Kerala

Ölen är slut!
lördag 6 april 2019 - Kochi, Kerala, Indien

Vädret är hett, ca 34 grader på dan och 29-30 på morgon och kväll. Detta tar tydligen hårt på ölförråden ombord. Fatölen har varit slut i snart en veckal och ersatts med samma sort, Heinecken, i burk. I går var även denna slut och man började servera blaskig Corona.I går gjorde vi

Christer
Chrisbi i Trieste till Tokyo över havet
Senast aktiv - från Ingarö, Stockholms län, Sverige
On my way
söndag 17 mars 2019 - Kochi, Kerala, Indien

Jag hade ställt klockan på 12 för att hinna i lugn och ro lägga ner det sista. Jag tittade sista gången på kl 23.18 och tänkte, nä nu är det ingen idé att somna. Självklart somnade jag som en liten grisens 😴😴 23.50 knackar det på dörren. Där står Amil och väntar på mig.

Så överväldigad av kärlek 💕
söndag 17 mars 2019 - Thuravoor Thekku, Kerala, Indien

Shoppat idag inne i Kochi. Vi gick på Princess Street först men sen hittade vi en bazar/marknad bakom som var jättemysig! Hittade massa smågåvor ock smått som får plats i min väska. Reser fortfarande med handbagage. Ska köpa en STOOR resväska i Kolkata. När jag checkat in på hotellet

Time to say goodbye
lördag 16 mars 2019 - Thuravoor Thekku, Kerala, Indien

Idag var det sista behandlingen och att avslutningssamtal. Vi avslutade som vi började med en helkroppsoljemassage med bastubad. Väldigt skönt! Samtalet kan jag känna inte gav mig så mycket, men det kanske kommer när man kommit hem och landat i detta. Jag är inte beredd att göra en

Svallvågor av oljor
fredag 15 mars 2019 - Thuravoor Thekku, Kerala, Indien

Ännu en morgon med lyckoinjektion via dansen. Åh, älskade dans vad jag saknat dig ❤ 💃❤Idag så lämnade läkaren mig ifred....Så jag kunde bara njuta hela dagen. Det gick höga och kraftiga vågor idag men innan middagen så verkade det lugnt ner sig så då gick vi ner och doppade oss,

Dance is the answer
torsdag 14 mars 2019 - Thuravoor Thekku, Kerala, Indien

Vilken dag idag. Vaknade och axlen kändes väl mer eller mindre som vanligt. Rätt skönt! Blev ju aldrig nån dans igår på kvällen så idag skulle vi minsann ha det. Efter morgonyogan så gick jag upp till taket och dansade igenom mitt lilla program. Det var ju bara 26 grader och morgonsol

Som en mänsklig burrito
onsdag 13 mars 2019 - Thuravoor Thekku, Kerala, Indien

Då har jag, mest bara axlen  blivit en levande burrito. Först en brun varm gegga följt av uppvärmda stora blad och vara insmorda i olja och en axelmitella på det. Så nu ska det marineras tills kvällen/natten. Verkar som vi får skjuta upp dansen tills imorgon. Jaja.. Blir att päsa i

Jag har ju en fettreserv att leva på 😂😂
tisdag 12 mars 2019 - Thuravoor Thekku, Kerala, Indien

Så var denna dag till ända. Lite knasig dag. Jag gjorde min yoga, hällde ut min morgondricka och frukosten som var en juice/smoothie som jag inte kunde få ner. Sa till läkaren att jag helt tappat aptiten och jag fick till svar att så länge toan och allt annat funkar så är det inte så

Från kycklingfilé till minutfilé
måndag 11 mars 2019 - Thuravoor Thekku, Kerala, Indien

Idag blev det lite mer slow flow day. Morgondrinken var densamma och helt ärligt så är jag så trött på den. Hällde ut den i handfatet. 🙈 till frukost fick jag en granatäpplejuice som var såå god. 😋Egentligen skulle jag på yogaworkshopen men valde att ta det lugnt och satt och skrev

Water 💦 and elephants 🐘🐘
söndag 10 mars 2019 - Thuravoor Thekku, Kerala, Indien

Så Backwaters alltså. Det var skönt att åka buss med AC men det är ju ett äventyr att åka på dessa guppiga vägar. Så roligt att få se lite mer av landet. Dock gjorde vi ert snabbt stopp för vi såg två elefanter🐘🐘, men när vi kom dit så stod de med kedjor på fötterna och det

Min första Indienresa

Min första Indienresa

1 mars 2019 - 31 mars 2019

Jag ska ge mig ut på mitt livs resa. Kommer åka på egen hand och få upplevelser för livet. (På många plan.) Den 3 Mars 9.40 lyfter mitt flyg får Göteborg och via Frankfurt och New Dehli så landar jag i Kochi 8.00 dagen efter. 4 Mars kommer jag checka in på Vaidya’s Ayurveda Village för 2 veckor av specialanpassad yoga, behandlingar och vegansk kost efter just mina behov. Sååå spännande!! Den 18 Mars kommer jag flyga till Calcutta och bla hälsa på mitt barnhem som jag bodde på några månader innan jag fick komma till Sverige. Där kommer jag även möta upp Mashkoor som kommer vara sällskap och som jag även kommer fira Holi med innan jag åker tillbaka till Sverige igen den 21 Mars.

Trieste till Tokyo över havet

Trieste till Tokyo över havet

8 mars 2019 - 2 maj 2019

I Marco Polos kölvatten

On the road again.

On the road again.

