Varmt och svettigt...
måndag 14 maj 2018 - Jaipur, Rajasthan, Indien

Tidig morgon, frukost och bussresa som vanligt. Fotostopp vid Vindarnaspalats där vi även fick se ormtjusare. Körde vidare till Amer Fort där vissa valde att rida elefant upp medan vi (som inte vill medverka till djurplågeri) och några andra åkte jeep. Väl uppe möttes vi av ett fint fort

Yoga Retreat in India
torsdag 21 juni 2018 - Calangute, Goa, Indien

The core purpose of one of the best yoga retreats in India is to provide an alternate way of life for those interested in wellness and healthy lifestyle but do not have the time to devote unending hours to it. It helps health enthusiast from across the world to take a sneak peek at an alternative

zup
onsdag 6 juni 2018 - Maharashtra, Indien

xx

Sinhagad fort
tisdag 5 juni 2018 - Pune, Maharashtra, Indien

Sinhagad is a hill fortress located at around 25 km southwest of the city of Pune, India. Some of the information available at this fort suggests that the fort could have been built 2000 years ago

mereeva123 i My lovely images
pictures of cakes
tisdag 29 maj 2018 - Goa, Indien

amazing cakes

mereeva123 i My lovely images
I stormens öga
onsdag 16 maj 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

De senaste par veckorna har jag tittat avundsjukt på alla inlägg på FB om det fantastiska vädret i Sverige, om bad i sjöar och hav, picknickar på ängar, besök på utomhuscaféer och om marinerat nötkött som lagts på grillen. Om Sverige visar upp sin bästa tid så visar Indien upp sin

Tuktuk och annat kul
torsdag 10 maj 2018 - Jodhpur, Rajasthan, Indien

180510Efter en natt på vårt hotell i Jodhpur så startade vi tidigt efter en lätt frukost (jag drack ett glas juice medan Carina varken åt eller drack).Första stoppet för dagen var ett ”säljstopp”. Sjalar, filtar, överkast etc visades upp och vissa hade tillverkats för Prada, Kenzo,

Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
"För att jag vill vara oberoende"
torsdag 10 maj 2018 - Faridabad, Haryana, Indien

Idag gjorde jag nya besök på skolor, denna gång i Faridabad. Vi ser över IT-infrastrukturen och hur väl den lever upp till de krav vi har för att vår utbildning ska fungera. Det som från början skulle bli ett anspråkslöst besök på två skolor, slutade med en stor officiell delegation.

Rundtur i New Delhi/Delhi
söndag 6 maj 2018 - New Delhi, Delhi, Indien

180506Pigga och alerta studsade vi upp redo för en dag i Delhi...eller ja vi gick upp efter fem snoosningar typ...Hade ju lagt oss runt 03 och kl började väsnas kl 08.30.Gjorde oss i ordning och gick ner till frukosten. Vi åt en mycket påver frukost men det är vi vana vid från andra

Då var det dags....
lördag 5 maj 2018 - New Delhi, Delhi, Indien

Tidigt...väldigt tidigt var det dags att bege sig mot Kaj som skulle lämna oss på Hyllie. Överresan till Kastrup gick bra och efter lite trix med incheckning och visum så var på väg. Lite läppvård inhandlades innan vi letade upp vår gate. Ett liiiitet plan skulle flyga oss till

27 december 2017 - 1 juni 2019

Familjen Odén till Indien

To India with love!

To India with love!

