Sulawesi Selatan

Varaner och tigerhajar
fredag 14 juli 2017 - Bira, Sulawesi Selatan, Indonesien

Efter att ha återvänt till Indonesien från Singapore så hade vi en övernattning på Bali för att sedan dra oss mot Komodo och närmare bestämt Labuan Bajo. Där hittade vi ett på tok för avlägset boende där vi var tvugna att åka med hotelets shuttle för att kunna ta oss till stan för

Rasmus Persson
kokosnytt i Indonesia Grand Tour
Senast aktiv - från Bira, Sulawesi Selatan, Indonesien
Eventyr
måndag 3 november 2014 - Rantepao, Sulawesi Selatan, Indonesien

Hej, har lemnat Papau Nya Guinea{PNG} och er nu i Indonesien/ Fanns inget internet der. Der hende so mycket spennande so det for jsg beretta om ner jsg er hemma. enna stad ligger uppe i bergen med speciell miljo. Kom hit i gor med bil fron Makassari som er storsta stad. Har i dag varit po

Bo Hellström
Bossehell i Papau/Indonesien
Senast aktiv - från Manilla, Metro Manila, Filippinerna
Tana Toraja - andra dagen
lördag 18 oktober 2014 - Rantepao, Sulawesi Selatan, Indonesien

Idag gjorde vi en tur till norra delen av Tana Toraja. Det är mycket höglänt, och Daud ledde oss på en vandring som gick upp över en massa risodlingsterrasser. Det är en hel del ris som odlas på Sulawesi, och riset benämns på olika sätt beroende på situation: Pady = risplanta Beras =

Minhasa - Manado - Makassar
torsdag 16 oktober 2014 - Makassar, Sulawesi Selatan, Indonesien

Idag var resdag. Efter frukost checkade vi ut från trivsamma Highland Resort & Spa (utan spa, pga pågående renoveringar). Vi hade transfer till Manados flygplats, där vi tog flyget kl 1250 till Makassar. Sedan tidigare hade vi köpt biljett till nattbussen från Makassar till Tana Toraja, men

Tana Toraja
fredag 17 oktober 2014 - Rantepao, Sulawesi Selatan, Indonesien

Tydligen hade det blivit någon missuppfattning mellan damen i bussbiljettluckan och mig, för nattbussens ankomst till Rantepao var snarare kl sex än nio. Vi hade fått instruktion att bli avsläppta på vägen vid hotell Torsina, strax innan själva staden. Med viss möda lyckades vi etablera

Myller och motortrafik i Makassar
måndag 6 oktober 2014 - Makassar, Sulawesi Selatan, Indonesien

Första dagen till fots på Sulawesi. Efter en stadig frukostbuffe (med bland annat stekta nudlar) klev vi ut i den myllrande trafiken. Det var mycket besvärligt att korsa gatorna. Bilar, motorcyklar i mängder, en och annan förbistånkande cykeltaxi. Det måste vara ett slitsam arbete att

Solnedgång på Sulawesi
söndag 5 oktober 2014 - Makassar, Sulawesi Selatan, Indonesien

Efter en lite orolig nattsömn började dagen men en rejäl frukostbuffé. Mycket rejäl. Med magen i fyra hörn packade vi ihop vår packning och fick en busstransport till KLIA2, och incheckning till Sulawesiplanet. En något seg flygresa mellan KL och Makassar. När vi kom fram fick vi se en

Dödsintressant Tana Toraja
onsdag 13 augusti 2014 - Rantepao, Sulawesi Selatan, Indonesien

Vi gav oss av från Pare Pare, efter mycket möda. Vi fick besked om att det skulle gå en buss klockan ett, och vi blev satta utanför den närliggande resebyrån. Bra tänkte vi, då är vi framme i lagom tid. Klockan blev ett, halv-två, två, ingen buss. Ingen pratade heller engelska så att vi

Nattmarknad i Pare Pare
måndag 11 augusti 2014 - Pare-pare, Sulawesi Selatan, Indonesien

Efter att ha checkat in ville vi ha en öl, ”nåja vi får väl hitta kinesen”; sa vi (den kinesiska befolkningen i Malaysia och Indonesien är de som brukar sälja öl) och knatade ner från rummet. Mitt emot fanns en liten butik, med en kines som drev det, men inte såg vi någon öl.

Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
På jakt efter ett cyklop
måndag 11 augusti 2014 - Makassar, Sulawesi Selatan, Indonesien

Dag två makassar Vi klev upp tidigt, såsom man absolut måste göra här i Indonesien om man inte vill missa hälften av det dagsljus som är. Vi är i samma tidszon som Kuala Lumpur till exempel, men är nästan två förväntade tidszoner väster om densamma - det bådar för ljusa tidiga

Indonesia Grand Tour

Indonesia Grand Tour

1 juni 2017 - 4 augusti 2017

Längst ute i öster någonstans hamnade Gulliver i Puttenuttland i Gullivers resor. Vi ska åt samma håll men inte riktigt så långt bort. Faktum är att vi kanske inte ens ska åt samma håll, vi ska typ ditåt, fast lite mer åt sydost från Hongkong. För att komma dit följer man den gamla kolonialrutten mellan Ryssland och de Japanska handelsöarna. Har man tid kan man runda stilla havets egna Gotland... Australien! Raukarna är inte lika fina vad jag förstått men dom har kommit långt i evolutionen, rådjuren går på två ben och kallas för Kängurur. Men vad det gäller våran resa tar vi istället vägen förbi landet som föddes ur en weissebeer, das dutche! Vidare ska vi sedan via Kinas svar på Dubai och för att slutligen komma till det vissa beskriver som ett av jordens rövhål... japp Jakarta! Håll i hatten för nu blir det åka av!

Sulawesi 2014

Sulawesi 2014

3 oktober 2014 - 24 oktober 2014

Ny resa till Sydostasien med ett för oss nytt resmål: Sulawesi, Indonesien.

Papau/Indonesien

Papau/Indonesien

4 oktober 2014 - 24 november 2014

Med flyg till Port Moresby på Papau Nya Guinea och med diverse färdmedel ta mig till Jakarta i Indonesien för hemfärd

Indonesien Baby

Indonesien Baby

8 augusti 2014 - 31 augusti 2014

Efter att vi i några år nu sett hur våra tyska kompisar (från vår första thailand-backpack) lagt upp fantastiska bilder från Indonesien så vill vi ju inte vara sämre - vi drar till paradisstränderna. Mitt i "koralltriangeln" jagar vi den perfekta snorklingen och på vägen dit hoppas vi på långa bussturer genom fantastiskt landskap. I skrivande stund har vi inte mycket mer bokat än 1. flygbiljetter CPH-Jakarta ToR via Singapore (dock korta stopp) 2. Boende den sista veckan på en ö som heter Bunaken - Norra Sulawesi. 3. Flygbiljett från Norra Sulawesi tillbaka till Jakarta. 4. Boenden sista dagarna i Jakarta Resten förväntar vi falla på plats nu sista dagarna innan vi åker och/eller på plats.

Indonesiska äventyr

Indonesiska äventyr

9 november 2013 - 31 mars 2014

Här får ni följa mig på min resa genom Indonesien i höst och vinter. Jag kommer beta av några av landets många öar - exakt vilka får vi se efterhand. Eventuellt tar jag mig även till några intilliggande länder. Malaysia är troligt och Thailand inte uteslutet. Mitt mål är att resan ska bli en brokig blandning av gamla tempel, djungelturer, vackra stränder, några städer, vilda orangutanger och härliga människor.

Uganda, Botswana, Mozambique

Uganda, Botswana, Mozambique

13 december 2012 - 13 januari 2013

Expedition Sulawesi

Expedition Sulawesi

18 juli 2012 - 24 augusti 2012

Det ligger en ö därborta, nu kör vi!

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa till Sydostasien

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa till Sydostasien