Midsommar
fredag 22 juni 2018 - Certaldo, Toscana, Italien

Midsommarafton! Frukost åts på stället här, med allt inräknat! Till och med jordgubbar till alla svenskars lycka! Barnen fick snabbada i poolen, bara 23 grader i luften, så vi frös lite som man gör sådär i midsommartid;-)Sen bar det iväg till Certaldo, medeltidabyn. Väldigt mysigt! Åt

Poolbad
torsdag 21 juni 2018 - Montespertoli, Toscana, Italien

Återigen en dag i Montalbino. Slappt vid poolen för att senare få göra sin egna pizza i restaurangen. Spännande tyckte tjejerna och pizzabagaren tyckte de såg professionella ut där de stod och kavlade. Tomatsås, skinka och ost ströddes på och sen in i vedeldade ugnen, 300-400 graders

Bad...och mat
onsdag 20 juni 2018 - Montespertoli, Toscana, Italien

Idag har vi åter igen tagit det väldigt lugnt på landet! Barnen vill till poolen innan frukost, undra hur många gånger de badat... De hinner inte torka mellan gångerna och badar nog 1 h i streck... På kvällen åt vi fantastiskt god mat på en väldigt italiensk lokal restaurang, Osteria de

Mat och bad
tisdag 19 juni 2018 - Montalbino, Toscana, Italien

De senaste två dagarna har vi legat vi poolen och varit inne i Montespertoli. Även levt gårdslivet och fått plantera grönsaker. Vi fick lära oss om hur växter samspelar; tomater, tagetes och basilika trivs ihop och ger skugga samt håller borta skadedjur. Halm ska strös runt plantorna för

Slappedag
söndag 17 juni 2018 - Montalbino, Toscana, Italien

Dagen började med frukost på gården! Väldigt mysigt, genuint och lantligt! Fanns nog allt på frukostbuffén, pannkakor, bröd, frukt, juice, ostar, sylt, marmelad, te, olika kaffe, muffins, sockerkaka, yoggi och bordets största glädje var nog nutellan!Efter frukost var det upptäcksfärd.

Florens, Pisa å Portovenere
tisdag 29 maj 2018 - Pisa, Toscana, Italien

Innan vi lämnar sagolandet Cinqe Terre tar vi båten till Pontovenere som endast ligger en halvtimmes härlig båtresa söderut från Riomaggiore.Denna lilla by hyllades för sin skönhet redan på Romersk tid, och himla vackert vare allt! När vi närmade oss var det första man såg den randiga

Klocktornet lutar...
torsdag 17 maj 2018 - Pisa, Toscana, Italien

Jag ar i Pisa och glor pa tornet o pa alla vi som fotar det och sjalva ska vara med pa fotot. 1000-tals av alla folkslag ...men det ar verkligen manga manniskor fran asien pa alla turstplatser.De ar smidiga o lugna,de har manga kameror och nastan alla har hattar eller nat pa huvudet.Nasskydden

Maria Tawhid
ilmaria i TÅGLUFF 2018
Senast aktiv - från Barcelona, Katalonien, Spanien
Den kulturella staden
måndag 11 september 2017 - Florens, Toscana, Italien

Florens är en vacker stad med många fina byggnader. Den största är Doumo Santa Maria, enorm, tog 150 år att färdigställa.Tyvärr kunde vi inte komma eftersom det var tre dagars väntetid på biljetter.Uffizierna, stort konstmuseum, står som nummer ett på besökslistan i Florens. Där finns

Bosse/ingela Andersson
BosseIngela i Tågluffa till Italien
Senast aktiv - från Varberg, Hallands län, Sverige
Allt har ett slut
fredag 14 juli 2017 - Poggibonsi, Toscana, Italien

Fredag och sista dan innan vi tidigt imorgon bitti åker mot Pisa. Veckan har varit helt fantastisk! Onsdan låg vi vid poolen ett tag, tog sedan bilarna för att hitta en vingård men hamnade i en liten härlig by (Castellina in Chianti) där vi åt lunch och hittade en vinkällare som fick duga

JohanochHelena i Italien 2017
Dagarna går...
tisdag 11 juli 2017 - Poggibonsi, Toscana, Italien

