäktande thailändare.1 x 250 hk

Senast aktiv - från Apelviken, Hallands län, Sverige
Nu tar vi till högre makter. Sannas feber skall bort!
tisdag 11 februari 2020 - Koh Lanta, Krabi, Thailand

Daterat: Tisdag 11 FebruariNu tar vi till högre makter. Sannas feber skall bort!Penn har bestämt sig. Ipren och Alvedon kan bara få så många chanser. Nu är det munkarna och Buddha som tar över.Natten till måndagen var den åttonde natten med hög feber för Sanna. Hennes allmäntillstånd

Dag 18. Phra Nang Beach.
tisdag 10 mars 2020 - Ao Nang, Krabi, Thailand

Idag fick jag med mig Annette och Jörgen på en promenad till Phra Nang Beach. Det är ju egentligen inte så mycket att se. Jag kan inte hålla med om att det är en av Thailands finaste stränder, som en del hävdar. Princessgrotta och phallusgrotta är en turistfälla.Men stigen dit är ju

Sjätte veckan i skolan
fredag 14 februari 2020 - Koh Lanta, Krabi, Thailand

Det har varit en späckad vecka med aktiviteter enligt barnen och lärarna. Sigge har varit lite krasslig och fick stå över veckans gympa.Malin skriver så här om vad Saga och Hajen har gjort"Denna veckan hände det mycket och den blev inte riktigt som vanligt eftersom jag var sjuk

Dag 17. Ao Nang.
måndag 9 mars 2020 - Ao Nang, Krabi, Thailand

Railay Beach ligger på en halvö. Hit eller härifrån kan man inte komma med bil, utan det är longtailbåt som gäller.Ao Nang ligger ju bara "runt hörnet", men det kostar 800 bath/båt/8 personer. Vi gitter  inte vänta på att det ska komma 4 personer  till, så vi betalar 800 och kommer

Senast aktiv - från Apelviken, Hallands län, Sverige
Dag 16. Railay Beach, Ao Nang.
söndag 8 mars 2020 - Ao Nang, Krabi, Thailand

Jaha Du, Jan Johansson. Det är väl 18 år sedan vi var här sist. Mycket är utbyggt och en fin Walking Street, med många mysiga pubar och hak, som inte fanns då.Det finns många sätt att ta sig från Koh Lanta till Ao Nang och Railay Beach. Vi valde nog det billigaste. 550 bath.Blev hämtade

Samma fast inte?

Samma fast inte?

5 februari 2020 - 6 mars 2020

“Once a year, go somewhere you’ve never been before.” (Dalai Lama). Tycker att det är ganska kloka ord. Så denna gång blir det lite samma som det varit senaste resorna (det vil säga till sydost Asien) men med mer focus på nya ställer jag undvikt eller inte tagit mig tid att göra/åka till. Börjar med att ta mig till Chiang Mai i norra Thailand så jag kommit på att under alla mina resor till Thailand jag aldrig varit norr om Bangkok. Så dags för det nu. :) Efter det (eller hur länge) vet jag faktiskt inte i skrivande stund. Jag får helt enkelt se vad känsla, väder och eventuella nycker påverkar denna gång.

Thailand Episode X - Två skolbarn och en bebis

Thailand Episode X - Två skolbarn och en bebis

3 januari 2020 - 4 juli 2020

Vi gör det igen! Saga är 10 år, Sigge 6 år och Sanna 1,5 får göra sin första långresa. Helt nya förhållanden denna gången. Vi stannar 4,5 månad på Koh Lanta där Saga och Sigge går en hel termin på Lilla Svenska Skolan. Därefter luffar vi vidare till östkusten tänker vi nu. Hoppas ni hänger med...

50 dagar bättre än inga alls

50 dagar bättre än inga alls

20 januari 2020 - 9 mars 2020

En snabb sväng till Thailand för att samla krafter inför sommaren 2020

Thailand 2020

Thailand 2020

22 februari 2020 - 14 mars 2020

Kultur, storstad, ö-luff, sol o bad.

Thailand 2019-2020

Thailand 2019-2020

16 december 2019 - 8 januari 2020

Erik, Tea, Iris, Karro och Jonas slappar i Thailand

Thailand med Fullmoon Party

Thailand med Fullmoon Party

5 december 2019 - 22 december 2019

Då närmar sig nästa äventyr! Sällskapet är dock inte det samma, då jag denna gången lyckats locka med mej syrran med familj då jag numera lever ensam. En annorlunda resa, då jag inte är något fan av att åka tillbaka till Thailand egentligen, men hoppas att det fortfarande är bra och det finns något nice fortfarande kvar trots all exploatering och turister. Men framförallt för att jag ska vara reiseleiter åt syrran Jenny och Reine, samt Colin snart 3 år, som knappt rest nåt någon av dem. Så det är kul! Därav också Thailand som ett enklare resmål. Vi ska inleda 3 dygn tillsammans, sedan drar jag norrut till Koh Phangan för Full Moon Party 11/12, sen drar jag söderut igen så möts vi upp någonstans och avslutar resan tillsammans också. Kommer bli kul!

Koh Lanta 2019

Koh Lanta 2019

17 november 2019 - 19 november 2019

Då var vi äntligen tillbaka till ön. Resan hit gick bra, inte riktigt kommit in i dygnsrytmen än. Så igår sov vi till 11 sen blev det inskrivningssamtal i skolan och idag började killarna skolan på riktigt. Vi har hunnit bada en hel del redan. Det är + 35 i luften och +30 i havet så man behöver inte frysa. Killarna har fått varsin skimboard, typ som skateboard fast i vatten så de inte saknar kickbikesen hemma alltför mycket. Inte helt lätt att styra dem än men med lite träning så. Nu ska jag och Thomas till stranden och chilla lite medans barnen är i skolan.

Lilo & Klara i Thailand och singapore

Lilo & Klara i Thailand och singapore

17 februari 2019 - 14 mars 2019

En resa till varma lugna Thailand och Singapore, god mat, soliga dagar och varma nätter

Bara vara :)

Bara vara :)

22 februari 2019 - 9 mars 2019

Denna gång blir det bara att vara. Fick ju förra gången lite oturligt ett udda avslut så jag tänkte att jag börjar med att göra om det till det bättre :)

Nya äventyr på Koh Lanta - Thailand 2019

Nya äventyr på Koh Lanta - Thailand 2019

6 februari 2019 - 14 mars 2019

Som så många andra så var vi bara tvungna att återvända till Koh Lanta. Vi sa ”once in a lifetime”. Nu blir det åtminstone ”twice in our lifetime”...

Hanna & Micke Martinsson
HannaMicke