Thüringen

StefAnka i 2017 Europasemester
Senast aktiv - från Stade, Niedersachsen, Tyskland
Nytt land-idag igen
torsdag 11 september 2014 - Erfurt, Thüringen, Tyskland

Det var en kylig och klar morgon i Karlovy Vary, och sju i morse lyste fullmånen fortfarande över vår djupa klyfta till dalgång. Vi reste härifrån mot nordväst. Högt upp, serpentinvägar upp till tusen meters höjd, granskogar, stup. Ett häftigt och vackert landskap, vilket senare öppnade

Birgitta Axelsson
blax i Höstresor 2014
Senast aktiv - från Centralgatan 9, Nynäshamn, Stockholms län, Sverige
Framme vid målet
tisdag 23 juli 2013 - Eisenach, Thüringen, Tyskland

Nu är vi framme vid slottet och det ligger högt upp och lite till. Vi sitter här på en balkong med fyra bord ganska lagom. Vädret är lite mulet som omväxling Det lokala ölet är gott som vanligt. Resan hit var överraskande många rovfåglar dom verkar trivas här, man har fått en

Karin Och Lars Eriksson
laka i Resan till slottet i Wartburg
Senast aktiv - från Orlando, Florida, USA
Bad klosternausnitz eller nått!
måndag 24 juni 2013 - Bad Klosterlausnitz, Thüringen, Tyskland

Efter en kort, men god natts sömn åt vi frukost och plockade i ordning för att åka tillbaka till Boarder Shopen vid färjeläget. Vi passerade tunneln igen och den här gången visste vi ju hur vi skulle göra. Det hjälper inte alltid att vara en van utomlandsresande familj. Det blev lite

Marie Olausson
650KFU i Sommaren 2013
Senast aktiv - från Køge, Region Själland, Danmark
Kanonkonsert
måndag 29 oktober 2012 - Weimar, Thüringen, Tyskland

Det hade snöat på kvällen och på natten! Dessutom låg snön kvar! På förmiddagen hade vi en inbokad stadsvandring. Guiden pratade nån underlig blandning av tyskengelsk. Hon själv trodde nog att hon pratade engelska. Det var rätt jobbigt att lyssna på henne så jag tittade intresserad och

Eva Platin
Evap i Körresa till Tyskland
Senast aktiv - från Norrköping, Östergötlands län, Sverige
Första sjunget
söndag 28 oktober 2012 - Weimar, Thüringen, Tyskland

Lördag blev det mycket bussåka. Alla satt i bussen klockan sju och sen var vi framme i Weimar vid halv tretaget tror jag. Då hade vi haft tre kvarts matrast. Det var dock mycket aktiviteter på bussen och alla limerickar ska samlas ihop och ges ut i ett särskilt häfte. Redan klockan fyra

Eva Platin
Evap i Körresa till Tyskland
Senast aktiv - från Norrköping, Östergötlands län, Sverige
Tionde dagen, söndagen 30.9; Från Bad Salzungen till Meiningen - 55km
söndag 30 september 2012 - Meiningen, Thüringen, Tyskland

Detta är resans hittills kortaste tur vilket gav en sovmorgon. Dessutom har det varit bra väder med en hel del sol och lite vind. Det var något kallt på morgonen men kom väl upp till 12-14 grader mitt på dagen. Jag började dagen med att titta badet. Det hette Kelten inte Klaten bad. Det var

Nionde dagen, lördagen 29.9; Från Creuzburg till Bad Salzungen - 75km
lördag 29 september 2012 - Bad Salzungen, Thüringen, Tyskland

Vädret är fortfarande hyfsat. Något kall morgon med mest sol. På em. mera moln men inget regn. Måttliga vindar, som inte besvärar speciellt mycket. Det var lite besvärligt de första timmarna. Först var jag tvungen att riva upp hela packningen för att fixa en eker som började lossna. Det

Åttonde dagen, fredagen 28.9; Från Beverungen till Creuzburg - 90km
fredag 28 september 2012 - Creuzburg, Thüringen, Tyskland

Bästa vädret hittills, dvs. molnigt med kortare episoder av sol men inget regn. Även vinden relativt växlande och inte speciellt besvärlig. Cykelstigen följde Werra relativt väl med en del utflykter upp på sidan av floden. Lite mera backigt än tidigare men fortfarande förvisso inte

2017 Europasemester

2017 Europasemester

17 juli 2017 - 17 juli 2017

Bilresa i Europa. Vart vi vill. När vi vill.

Höstresor 2014

Höstresor 2014

1 september 2014 - 20 december 2014

Nu skriver vi in olika utflykter i våra almanackor, med andningspauser hemma emellanåt. Häng med!

Resan till slottet i Wartburg

Resan till slottet i Wartburg

20 juli 2013 - 30 juli 2013

Vi är på väg till slottet/borgen byggd under 1000 talet

Sommaren 2013

Sommaren 2013

23 juni 2013 - 28 juli 2013

Dags för semester 2013. I år har vi båda 5 veckors semester och dessa ska vi till största delen tillbringa i Kroatien. Vi hade planerat att börja med några dagar i Prag, men pga dåligt väder där så har vi bestämt oss för att vänta med Prag. Vi tar det på vägen hem istället och hoppas att det är bättre väder där då. Det här blir första riktiga resan med husbilen som vi köpte i höstas.

Körresa till Tyskland

Körresa till Tyskland

26 oktober 2012 - 30 oktober 2012

I morgon bär det av! Vi åker med buss till Weimar.Där ska sjungas och hälsas på Andrea, vår tidigare körkompis, samt tittas på saker och lite mer sjung innan vi drar vidare. Just nu känner jag att jag borde packa. Jag har tagir fram en resväska en necessär och en körkåpa. Sen kom jag av mig. Jag vet inte vad jag ska ta med ? Äsch, det behövs väl inte mer!

Cykelresa Tyskland Peter

Cykelresa Tyskland Peter

20 september 2012 - 16 oktober 2012

Först färja Göteborg till Kiel och sedan cykling söderut längs tyska floddalar ned mot foten av alperna. Resans längd enligt planer ung 3½ vecka.

Down under 2012

Down under 2012

8 september 2012 - 2 oktober 2012

Sydney uluru cairns

Kroatien och Italien 2012

Kroatien och Italien 2012

20 juni 2012 - 9 juli 2012

Denna sommar bär det iväg på en liten nostalgitripp. Familjen har utökats med två nya familjemedlemmar; en flickvän som åker med och en katt som får stanna hemma tillsammans med en familj som ska bo i vårt hus när vi är borta. Vi packar bilen och kör genom Tyskland, Österrike och Slovenien för att spendera en vecka i Kroatien och därefter en vecka i Italien. Hit åkte vi när barnen var små och nu är det dags igen!

Malaysia und Bali

Malaysia und Bali