Söndag: Tog det lugnt vid poolen på förmiddagen och for sedan till en helt fantastisk liten by i närheten, San Gimignano. Byn finns på Unescos världsarvslista och är en muromgärdad by med mycket uppför och nerför. 38 grader varmt så efter lunchen ställde vi oss i kö till en gelateria,

JohanochHelena i Italien 2017
Toscana & Ligurien

Toscana & Ligurien

16 juni 2018 - 30 juni 2018

Cinque Terre, Italy

Cinque Terre, Italy

22 maj 2018 - 29 maj 2018

Fem forna lilleputtstater som tack vare sin skönhet numer blivit ett av Europas stora turistmål. Ses snart Cinque Terre<3

TÅGLUFF 2018

TÅGLUFF 2018

9 maj 2018 - 25 maj 2018

NU HAR JAG JOBBAT 25 ÅR I SAMMA LANDSTING/REGION O FÅTT 5000KR VILKET BLEV 200KR/ÅR ;) DET BLEV INGEN KLOCKA AV ÄDEL METALL UTAN JAG VALDE ETT RESEKORT O NU ÄR JAG PÅ VÄG.... KÄNNS HELT RÄTT OCH VÄLDIGT SPÄNNANDE. VÄLKOMNA MED O HOPPAS NI OXÅ DELAR MED ER AV ER VARDAG...

Tågluffa till Italien

Tågluffa till Italien

4 september 2017 - 3 oktober 2017

Tågluffa som inte blev av när vi var unga får istället göras nu!

Italien 2017

Italien 2017

7 juli 2017 - 15 juli 2017

20 juni 2017 - 4 juli 2017

Europa tvärtom 2017

Europa tvärtom 2017

14 juni 2017 - 14 juli 2017

Åter dags för en trip ut i vackra Europa. Denna gång tar vi dock och åker tvärtom emot jämfört mot de andra 3 gångerna (12, 14 och 16). Vi börjar dock som vanligt med att ta färjan i Göteborg mot Kiel. 1-a målet är södra Tyskland och att kolla in Neuschwanstein - slottet som är förebilden för Disneys Törnrosaslott. Därefter blir det Österrike och naturligtvis Italien som vi bara älskar. I Italien hämtar vi upp Bitten och Tony på Treviso flygplats. De kommer att vara med oss en vecka där vi verkligen hoppas att vi kan överföra vår kärlek till Italien till dem. Efter nästan 2 veckor i Italien åker vi vidare mot Franska Rivieran och vidare upp genom Frankrike över Lyon till Paris där vi äntligen får se det "äkta" Törnrosaslottet på Disneyland. Sista anhalten är Holland och Amsterdam där det ska inhandlas lökar och blommor för att förgylla trädgården här hemma till nästa vår. Färjan mot Sverige och Trelleborg avgår 13/7 och då hoppas vi att vi åter är uppfyllda med nya minnen och bilder som vi kan ta fram under den mörka och kalla vintern.

Elba

Elba

3 oktober 2015 - 11 oktober 2015

Resa med Leidex till Elba. Buss ner lö/sö. Vandring 5 dagar sedan buss hem lö/sö-

Paradis-Ina och Johan på (tåg)luffen

Paradis-Ina och Johan på (tåg)luffen

24 juli 2015 - 26 augusti 2015

Drömresan är här! Vi ska ut på tidernas strapats i Europa, tillryggalägga cirka 500 mil tågräls och besöka minst sju länder. På den här dagboken kan du följa oss från startpunkten, Lucky Lake Hostel i Amsterdam, till slutdestinationen, allas vår Raoul Wallenbergs Budapest. På återseende! /Ina och Johan

Bilresa genom Europa till Italien och Frankrike

Bilresa genom Europa till Italien och Frankrike

6 juli 2015 - 24 juli 2015

Här kommer vi lägga upp bilder och text påvar vi gör på vår bilresa genom Europa ..

JohanochHelena
fnissfia
Senast aktiv - från Via Santa Maria, 51, Pisa, Toscana, Italien
Daniel Gustavsson
frana
Senast aktiv - från Via Arturo ed Alceo Baldi, 7, Montepulciano, Toscana, Italien