16 december 2017 - 7 januari 2018

Återigen befinner vi oss i vårt älskade Varkala! Detta är vårt smultronställe på jorden! Det finns många vackra platser i världen och på vår resa, som vi gjorde förra vintern till Borneo, Malaysia, Kambodja, Vietnam, Laos, Bali och (så klart...) Indien såg vi många underbara platser. Men...och det är nu ni redan vet vad jag ska skriva...inget är som Indien! Här finns så mycket av allt, att man blir hel! Man är i nuet, därför att nuet är fullt tillräckligt! Intrycken är många, även på en liten strand i Varkala. Det händer så mycket på en liten plätt bara. Just nu sitter jag och äter frukost ihop med livskamraten och tittar ut över stranden. Där finns så mycket att betrakta! En buddhistmunkar som hissar upp sitt oranga skynke och doppar tårna i Arabiska havets skummande vågor, medans hans tre kamrater fnissande tittar på. Strax följt av några hinduer som tar en ”groupie” tillsammans med munkarna på stranden. Det blir lite uppståndelse, som det väldigt lätt blir här nere och fler strömmar till. Buddhistmunkar på Papanasam Beach är inte så vanligt förekommande. När det kommer turistande indier hit, som i många fall aldrig ens sett havet på riktigt, så är det vi vitingar som är ett hett motiv i mobilkamerorna. För länge sen, när vi började resa till Goa, även kallat ”India light” så tyckte vi det kändes obekvämt, att okända människor ville bli plåtade tillsammans med oss, men nu har vi vant oss och säger sällan nej. Varför skulle vi? Kan man glädja någon bara genom att finnas till, så varför inte? Vi vill också ta kort på kvinnornas vackra kläder, deras underbara leende med vita tänder eller med stora gluggar där tänder en gång suttit, på ansikten med hud som garvat läder märkt av väder och vind, på lekande barn som skrattar och stojar trots att dom inte äter sig mätta varje dag. Inte långt ifrån munkarnas lilla samling håller några fiskare på att vittja sina nät. Dom har en speciell sorts båtar, som består av tre stockar, som binds ihop med ett snöre, när den ska ut i vattnet. När båten ska bäras tas den isär och varje stock bärs för sig. Många människor på stranden, både indier i vackra kläder, män med endast det karaktäristiska skynket, kallad ”lungi” runt höften och några västerländska turister som spatserar eller joggar. Nu dras en båt iland, med dagens skörd av musslor. Snabbt samlas en klunga av andra fiskare och många intresserade barn och vuxna. En hund har krafsat upp lite sand och gjort sig en grop, att krypa ner i. Han njuter av den svala och fuktiga sanden, medans han intresserat betraktar fiskarnas arbete. Ännu en bit bort på stranden kan man bevittna hur religiösa riter utförs av människor, som rest många mil och i många dagar för att välsignas av någon av alla de gurus, som sitter på små sandbäddarna med vackra tyger över och ber för deras anhöriga. Bönerna kan handla om lycka och välgång, eller att dom ber för någon anhörig som är sjuk, eller hedra anhöriga som gått bort. En sedvänja är att aska från den döde läggs i en skål tillsammans med vackra blommor och sedan bärs detta på huvudet ner till vattnet och en bit ut i vattnet för att sedan stjälpas ner vattnet sidledes. Lite svårt att förklara, men intressant att betrakta. En annan intressant händelse just denna morgon, som sker vid bordet intill, är när våra goda vänner från Hillared försöker skapa sig en svensk julfrukost. Det blir en riktigt skojig betraktelse, som i slutändan blir en riktigt ” Sweindindian fusion”! En burk sill hade fått följa med från Sverige i bagaget hos dessa långliggare, som varit här sedan i november, för att avnjutas tillsammans med en kall snaps på julaftons morgon! Det hör är en julafton i raden som vi firar utomlands. I vår släkt har vi etablerat en tradition, som firas i början eller mitten av december - Lilla julafton, vilket innebär att vi redan firat tillsammans med våra nära och kära. Det innebär också att just denna julaftonsmiddag kommer att avnjutas till Kathakali, som är en slags traditionell teater/dansföreställning. Men först...en härlig dag i solen med bad i arabiska havets vågor och solabad på stranden, följt av lite slappande i palmernas skugga i den lummiga trädgården eller en kopp chai på vår lilla altan. Så vad återstår att säga, annat än... God Jul alla underbara vänner i världen! HA DE GÖTT!

Indien 3

Indien 3

9 december 2017 - 5 januari 2018

Rajasthan och Goa. Flykten från mörkret och kylan.

Indien 2018

Indien 2018

12 januari 2018 - 12 februari 2018

Rundresa i den s.k gyllene triangeln samt till Varanasi. Vi avslutar resan med några slapparveckor i Goa.

From Yeti to Rama Setu

From Yeti to Rama Setu

2 november 2017 - 17 december 2017

Resa från den förskräcklige snömannens hem i Nepal genom Indiens djungeltempel och palats ridsndes på en tiger ner över Ramas bro till Srilanka.

Hillared tur och retur.

Hillared tur och retur.

24 oktober 2017 - 6 februari 2018

Efter höststädning och julfirande med familjen är vi redo för vårt paradis på jorden.

Blogg

Ett långt äventyr

'Existentiell charter' - Rond 5 - The City of Joy

'Existentiell charter' - Rond 5 - The City of Joy

9 september 2017 - 20 januari 2018

'Existentiell charter', är ett citat från Michael Nyqvists bok 'När barnet lagt sig'. Den handlar om att söka sitt ursprung som adopterad. Jag gör nu min femte återresa till Indien, och min fjärde till min födelsestad Calcutta. För varje resa så kommer jag ett steg närmre mitt första land, ett steg närmre den jag hade kunnat vara om jag fått stanna kvar i Indien, och ännu ett steg närmre mig själv.

mereeva123
Fabian Mossberg