Jamhuri ya Uganda

Sista dagen tillsammans allihopa
måndag 21 januari 2019 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Idag var det sen frukost, inte förrän klockan 9. Vi bjöds på stekta ägg o bacon samt potatissallad från gårdagens mat. Riktigt smaskens. Jag gick upp strax efter 6, var på toa o tog med mig datorn. Satte mig sen i baren o skrev ihop inlägget om gårdagen. När sen nätet började fungera

Pinkfest
söndag 20 januari 2019 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Var uppe ett bra tag innan de flesta idag med, vi är ju några som är tidiga. När klockan närmade sig 8 så var de flesta igång, både vi som skulle vara kvar o de som skulle ut o rafta på Nilen. De skulle åka från campen ca 8.30 o vi övriga väntade på Jenny för att komma igång med

Paddlar mot Nilens start
lördag 19 januari 2019 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Vaknade innan 6 o gick på toa. Tog med mig datorn o satte mig i receptionen för att skicka iväg gårdagens bilder samt lite kort. Tog ett tag innan jag kunde komma åt nätet, fick använda en ny kod. Sen började det dra sig mot frukost, vi skulle äta klockan 7. Hann med att ta ner det mesta

Besök i Kampala o eftermiddag vid poolen
fredag 18 januari 2019 - Kampala, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Idag var det sen frukost, inte förrän 8.30, men jag var uppe tidigt o gick upp till receptionen redan runt 6 o försökte få iväg inläggen jag samlat på mig. Vi hade bara lagt på presenningen halvvägs igår för att det skulle vara mer luftigt men under natten blåste det upp o den blåste

Ekvatorn o sen Kampala
torsdag 17 januari 2019 - Kampala, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Jag vaknade tidigt o gick upp på toa. Satt sen uppe i drygt 1 timme innan det var frukost. Benny o Thomas var också uppe. Efter frukosten så skulle de flesta iväg på en safaritur med bussen. Jag, Anne-Marie, Benny, Malin, Thomas, Ulla o Svante stannade kvar. Vi hade tagit ner presenningen o

En händelserik dag!

Vi sov alltså med vilda djur runt omkring oss i natt. Hade en vakt nånstans men inte precis utanför bussen som vi väl hade tänkt oss. Det hade varit både flodhästar o hyenor runt oss. De som var uppe på toa hörde ljud o tänkte sig för 2 ggr innan de kutade dit.Frukosten lagades i

Safari

Idag lämnade 3 st av våra kompisar oss för att åka hem igen. Vi åt frukost o tog ner taket o sen var det dags att åka vid 7.30. Stannade efter att vi åkt en liten stund o fick våra T-shirts som vi beställt. Fortsatte sen till Kabale där vi tankade o handlade lite vatten o snacks. Sen bar

Barnhemmet Hope Uganda
måndag 14 januari 2019 - Kabale, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda

Idag var det sovmorgon men jag var vaken o uppe redan halv sex. Gick utanför bussen o tänkte försöka ladda upp gårdagens dagboksinlägg men det ville inte alls funka. Får väl se när det kan bli nästa gång, tror inte vi har internet på några dagar nu. Det gick i alla fall att ladda upp

Närkontakt med Gorillorna
söndag 13 januari 2019 - Lake Bunyonyi, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda

Idag var den stora dagen när vi skulle få stifta bekantskap med de stora Bergsgorillorna i Uganda. Huvudskälet till denna resan. Det blev en tidig morgon, frukost redan kl 05.00. Kl 06 kom bilarna som skulle köra oss till Bwindi Impenetrable National Park för att se dessa gorillor. Resan dit

Kabale o Lake Bunyonyi
lördag 12 januari 2019 - Lake Bunyonyi, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda

Frukost 7 o efter disk o taknedfällning så åkte vi iväg runt 8.00. Tog kanske 30 min till gränsen mot Uganda. Där fick vi först passet kollat av en vakt på Rwandasidan. Sen över gränsen. De kollade vad vi hade i temp mot våra huvuden o sen skulle vi fylla i en bok med namn o varifrån vi

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

7 januari 2019 - 11 februari 2019

Först reser jag med Rosa Bussarna till Rwanda och Uganda. Besöker Bergsgorillorna i Uganda. När denna resan är över, 22 januari, så åker jag inte hem utan flyger till Malawi för att återse byn Lifuwu och mina vänner där. Ska volontärarbeta med Help2kids igen.

Bergsgorillor i Rwanda & Uganda med Rosa Bussarna

Bergsgorillor i Rwanda & Uganda med Rosa Bussarna

19 december 2018 - 6 januari 2019

Äventyr och safariresa med Bergsgorillorna som huvudattraktion.

Utbytesprojekt i Uganda

Utbytesprojekt i Uganda

22 maj 2018 - 31 maj 2018

I drygt en vecka kommer jag tillsammans med två kollegor, tre ungdomar och två kommunpolitiker att vara i Mukono som ligger utanför Kampala i Uganda. Det är ett treårigt utbytesprojekt finansierat av ICLD som jag är med i genom mitt jobb som ungdomssamordnare. Målet med projektet är att göra insatser i både Mukono och Vimmerby kommun för att minska ungdomsarbetslösheten. Förmodligen är schemat för veckan fullspäckat med arbetsmöten och utflykter och det kommer inte finnas mycket tid att skriva. Jag tänker ändå att jag kan dela med mig lite av resan här om det finns tid.

Uganda & Kenya

Uganda & Kenya

16 mars 2017 - 27 april 2017

Min vän Linnea och jag åker till Östafrika för att praktisera som blivande barnsjuksköterskor på ett sjukhus i Kampala, Uganda i 4 veckor och därefter 2 veckors äventyr i Uganda och Kenya! Ska äntligen få uppleva Afrika, galet :-) Också hoppas vi att denna resdagbok faktiskt har blivit bättre och kommer att fungera hela resan..!

Kärringarna på date med Mr Grey

Kärringarna på date med Mr Grey

5 januari 2017 - 6 februari 2017

Denna gången är huvudsyftet med resan att besöka Bergsgorillorna i Virungabergen. Vi hoppas naturligtvis att få träffa en o annan silverrygg med familj. Vi börjar med att ta oss genom Kenya o bla tillbringa några dagar i Masai Mara innan vi fortsätter till Uganda. Vi tänker avsluta på Seychellerna med öluffning o lata dagar

Gorillor i Uganda

Gorillor i Uganda

11 februari 2016 - 15 februari 2016

Är man i grannlandet och jobbar så bara måste dessa upplevas...magiskt!

Paradiset...

Paradiset...

14 februari 2016 - 24 februari 2016

En kärleksresa, för att vi är så värda det!

Äventyr i östra och södra Afrika

Äventyr i östra och södra Afrika

27 november 2015 - 9 januari 2016

Några veckors äventyr i östra och södra Afrika.

Dagens u-landsproblem och andra betraktelser

Dagens u-landsproblem och andra betraktelser

4 oktober 2015 - 20 februari 2017

Spännande version två av Sandra i Uganda!

We did it!

231
198
183
206
Bwindi Impenetrable National Park, Western Regional Park, Western Region, Uganda
101
111