Reykjavik, Golden cirkel och Blå lagunen
måndag 10 juli 2017 - Reykjavik, Reykjaviks storstadsområde, Island

Wow vilka fullspäckade dagar! Känns overkligt att kunna få så många magiska vyer på en och samma dag! Dessutom har vi riktigt tur med vädret vilket ju alltid är ett stort plus! Dock jäkligt kallt nattetid och mitt sällskap skrattar åt mig då jag byltar på mig inför natten på taket.

Island! Myvatn, Dettifoss, Husavik och Islandshästar
lördag 8 juli 2017 - Akureyri, Norðurland eystra, Island

Efter en natt på Norröna färjan anlände vi till sagornas, vulkanernas och glaciärernas ö, i regn! Nåväl, inte helt oväntat och under en vecka hinner det ju ändra sig sisådär x antal hundra gånger! Island är Europas mest glesbefolkade land med ca 3 pers/kvadratkm med sina dryga 330000

Bättre sent än aldrig
söndag 19 mars 2017 - Reykjavik, Reykjaviks storstadsområde, Island

Här kommer ett inlägg om slutet på vår långhelg på Island.Dagen efter valsafarin var det dags för den planerade rundturen Gyllene cirkeln omkring Reykjavik. Vi blev hämtade med en något större buss av samma chaufför/guide som hämtade oss på flygplatsen i torsdags.Började med

Nästan fullfjädrade islänningar
torsdag 30 mars 2017 - Reykjavik, Reykjaviks storstadsområde, Island

Torsdagen gick åt till att avverka de mest kända turistmålen i Reykjavik. Först vandrade vi längs vattnet och tog lite bilder på den kända statyn av en vikingabåt. Tio minuter längre fram tornade det ståtliga operahuset Harpa upp sig. Hela fasaden var av glas.När vi tittat runt i

The Golden Circle
torsdag 30 mars 2017 - Reykjavik, Reykjaviks storstadsområde, Island

På dag fem begav vi oss iväg på "The Golden Circle"-tur. Vi blev upphämtade av en buss utanför hotellet och sedan började vi köra mot sydost. Vårt första stopp var på en tomatodling. Där odlade de tomater i växthus uppvärmda av geometrisk energi. Vi fick också veta att Europas

Blue lagoon

Dag 4 fick vi lite sovmorgon, jag passade på att springa en tur längs hamnen och Pontus slappade på hotellrummet. Vid halv ett blev vi upphämtade vid hotellet för att åka till Blue Lagoon. Det var en resa på cirka 45 minuter, söder om Reykjavik. På håll kunde vi se vattenångan stiga

Stadspromenad

Måndagen bjöd på soligt väder och det första vi gjorde var att lämna in vår hyrbil. Vi missbedömde helt gångavstånd tillbaka till hotellet plus att vi inte hade täckning på mobilen så inga kartor vi kunde använda med GPS. Det tog oss 1,5 timme att gå tillbaka! När vi kom fram åt

Glaciäräventyr, dag 2
tisdag 28 mars 2017 - Snæfellsbær, Island

Efter en god frukost på Kast guesthouse styrde vi bilen mot glaciären Snæfellsjökull. Det tunna snötäcket smälte snabbt bort och gav inga större problem. Personalen på kast hade tipsat oss om flera fina platser längs med vägen runt den 1446 meter höga glaciären. Vi bestämde oss

Världens mest jämställda land
söndag 26 mars 2017 - Snæfellsbær, Island

Igår landade vi på världens mest jämställda land, Island. Efter att ha glidit över den snötäckta glaciären Vatnajökull var vi övertygade om att det skulle vara snö i Reykjavik också. Men efter landningen på Keflavik konstaterade vi att det var barmark och ca tre plusgrader. Vi

Senast aktiv - från Vena, Sverige
Valsafari i strålande väder!

Vaknade upp till klarblå himmel, strålande sol och några minusgrader. Eftersom hotellet var fullbokat igår blev vi uppgraderade till ett annat hotell som både låg mer centralt och närmre hamnen så promenaden ner till båten gick på 10 minuter.Vi var de enda svenskarna, mycket asiater som

Island 2017

Island 2017

30 oktober 2017 - 3 november 2017

Island, ett av mina favoritländer. Jag kände mig inte färdig med Island efter förra gången så nu åker vi igen.

Färöarna och Island

Färöarna och Island

30 juni 2017 - 16 juli 2017

Glaciärer, bubblande varma källor, mäktiga vattenfall och sprutande gejsrar. Sagolandet Island nästa! Nä just de, Färöarna tar vi längs vägen! Spännande!!!

Islandsresan

Islandsresan

25 mars 2017 - 1 april 2017

Pontus och jag ska nu äntligen ge oss iväg på en resa tillsammans. Vi är inte så resglada av oss, vi trivs bra i Sverige ;) men nu så! Eftersom vi reser så sällan så hade vi ett välfyllt reskonto och har möjlighet att unna oss lite under veckan på Island. Blue lagoon, the golden cirkle och whalewatch är några av de saker vi ska göra under veckan.

Långhelg på Island

1 juni 2015 - 5 juni 2015

Toronto

Toronto

4 mars 2015 - 14 mars 2015

En resa utan måsten. Endast hockey och Niagarafallen är planerat, och träffa våra vänner från Cubaresan. Ska bli så roligt......

26 januari 2015 - 3 februari 2015

Utlandsstudier på Island

Utlandsstudier på Island

24 augusti 2014 - 9 november 2014

Tio veckor verksamhetsförlagd utbildning i Reykjavik, Island.

Island 2014

Island 2014

7 augusti 2014 - 16 augusti 2014

Ringvägen runt med hyrbil.

Jari Och Eva-Helen Oinas
JariEvaHelen