Hamnstoppet i Bremerhaven
torsdag 26 juli 2012 - Bremerhaven, Tyskland

Den 25 till den 29 Juli När det skiter sig här hemma i Sandviken så drar man ut på äventyr. Trevligt med omväxling och nytt folk att träffa. Den nya jungmänskåren (ca 50 personer) för ostindiefararen Götheborg etapp 4 träffade jag utanför Nils Ericsson terminalen i Göteborg. Vi ska

fredag 27 april 2012 - Bremerhaven, Tyskland

Hej på er! Ja då var det fredag och ännu en vecka är förbi. Igår var en rolig och lite underlig dag. Blev inbjuden att följa med till Bremerhaven av Maru, en mexikansk tjej. Det var hon och några tjejer från Litauen (eller var det Lettland?)som skulle dit eftersom vi åker gratis med vår

Camilla Salomonsson
Camilla89 i Utbytesstudier i Bremen
Senast aktiv - från Bremen, Tyskland
Tillbaka i Europa
fredag 13 januari 2012 - Bremerhaven, Tyskland

Tjena! Nu börjar vi äntligen närma oss Europa igen. Eftersom internet i hytterna är så långsamt och jag inte orkat gå upp till Ship's Office för att skriva här var det en stund sen det blev ett inlägg. Sorry för det. Sen jag skrev sist har vi alltså varit i Veracruz ((Mexiko),

Tomas Niemeyer
Tomasnr i Tomaspraktik
Senast aktiv - från Redcliffe, Bristol, England, Storbritannien
Gofika, Djungelboken och nedräkning...
måndag 31 oktober 2011 - Bremerhaven, Tyskland

Torsdagsmorgonen började underbart vid halv 4-tiden av att det skulle larma såklart. Fantastiskt! Det var så kallat högt diff-tryck över ett filter. Vilket innebär att det börjar bli igensatt. Eftersom det var ett bränslefilter för huvudmaskin, så kändes det ganska viktigt att få

tisdag 19 juli 2011 - Bremerhaven, Tyskland

Är nu i Br.haven efter bl.a. 3 dgr i Cuxhaven och väder som hjndrat oss fran segling via Nordeney och nordsjön. Blev istället "inomskärs" via Ottendorf och Haldenercanal. Närmare rapport publicerar vi senare när vi kan föra över fran egen dator. Startmotorn börjat krangla men som tur är

Ija J-Sson
Tellina i Europas kanaler
Senast aktiv - från Isola Sacra, Lazio, Italien
Vad konstig r-dagboken blivit =/
onsdag 17 mars 2010 - Bremerhaven, Tyskland

Hejsan alla!! Oj vad konstigt det blivit på den här sidan. Kan inte ens få dit vart jag befinner mej!! Ja ja, Vi lämnade Southampton/England i natt och nu ska vi korsa det stora blå. Det var en super intensiv dag i går. Vi fick färsk proviant som ska vara i ca 3 veckor och även annan

st_annika i Sista resan
Landgång =)
söndag 14 mars 2010 - Bremerhaven, Tyskland

Hejsan!! Nu har vi klarat av Tyskland oxå. Vi lämnade Bremerhaven i går kväll. Det fantastiska är att vi hunnit iland en liten stund. Fast vi brukar ta oss av båten där. Vi åker alltid till en affär och handlar riktigt tyskt bröd till båten. Det tar ungefär en timma så någon längre

st_annika i Sista resan
Förvånansvärd smidighet!
tisdag 26 januari 2010 - Bremerhaven, Tyskland

25 jan "Du, det är 15 minus ute...eller ja, det var det när jag gick upp, nu är det bara 14..." Det var väl ungefär det första jag fick höra när jag klev upp... Muntert! Visserligen gillar jag kyla, men med tanke på mina funderingar jag hade kvällen innan avresa så blev jag nu nästan

Brandlarm!
tisdag 15 december 2009 - Bremerhaven, Tyskland

Inatt väcktes jag av brandlarmet, hoppade i mina kläder och sprang ut till brandstationen där resten av brandgruppen höll på att förbereda sig för insats. Skepparen och chiefen som är på bryggan vid brandlarm skickade en sökgrupp till skorstenen där en rökdetektor hade utlöst. Var

Simon André
simon.andre i M/V Manon
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
I hamn!!
lördag 7 november 2009 - Bremerhaven, Tyskland

Hejsan alla!!! Nu är vi alltså i Tyskland. Vi kom hit i går kväll och ska faktiskt ligga vid kaj ända till måndag. Vi ska få massor av proviant från Sverige under dagen så det blir till att jobba häcken av sig. På söndag ska vi faktiskt gå iland och handla bröd till båten. Det finns

st_annika i Femte jobbresan
Ostindiefararen Götheborg

Ostindiefararen Götheborg

25 juli 2012 - 4 augusti 2012

Segla på Götherborg från Bremenhaven hem till Göteborg.

