Gurgaon

Indisk trolovning på traditionellt vis
måndag 18 mars 2019 - Gurgaon, Haryana, Indien

I ett tidigare inlägg skrev jag att examensproven är en central del av en Indiers liv och kan vara väldigt avgörande för deras framtid. När väl examen är genomförd så är det bröllop som är nästa stora händelse, men det ligger inte alltid i deras egna händer. Indien är ett

Tack Shantona!
fredag 15 mars 2019 - Gurgaon, Haryana, Indien

Shantona har varit vår hushållerska sedan vi flyttade till Indien. Hon har varit en stor del av vår tillvaro. Sex dagar i veckan hjälper hon oss med allt hushåll. Det har varit en livräddare och lite lyxigt förstås att få hjälp med städning, matlagning, disk, tvätt och strykning. Det

Countdown, engines on
lördag 9 mars 2019 - Gurgaon, Haryana, Indien

För en vecka sedan träffade jag Darren, en engelsman som bott i Gurgaon med sin fru de senaste fyra åren. Hon arbetar för en matkedja och han spelar mest golf och det var det vi gjorde när vi träffade på varandra. Jag berättade att min syster skulle besöka oss och vi kom därför att tala

Sportens dag
söndag 9 december 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Kunskapsskolan hade sin årliga Sports Day denna helg, en manifestation för idrott och motion. Som jag har skrivit om i tidigare inlägg så har ju inte indier så stort fokus på att röra sig eller idrott över huvudtaget. Valet av grenar var inte helt bestämt av de själva. Tyra blev tilldelad

Idag är det flickornas dag
onsdag 17 oktober 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Den senaste veckan har det varit fasta i Indien för att hedra nio gudar och idag är flickornas dag.  Dagen till ära så ska man ge presenter till nio flickor, en för varje gud. På gatorna ser man grupper av barn för att gå runt och samla allmosor. Lite grann som Hallowen i Sverige fast på

Monsun i bihålan
lördag 13 oktober 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Nu äntligen är temperaturen riktigt behaglig och vi kan njuta av värmen. Monsunperioden är över och skyfallen har upphört och därmed är det heller inte lika fuktigt. Häromkvällen var det faktiskt till och med lite kyligt i shorts och t-shirt när vinden låg på och det var 22 grader. Det

Himmelriket finns i vårt kylskåp
söndag 19 augusti 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

I onsdags firade Indien självständigheten från Brittiska imperiet. Dagen hedrades med flaggor längs vägarna och husen prydda i Indiens färger. Det är en av de få dagar i Indien då många affärer, marknader och sevärdheter är stängda. Det är också "dry day", ingen alkoholförsäljning

Indiska Bullerbyn
fredag 3 augusti 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Det är drygt en månads sedan vi kom tillbaka till Indien. Vi har kommit in i ett slags vardagslunk med skola, läxläsning, jobb, träning. Bara för ett par månader sedan så trodde jag det nästan var omöjligt att uppnå känsla av vardag i ett land som Indien. Allt jag beskrivit i tidigare

Odén i Indien - Fas 2
fredag 20 juli 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

Så, då är vi tillbaka till Indien, hela familjen. Lena och jag fick fyra veckor i Sverige, barnen var modiga och flög själva och kunde därför få ytterligare ett par veckor. Vi hade en helt fantastiskt tid hemma med familj, vänner, massor med middagar, studentfirande, utflykter och med

I stormens öga
onsdag 16 maj 2018 - Gurgaon, Haryana, Indien

De senaste par veckorna har jag tittat avundsjukt på alla inlägg på FB om det fantastiska vädret i Sverige, om bad i sjöar och hav, picknickar på ängar, besök på utomhuscaféer och om marinerat nötkött som lagts på grillen. Om Sverige visar upp sin bästa tid så visar Indien upp sin

Indien

Indien

27 december 2017 - 1 juni 2019

Familjen Odén till Indien

Jobbresa till Indien

Jobbresa till Indien

5 februari 2013 - 13 februari 2013

Jag och kollegan åkte till Grugaon utanför Delhi för att träffa vår Agent här. Han har kört oss till några av de företag som producerar till oss. Vi har även hunnit med en sväng till Taj Mahal, ett imponerande bygge! På onsdag morgon bär det av hemmåt igen, det ska bli riktigt skönt! Väl hemma så är det bara lite mer än en månad kvar till vi åker till USA. //Fredrik

Äventyret New Delhi

Äventyret New Delhi

15 augusti 2012 - 30 november 2012

Början på något nytt. Vi ger oss ut på ett spännande äventyr i landet som man inte förstår men förhoppningsvis gillar. Det ska bli kul att bli lurad, känna dofterna av något främmande, äta god mat, pruta på marknader och se en massa vackra och exotiska saker. Denna resedagbok är mest för att visa er vad som händer på andra sidan jordklotet, med bilder och händelser. Hej! Daniel & Johan

Asia again

Asia again

25 oktober 2011 - 10 juni 2012

Den här gången blir det Nepal, Indien, Malaysia och Nya Zeeland. Det är planen, sen får man se vad som händer!