11 november 2018 - 21 februari 2019

29 september 2018 - 21 oktober 2018

Nu börjar det närma sig. I morgon bitti bär det av. Vallda-Landvetter-Frankfurt-Bangalore-Kolkata.

Ayurveda yoga och meditation

Ayurveda yoga och meditation

6 september 2018 - 4 oktober 2018

En resa för avkoppling för kropp och själ med dagliga meditationer och yoga för den som vill.Dagliga behandlingar i samråd med en doktor. Kort sagt en resa i ditt inre.

Frida Breideby - Indien 2018

Familjen Odén till Indien

To India with love!

To India with love!

16 december 2017 - 7 januari 2018

Återigen befinner vi oss i vårt älskade Varkala! Detta är vårt smultronställe på jorden! Det finns många vackra platser i världen och på vår resa, som vi gjorde förra vintern till Borneo, Malaysia, Kambodja, Vietnam, Laos, Bali och (så klart...) Indien såg vi många underbara platser. Men...och det är nu ni redan vet vad jag ska skriva...inget är som Indien! Här finns så mycket av allt, att man blir hel! Man är i nuet, därför att nuet är fullt tillräckligt! Intrycken är många, även på en liten strand i Varkala. Det händer så mycket på en liten plätt bara. Just nu sitter jag och äter frukost ihop med livskamraten och tittar ut över stranden. Där finns så mycket att betrakta! En buddhistmunkar som hissar upp sitt oranga skynke och doppar tårna i Arabiska havets skummande vågor, medans hans tre kamrater fnissande tittar på. Strax följt av några hinduer som tar en ”groupie” tillsammans med munkarna på stranden. Det blir lite uppståndelse, som det väldigt lätt blir här nere och fler strömmar till. Buddhistmunkar på Papanasam Beach är inte så vanligt förekommande. När det kommer turistande indier hit, som i många fall aldrig ens sett havet på riktigt, så är det vi vitingar som är ett hett motiv i mobilkamerorna. För länge sen, när vi började resa till Goa, även kallat ”India light” så tyckte vi det kändes obekvämt, att okända människor ville bli plåtade tillsammans med oss, men nu har vi vant oss och säger sällan nej. Varför skulle vi? Kan man glädja någon bara genom att finnas till, så varför inte? Vi vill också ta kort på kvinnornas vackra kläder, deras underbara leende med vita tänder eller med stora gluggar där tänder en gång suttit, på ansikten med hud som garvat läder märkt av väder och vind, på lekande barn som skrattar och stojar trots att dom inte äter sig mätta varje dag. Inte långt ifrån munkarnas lilla samling håller några fiskare på att vittja sina nät. Dom har en speciell sorts båtar, som består av tre stockar, som binds ihop med ett snöre, när den ska ut i vattnet. När båten ska bäras tas den isär och varje stock bärs för sig. Många människor på stranden, både indier i vackra kläder, män med endast det karaktäristiska skynket, kallad ”lungi” runt höften och några västerländska turister som spatserar eller joggar. Nu dras en båt iland, med dagens skörd av musslor. Snabbt samlas en klunga av andra fiskare och många intresserade barn och vuxna. En hund har krafsat upp lite sand och gjort sig en grop, att krypa ner i. Han njuter av den svala och fuktiga sanden, medans han intresserat betraktar fiskarnas arbete. Ännu en bit bort på stranden kan man bevittna hur religiösa riter utförs av människor, som rest många mil och i många dagar för att välsignas av någon av alla de gurus, som sitter på små sandbäddarna med vackra tyger över och ber för deras anhöriga. Bönerna kan handla om lycka och välgång, eller att dom ber för någon anhörig som är sjuk, eller hedra anhöriga som gått bort. En sedvänja är att aska från den döde läggs i en skål tillsammans med vackra blommor och sedan bärs detta på huvudet ner till vattnet och en bit ut i vattnet för att sedan stjälpas ner vattnet sidledes. Lite svårt att förklara, men intressant att betrakta. En annan intressant händelse just denna morgon, som sker vid bordet intill, är när våra goda vänner från Hillared försöker skapa sig en svensk julfrukost. Det blir en riktigt skojig betraktelse, som i slutändan blir en riktigt ” Sweindindian fusion”! En burk sill hade fått följa med från Sverige i bagaget hos dessa långliggare, som varit här sedan i november, för att avnjutas tillsammans med en kall snaps på julaftons morgon! Det hör är en julafton i raden som vi firar utomlands. I vår släkt har vi etablerat en tradition, som firas i början eller mitten av december - Lilla julafton, vilket innebär att vi redan firat tillsammans med våra nära och kära. Det innebär också att just denna julaftonsmiddag kommer att avnjutas till Kathakali, som är en slags traditionell teater/dansföreställning. Men först...en härlig dag i solen med bad i arabiska havets vågor och solabad på stranden, följt av lite slappande i palmernas skugga i den lummiga trädgården eller en kopp chai på vår lilla altan. Så vad återstår att säga, annat än... God Jul alla underbara vänner i världen! HA DE GÖTT!

From Yeti to Rama Setu

From Yeti to Rama Setu

2 november 2017 - 17 december 2017

Resa från den förskräcklige snömannens hem i Nepal genom Indiens djungeltempel och palats ridsndes på en tiger ner över Ramas bro till Srilanka.

Hillared tur och retur.

Hillared tur och retur.

24 oktober 2017 - 6 februari 2018

Efter höststädning och julfirande med familjen är vi redo för vårt paradis på jorden.

Anette Groth
Nettan_i_oz