Samarkand

Om vi nånsin kommer fram till Samarkand...
måndag 10 augusti 2015 - Samarkand, Uzbekistan

När vi skulle förlova oss vid nyåret 1987-88 bestämde vi oss för att göra det i Samarkand. Det funkade dock inte, Samarkand låg då i forna Sovjetunionen och administration och kontroller inne i landet visade sig vara oöverstigliga hinder, vi kunde inte heller ta en lyxigare resa dit

Lite rättelser
onsdag 17 september 2014 - Samarkand, Uzbekistan

Elaka grabben hette TIMOR LENA. Den andra elakingen hette DJINGIS KHAN. Stalin beslutade om bommuls produktionen på 20-30 talet, men resultatet kunde ses först på 60-talet, och på 50 år hade Aral sjön minskat med 90 %. Rätt skall vara rött. Men det korta och långa är, Uzbekistan är

tisdag 16 september 2014 - Samarkand, Uzbekistan

Kvart i fem ringde väckarklockan och strax efter fem ar vi framme i Samarkand. Transfer till ett ganska fint hotell där vi checkade in och duschade. Sedan gav vi oss ut och gick till Timur Lenks mausoleum. När vi kikat runt där och fotat lite gick vi tillbaka till hotellet och åt frukost.

Conny Svelin
Svelins i Tåg genom Asien
Senast aktiv - från Lerum, Västra Götalands län, Sverige
14 dagar på kamel........
onsdag 17 september 2014 - Samarkand, Uzbekistan

......hade gårdagens resa tagit om vi inte hittat bussen. Nu klarade vi det på en dag. En fantastiskt spännande resa genom en öken, bommuls fält, å lite berg. OK, nu kunde vi se att landet inte är så rikt som det såg ut i städerna, många åsnor klarade av mycket av transporterna. Men

Vi är tusende
måndag 15 september 2014 - Samarkand, Uzbekistan

Tidigt i morse tog vi tåget till Samarkand. Det var högt över förväntat,  billigt, sköna säten, frukost och hög hastighet så efter två timmar kom vi fram till Samarkand!  Hotellet är helt underbart, en familjeägd oas för 30 dollar per natt mitt i de gamla judiska kvarteren. Om ni

Praktikalitet, restaurang Karimbek
måndag 2 september 2013 - Samarkand, Uzbekistan

Under frukosten på Dilshoda träffade jag en uzbekisk reseguide som hade hand om en grupp franska turister. Samtalet med honom ledde till att jag omvärderade min resväg något då den skulle bli dyr i pengar och tid, samt då borgen som Alexander den Store lämnat efter sig utanför Nurata höll

Praktikaliteter, vinprovning
lördag 31 augusti 2013 - Samarkand, Uzbekistan

Jag stötte på Hardie i Samarkand i samband med förberedelser för flygresan från Urgench till Tasjkent, vilket skulle utgöra slutetappen på min resa. Därefter mötte jag upp Graham, Julie och deras två nyfunna brittiska vänner Paulina (som har rysk mamma och således talar ryska) och

StefanMJ i Uzbekistan
Vandring i Samarkand och möte med backpackers
fredag 30 augusti 2013 - Samarkand, Uzbekistan

Torget Registan omges av 3 madrassas från 1400- och 1600-talet. Torget var i början en handelsplats, men Ulug Beg byggde om det. Registan var den egentliga höjdpunkten under min resa i Uzbekistan, i alla fall vad gäller sevärdheter. Samtidigt som jag vandrade runt i de olika madrassa övade

StefanMJ i Uzbekistan
Tåg till Samarkand, vin och initiala intryck
torsdag 29 augusti 2013 - Samarkand, Uzbekistan

Tågkupén i businessklass delade jag med två män i en kupé med tre flygplansstolar i grått slitet läder, tillika sliten metall ram och sliten interiör. Männen, en glad uzbekisk man med mongoliskt utseende och en butter man med turkomanskt utseende, såg på uzbekiskt drama på en TV i

tisdag 23 juli 2013 - Samarkand, Uzbekistan

Den legendariska staden Samarkand hade skimrat som en hägring vid horisonten hela resan. När vi väl anlände möttes vi av ett trevligt hotell och ett gäng rätt så häftiga blåkaklade gamla byggnader utspridda lite här och där med inget allt för intressant emellan. De gucciklädda

Silverbröllop i Uzbekistan

Silverbröllop i Uzbekistan

8 augusti 2015 - 14 augusti 2015

Annelis och Håkans silverbröllopsresa till Uzbekistan.

31. Uzbekistan (Samarkand, Sidenvägen)

31. Uzbekistan (Samarkand, Sidenvägen)

12 september 2014 - 21 september 2014

På;n igen. Tiina blev pensionär 1 sept. så hon startar sitt nya liv med en tur till Uzbekistan, å jag hänger med. Det blir en liten rundtur med "Albatros" (en bra dansk resebyrå som jag gjorde senaste Indien resan med).

Om vi nånsin kommer fram till Samarkand

Om vi nånsin kommer fram till Samarkand

6 september 2014 - 29 september 2014

Nu ska vi kajka omkring i de mytomspunna stans. Kazak, Kirgizi, Tadjiki, Uzbeki och avslutningvis Turkmeni. Visumprocessen startade i början på december och har tagit tid, kraft och pengar. Tack vare underbare David på Stantours hoppas vi att vi ska kunna komma iväg. Det här blir skoj!

Tåg genom Asien

Tåg genom Asien

8 september 2014 - 7 november 2014

Vi tar tåget ut i vida världen, tillsammans med Hasse och Kerstin. Det vi inte gjorde som unga - det gör vi nu.

Uzbekistan

Uzbekistan

26 augusti 2013 - 10 september 2013

Långtbortistan (inkl Minas Morgul)

Långtbortistan (inkl Minas Morgul)

20 juni 2013 - 2 augusti 2013

Sidenvägen på 47 dagar i Rosa tecken.

Sidenvägen på 47 dagar i Rosa tecken.

4 augusti 2012 - 24 september 2012

Så var det dags igen. Om du vill ha mer detaljer så gå till Rosabussarna.se. Ska lägga upp platserna på kartan nu. Kram Susie

Dit och tillbaka igen.

Dit och tillbaka igen.

1 november 2011 - 20 mars 2012

Dit och tillbaka igen. och vad som händer däremellan.

Resan till Långbortistan

Resan till Långbortistan

16 april 2011 - 3 maj 2011

Nu går resan till Centralasien. Vi ska uppleva historiens vingslag i Djingis Khans fotspår. Vi reser i området som en gång var Sidenvägen. Det blir många länder på denna korta resa, Turkmenistan, Uzbekistan, Kirgizistan och Kazakstan. Vi kommer att uppleva vacker natur med både berg och öken, olika kulturfolk och intressant arkitektur.

Sidenvägen 2010

Sidenvägen 2010

9 april 2010 - 24 april 2010

En resa längs en del av sidenvägens platser.

Jari Och Eva-Helen Oinas
JariEvaHelen