Utbytesstudier i Bremen

Utbytesstudier i Bremen

9 april 2012 - 4 augusti 2012

Här skriver jag om hur jag valt att välja bort en termin av turismstudierna i Sverige för att istället vigda mina vyer och plugga i Tyskland.

Tomaspraktik

Tomaspraktik

15 november 2011 - 31 januari 2012

Fartygsförlagd utbildning första året, Wallenius

Dags för en annan opera, men denna gången är det på riktigt..

Dags för en annan opera, men denna gången är det på riktigt..

5 oktober 2011 - 5 december 2011

Så kära vänner.. Då är det dags! Tösen har fått sig ett jobb, om än bara ett vikariat men ändå. Denna gången bär det iväg med biltransportfartyget Fedora. Fedora är storasyster (och samtidigt lillasyster) till Otello som jag var iväg med våren 2010. Fedora är byggd 2008 och är därmed två år yngre än Otello. Däremot så är hon något större än Otello.. Otello kunde ta ombord 6700 personbilar, medan Fedora lastar 8000!! Jag är glad att jag slipper hålla koll på alla dessa.. :) Resan börjar stressigare än vanligt! Får veta två dagar innan påmönstring att de vill ha med mej ombord pga en sjukavmönstring. Tur väskan nästan var packad redan! Resan börjar i Asien, sen blir det genom piratvatten genom Suez och upp mot Europa. Därefter till Sydafrika och Australien. Fast de e bara planen än så länge..man vet ju aldrig vad som händer. Hoppas bara att vi inte ska till USA nånting för mitt USA-visum är utgånget...

Europas kanaler

Förmodligen den sista jobbresan

Jorden runt på nästan 80 dagar

Jorden runt på nästan 80 dagar

25 januari 2010 - 3 april 2010

Nu är det äntligen dags att få åka ut på praktik på en båt som går nån annanstans än i Östersjön och Nordsjön. Jorden runt blir det, och resan går västerut med start i Bremerhaven, Tyskland (fast egentligen börjar ju resan hemma i Degeberga..). Hela varvet runt hinner jag nog inte åka, men majoriteten av alla världsdelar hinns nog med i alla fall, och om det är 80 dagar är något oklart. Slutdatumet är bara ett preliminärt datum, men ni märker förhoppningsvis när ja är hemma :) Resmålen jag lagt ut är hyfsat säkra. Det är de som hittills är schemalagda för båten, men trots det så kan de ändras under resans gång. Båten jag ska vara på heter Otello. Den är ett ca 200 m långt, drygt 32 m brett biltransportfartyg, med plats för 6700 bilar. Internet finns ombord, men inte säkert att det funkar i alla delar av världen. Men förhoppningsvis uppdateras det här lite ibland. Annars får ni väl läsa hela dagboken när jag kommit hem :)

M/V Manon

M/V Manon

13 oktober 2009 - 28 december 2009

Mitt andra praktikfartyg blev M/V Manon som är ett PCTC (Pure Car/Truck Carrier) fartyg i Wallenius Willhelmsens flotta. Hon kommer att gå på en trad i nord atlanten och kommer att trafikera följande hamnar: Bremerhaven, Zeebrugge, Southampton, Halifax, New York, Charlestone och Brunswick. En rundresa bland dessa hamnar tar ungefär fyra veckor. Jag kommer att mönstra på i Southampton den 13 oktober. Jag ska vara ombord ungefär tolv veckor, vilket betyder att jag kommer att mönstra av i början på januari.

Femte jobbresan

Femte jobbresan

22 september 2009 - 20 december 2009

Slut på ledigehten och ut på jobb igen =)

Västindien

Västindien

13 juni 2009 - 25 augusti 2010

Reser längs Europas kust ner mot Maderia ,Kanarieöarna för att om möjlighet finns gå över Atlanten i slutet av november-09.Till Barbados för vidare färd upp mot Bermuda, Azorerna och England sen vidare hem uppåt i Engelska Kanalen.

Mattias Johnsson
CaptainMatte