Östra divisionen

Sista dagen tillsammans allihopa
måndag 21 januari 2019 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Idag var det sen frukost, inte förrän klockan 9. Vi bjöds på stekta ägg o bacon samt potatissallad från gårdagens mat. Riktigt smaskens. Jag gick upp strax efter 6, var på toa o tog med mig datorn. Satte mig sen i baren o skrev ihop inlägget om gårdagen. När sen nätet började fungera

Pinkfest
söndag 20 januari 2019 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Var uppe ett bra tag innan de flesta idag med, vi är ju några som är tidiga. När klockan närmade sig 8 så var de flesta igång, både vi som skulle vara kvar o de som skulle ut o rafta på Nilen. De skulle åka från campen ca 8.30 o vi övriga väntade på Jenny för att komma igång med

Paddlar mot Nilens start
lördag 19 januari 2019 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Vaknade innan 6 o gick på toa. Tog med mig datorn o satte mig i receptionen för att skicka iväg gårdagens bilder samt lite kort. Tog ett tag innan jag kunde komma åt nätet, fick använda en ny kod. Sen började det dra sig mot frukost, vi skulle äta klockan 7. Hann med att ta ner det mesta

Nyår vid Nilen 31 dec - 2 jan
fredag 4 januari 2019 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

31 decVi vaknade av ett åskoväder och det smattrade bra på taket! Tidig frukost och en lång bussdag väntade. Körsträckan var inte så lång men vi skulle ta oss igenom Kampala för att komma till Jinja. På vägen dit passerade vi ekvatorlinjen!Vi bor en väldigt trevlig camp vid Nilen, Nile

Ruhengeri - Lake Bunyonyi och bergsgorillorna 22-27 dec
tisdag 1 januari 2019 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

22 decVi reste från Kigali till Ruhengeri, resan tog drygt tre timmar på slingrande vägar i bergen. Det är väldigt grönt och fint i Rwanda. Vi kom till en liten mindre stad där vi bor innanför kyrkans murar. Tillgång till toaletter, dusch och restaurang/bar. Efter lunch var vi några som

Vattenfall och Nilens källa
lördag 26 maj 2018 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Idag är det lördag och alla var lediga. Dikan, Tony och Ismail tog oss till Sezibwa falls, ett vattenfall längs Nilen. Vi fick se lite rafting och njuta av utsikten. Efter lite lunch på en restaurang åkte vi till Nilens källa (the source of the river Nile) som också låg i mynningen av

Anja Persson
anjajohanna i Utbytesprojekt i Uganda
Senast aktiv - från Vena, Sverige
Riverrafting
tisdag 18 april 2017 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

JinjaResan till Jinja började inte jättebra om vi säger så...vi var i tid och likaså bussen som skulle plocka upp oss! Problemet var att vi skulle plocka upp fler på vägen... vi skulle hämta 5 stycken på ett hotell där bara två stod o väntade, efter ca 10min kommer en tredje och sen

Marie Hermansson
marie.hermansson i Uganda & Kenya
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Vinner sitt första mountainbikerace och får omedelbar hybris. Du kan inte ana vad som händer sen!
torsdag 10 december 2015 - Mbale, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Jag har lärt känna några svenskar vars fruar jobbar på danska respektive svenska ambassaden. Tydligen ingår för ambassadörsanställda att man får ta med make/maka samt eventuella barn och få betalt för dessa. Makarna/makorna behöver alltså inte själva jobba!! Kristoffer och Leo som jag

Denna gastkramande berättelse om forsränning kommer få dig att vilja bära flytväst även i badkaret!
måndag 19 oktober 2015 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Jag kan nu lägga till forsränning till listan på saker som jag överlevt (om än knappt). Under helgen var jag i Jinja, staden där Nilen har sin källa. Jinja är dessutom en av Ugandas få turisttäta platser då staden marknadsförs som Afrikas äventyrsstad. Detta innebär att man på en

Long time no inlägg
fredag 11 september 2015 - Iganga, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Tjosan! Ber om ursäkt för den dåliga frekvensen på inlägg här, vi skyller som många andra på den mänskliga faktorn. Nu har vi samlat ihop all data som behövs för uppsatsen, intervjuer med två sjuksköterskor och tre fokusgrupper blev det. Nu när är transkriberat återstår

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

7 januari 2019 - 11 februari 2019

Först reser jag med Rosa Bussarna till Rwanda och Uganda. Besöker Bergsgorillorna i Uganda. När denna resan är över, 22 januari, så åker jag inte hem utan flyger till Malawi för att återse byn Lifuwu och mina vänner där. Ska volontärarbeta med Help2kids igen.

Bergsgorillor i Rwanda & Uganda med Rosa Bussarna

Bergsgorillor i Rwanda & Uganda med Rosa Bussarna

19 december 2018 - 6 januari 2019

Äventyr och safariresa med Bergsgorillorna som huvudattraktion.

Utbytesprojekt i Uganda

Utbytesprojekt i Uganda

22 maj 2018 - 31 maj 2018

I drygt en vecka kommer jag tillsammans med två kollegor, tre ungdomar och två kommunpolitiker att vara i Mukono som ligger utanför Kampala i Uganda. Det är ett treårigt utbytesprojekt finansierat av ICLD som jag är med i genom mitt jobb som ungdomssamordnare. Målet med projektet är att göra insatser i både Mukono och Vimmerby kommun för att minska ungdomsarbetslösheten. Förmodligen är schemat för veckan fullspäckat med arbetsmöten och utflykter och det kommer inte finnas mycket tid att skriva. Jag tänker ändå att jag kan dela med mig lite av resan här om det finns tid.

Uganda & Kenya

Uganda & Kenya

16 mars 2017 - 27 april 2017

Min vän Linnea och jag åker till Östafrika för att praktisera som blivande barnsjuksköterskor på ett sjukhus i Kampala, Uganda i 4 veckor och därefter 2 veckors äventyr i Uganda och Kenya! Ska äntligen få uppleva Afrika, galet :-) Också hoppas vi att denna resdagbok faktiskt har blivit bättre och kommer att fungera hela resan..!

Dagens u-landsproblem och andra betraktelser

Dagens u-landsproblem och andra betraktelser

4 oktober 2015 - 20 februari 2017

Spännande version två av Sandra i Uganda!

We did it!

We did it!

17 augusti 2015 - 16 oktober 2015

Fantastiska Afrika & Asien

Fantastiska Afrika & Asien

10 januari 2015 - 28 maj 2015

Ris, tempel, handsprit, bussar och malariatabletter, det här kommer bli fint :D

Jul och nyår med gorillorna

Jul och nyår med gorillorna

20 december 2014 - 6 januari 2015

Mot Rwanda och Uganda för jul och nyårsfirande. Kommer tillbringa storhelgen med lite andra släktingar iår ;-)

AFRIKA

AFRIKA

22 maj 2014 - 19 juli 2014

Sommaren börjar med en 2,5v. resa till Uganda för Marina och hennes kursare från Karolinska. I juli ska Marina och Andreas göra en egen 3veckors resa till Etiopien, Zambia, Botswana och Rwanda. MKT nöje! :)

Safari i Uganda och Rwanda

Safari i Uganda och Rwanda