Västbengalen

Last train to Trancentral
fredag 17 november 2017 - Calcutta, Västbengalen, Indien

Åkte till det andra Kalitemplet i norr med buss i en och en halv timme, klev omkring längs leriga gator och en massa fordon för att få infon att templet är stängt. Fick ta taxi till en metrostation och därifrån metro mot stan då nästa plan var indiska museumet. Museumet inryms i en

Kali Ma
torsdag 16 november 2017 - Calcutta, Västbengalen, Indien

Efter det senaste inläggets mer negativa rantande var tanken idag att skriva positivt. Så jag får väl börja där och ta det negativa sen. För det sker mycket mindre glädjande saker här.Besökte i förrgår ett av staden kända Kalitempel, Kalighat som detta heter var fyllt av folk då det

Senast aktiv - från Varanasi, Uttar Pradesh, Indien
Calcutta (Taxi, taxi, taxi)
tisdag 14 november 2017 - Calcutta, Västbengalen, Indien

Glömde två saker när jag lämnade Katmandu. Mina skor som jag trodde kag packat ner och att växla pengarna. Skor kan jag ju hitta nya och som tur var det inte mycket pengar som jag hade kvar i nepalesisk valuta, men ändå irriterande då flygplats personalen skyndade på mig igenom de olika

Senast aktiv - från Varanasi, Uttar Pradesh, Indien
Diwali - when the rain comes marchin' in....
tisdag 24 oktober 2017 - Calcutta, Västbengalen, Indien

Hej AllihopSå har ytterligare två, tre veckor passerat och livet rullar på. Jag sover inte jättebra, somnar vid två på natten och vaknar vid 11, kommer ut först vid 13 tiden vilket irriterar mig. Jag missar för mycket av dagen - tror jag har hamnat på svensk tid, 3,5 h tidsskillnad. Måste

Humans of Kolkata
måndag 9 oktober 2017 - Calcutta, Västbengalen, Indien

Följande inlägg kommer från Facebook, ett inlägg som jag blev inbjuden att skriva till en sida som heter 'Humans on Kolkata'. Sidan gör intervjuer och reportage om människor som lever i Kolkata, både lokala och resande. Idag, den 9 oktober är min ankomstdag, 32 år sedan jag kom till

Same same, but different...
fredag 29 september 2017 - Calcutta, Västbengalen, Indien

Jag är dunderförkyld, och så jäkla uttråkad. De senaste tre dygnen har jag spenderat på mitt hotellrum i sällskap med nezeril, alvedon och några rullar toapapper. Sån tur är så har jag Netflix och kan se på film, men jag hade ju hellre strosat runt och sett Calcutta...Kom tillbaka från

Nya höjder i Darjeeling
torsdag 24 september 2015 - Darjeeling, Västbengalen, Indien

Nu har vi lämnat den heliga staden Varanasi bakom oss. Min iPad är fortfarande utflippad. Vi fick låna en dator på hotellet men internet var alltför långsamt för att kunna fixa den. Det programmet som man behöver ladda hem, som hemma kanske tar 5-10 minuter att ladda hem tuggade i 5 timmar

Arvid Olsson
AnnaochArvid i Jorden runt
Senast aktiv - från Darjeeling, Västbengalen, Indien
svårt att lägga in på resdagboken
måndag 16 februari 2015 - Calcutta, Västbengalen, Indien

Vi har inte kunnat skriva något på resdagboken på ett tag, det har varit strul både med wifi och själva sidan. Men här kommer en liten sammanfattning! Efter delhi åkte vi tåg till Bharatpur. Det är väldigt spännande att åka tåg i Indien! Dels finns det mycket att titta på på

Karin Haraldsson
kah71 i Natur i Sydostasien
Senast aktiv - från Stortorget 9, Lund, Skåne län, Sverige
Slut pa resan
måndag 17 mars 2014 - Calcutta, Västbengalen, Indien

Som ni facebookare redan vet, avbryter jag min resa eftersom pappa dog igar, kommer till Stockholm 19:e. Jag var ju lite forberedd efersom jag fatt veta att han blivit mycket svag sista veckan. Tack alla ni som gett gensvar pa uppdateringar och bilder, det varmer. Tjingeling for den har gangen!

Underbara dagar
fredag 27 december 2013 - Gokarna, Västbengalen, Indien

Hej igen! I detta utskicka ska det komma bilder. Ja eftersom det är min tredje resa sa har jag faktiskt inte tagit sa mycket bilder. Har ju bilder sedan tidigare, kanske får lust att fota så småningom. Har kommer några bilder och fler kommer sen när jag är hemma. Jag har det väldigt bra

From Yeti to Rama Setu

From Yeti to Rama Setu

2 november 2017 - 17 december 2017

Resa från den förskräcklige snömannens hem i Nepal genom Indiens djungeltempel och palats ridsndes på en tiger ner över Ramas bro till Srilanka.

'Existentiell charter' - Rond 5 - The City of Joy

'Existentiell charter' - Rond 5 - The City of Joy

9 september 2017 - 20 januari 2018

'Existentiell charter', är ett citat från Michael Nyqvists bok 'När barnet lagt sig'. Den handlar om att söka sitt ursprung som adopterad. Jag gör nu min femte återresa till Indien, och min fjärde till min födelsestad Calcutta. För varje resa så kommer jag ett steg närmre mitt första land, ett steg närmre den jag hade kunnat vara om jag fått stanna kvar i Indien, och ännu ett steg närmre mig själv.

Jorden runt

Jorden runt

1 september 2015 - 1 september 2016

Natur i Sydostasien

Natur i Sydostasien

4 februari 2015 - 2 mars 2015

Vi åker på tur i Indien, Bangladesh och Nepal med Läs och Res. Många nationalparker, så vi hoppas få se många av djuren från djungelboken!

Min tredje Indien resa

Min tredje Indien resa

10 december 2013 - 17 januari 2014

Till Sri Lanka, hem från Bangkok

Till Sri Lanka, hem från Bangkok

9 december 2013 - 16 april 2014

Sagt upp mig från jobbet och hyrt ut lägenheten på ett år, reser i Asien fyra månader, sen vet jag inte. Det är inte svårt att vara modig när man inte är rädd... Hoppas ni som följer mig på Resedagboken ger ett litet livstecken om väder, hälsa och kärlek, för att förgylla min säkert tråkiga tillvaro då och då...;)

Underveis

Underveis

5 februari 2013 - 31 december 2015

Vi har pakket to (alt for tunge) ryggsekker med fotoutstyr (Fredrik), solkrem (RE) og andre livsnødvendigheter. Noen år eldre og forhåpentligvis visere (vel, det gjenstår å se) er vi klare for et gjensyn med det gode backpackerliv i Asia.

The long way home III - Kolkata/Howrah

The long way home III - Kolkata/Howrah

5 oktober 2013 - 19 december 2013

My fourth trip back to India and third time to my beloved Calcutta - the City of Joy =)

Indien

Indien

7 januari 2013 - 16 april 2013

Tre väldigt oplanerade, långhåriga och vimsiga personer (varav minst en saknar förmåga att skilja på höger/vänster) ska försöka orientera sig och ta sig runt i Indien. Att vi kommer chockeras har vi fått klart för oss. Att vi kommer älska det står ännu klarare, i alla fall om man lyssnar på alla forna Indienresenärer. Förhoppningsvis dyker en fjärde person (som faktiskt kan planera!) upp en bit in på resan. Vi får se, vi får se. Utan snus, kartkunskaper och höger/vänster förståelse ska Axel, Emil och Olivia ta sig från södra till norra Indien och in i Nepal för att skåda Mount Everest innan vi packar ihop oss och åker hem. Jag säger som Allan Karlssons mamma: Det är som det är och det blir som det blir.

Jorden runt 2013

Jorden runt 2013

28 januari 2013 - 20 maj 2013

Indien, Kambodja, Vietnam, Filippinerna, Los Angeles, Costa Rica, Guatemala, Mexico och New York

Kakihara
Chandra