Jinja

Pinkfest
söndag 20 januari 2019 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Var uppe ett bra tag innan de flesta idag med, vi är ju några som är tidiga. När klockan närmade sig 8 så var de flesta igång, både vi som skulle vara kvar o de som skulle ut o rafta på Nilen. De skulle åka från campen ca 8.30 o vi övriga väntade på Jenny för att komma igång med

Nyår vid Nilen 31 dec - 2 jan
fredag 4 januari 2019 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

31 decVi vaknade av ett åskoväder och det smattrade bra på taket! Tidig frukost och en lång bussdag väntade. Körsträckan var inte så lång men vi skulle ta oss igenom Kampala för att komma till Jinja. På vägen dit passerade vi ekvatorlinjen!Vi bor en väldigt trevlig camp vid Nilen, Nile

Vattenfall och Nilens källa
lördag 26 maj 2018 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Idag är det lördag och alla var lediga. Dikan, Tony och Ismail tog oss till Sezibwa falls, ett vattenfall längs Nilen. Vi fick se lite rafting och njuta av utsikten. Efter lite lunch på en restaurang åkte vi till Nilens källa (the source of the river Nile) som också låg i mynningen av

Anja Persson
anjajohanna i Utbytesprojekt i Uganda
Senast aktiv - från Vena, Sverige
Riverrafting
tisdag 18 april 2017 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

JinjaResan till Jinja började inte jättebra om vi säger så...vi var i tid och likaså bussen som skulle plocka upp oss! Problemet var att vi skulle plocka upp fler på vägen... vi skulle hämta 5 stycken på ett hotell där bara två stod o väntade, efter ca 10min kommer en tredje och sen

Denna gastkramande berättelse om forsränning kommer få dig att vilja bära flytväst även i badkaret!
måndag 19 oktober 2015 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Jag kan nu lägga till forsränning till listan på saker som jag överlevt (om än knappt). Under helgen var jag i Jinja, staden där Nilen har sin källa. Jinja är dessutom en av Ugandas få turisttäta platser då staden marknadsförs som Afrikas äventyrsstad. Detta innebär att man på en

Hamburgare!!
söndag 25 januari 2015 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Alla var ganska trötta idag så vi hängde mycket i skuggan, spelade kort och väntade på vår mat i restaurangen i evigheter. Dock var maten fantastiskt god när vi väl fick den! Joakim åt sin tredje hamburgare i rad ?? Isabella åt sin andra bara.. Det enda vettiga vi gjorde var att vi gick

Tomatsallad och fetaost!!!!
fredag 23 januari 2015 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Vi sa hej då till Kampala och hade vår sista bussdag ?? ca 3 timmar tog det oss att ta sig till Jinja där vi bodde på en camping med en jättefin utsikt över Nilen. Det fanns massa aktiviter som man kunde hitta på (rafting, båtturer och bungy jump) men ni kan vara lugna för vi gjorde

Senast aktiv - från Ubud, Bali, Indonesien
Shots-paddlar och rosa flip-flopps!
lördag 24 januari 2015 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Hej! Idag har vi varit duktiga och tvättat våra kläder och packat om våra ryggsäckar. Dessutom så har vi slappat i solen och ätit varsin fantastisk hamburgare. Det var en lugn och fin dag men på kvällen var det äntligen dags för pinkfest!! ?? Vi två plus David var nog mest taggade för

Gorillor, träning och fest
fredag 2 januari 2015 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Jambo Julafton blev fantastisk med trekking uppför leriga stigar för att beskåda de fina bergsgorillorna. Det var en otrolig upplevelse att se dessa i sin autentiska miljö. På kvällen hade vi julbord och dans kring en rosa gran, trevligt. På annandagen fortsatte vi resan mot Uganda och Lake

Marie Gunér
Marrre i Jul och nyår med gorillorna
Senast aktiv - från Kalmar, Kalmar län, Sverige
Uganda del 1 / УГАНДА, часть 1.
lördag 31 maj 2014 - Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

По-русски в конце письма. Nu har det blivit dags för nästa äventyr! Den första i raden av afrikanska länder denna sommar är Uganda dit jag (Marina) åkt med ett gäng studenter från Karolinska Institutet inom ramen för kursen Global Hälsa. 2,5 mycket spännande veckor

Marina Donner
marina_d i AFRIKA
Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

7 januari 2019 - 11 februari 2019

Först reser jag med Rosa Bussarna till Rwanda och Uganda. Besöker Bergsgorillorna i Uganda. När denna resan är över, 22 januari, så åker jag inte hem utan flyger till Malawi för att återse byn Lifuwu och mina vänner där. Ska volontärarbeta med Help2kids igen.

Bergsgorillor i Rwanda & Uganda med Rosa Bussarna

Bergsgorillor i Rwanda & Uganda med Rosa Bussarna

19 december 2018 - 6 januari 2019

Äventyr och safariresa med Bergsgorillorna som huvudattraktion.

Utbytesprojekt i Uganda

Utbytesprojekt i Uganda

22 maj 2018 - 31 maj 2018

I drygt en vecka kommer jag tillsammans med två kollegor, tre ungdomar och två kommunpolitiker att vara i Mukono som ligger utanför Kampala i Uganda. Det är ett treårigt utbytesprojekt finansierat av ICLD som jag är med i genom mitt jobb som ungdomssamordnare. Målet med projektet är att göra insatser i både Mukono och Vimmerby kommun för att minska ungdomsarbetslösheten. Förmodligen är schemat för veckan fullspäckat med arbetsmöten och utflykter och det kommer inte finnas mycket tid att skriva. Jag tänker ändå att jag kan dela med mig lite av resan här om det finns tid.

Uganda & Kenya

Uganda & Kenya

16 mars 2017 - 27 april 2017

Min vän Linnea och jag åker till Östafrika för att praktisera som blivande barnsjuksköterskor på ett sjukhus i Kampala, Uganda i 4 veckor och därefter 2 veckors äventyr i Uganda och Kenya! Ska äntligen få uppleva Afrika, galet :-) Också hoppas vi att denna resdagbok faktiskt har blivit bättre och kommer att fungera hela resan..!

Dagens u-landsproblem och andra betraktelser

Dagens u-landsproblem och andra betraktelser

4 oktober 2015 - 20 februari 2017

Spännande version två av Sandra i Uganda!

Fantastiska Afrika & Asien

Fantastiska Afrika & Asien

10 januari 2015 - 28 maj 2015

Ris, tempel, handsprit, bussar och malariatabletter, det här kommer bli fint :D

Jul och nyår med gorillorna

Jul och nyår med gorillorna

20 december 2014 - 6 januari 2015

Mot Rwanda och Uganda för jul och nyårsfirande. Kommer tillbringa storhelgen med lite andra släktingar iår ;-)

AFRIKA

AFRIKA

22 maj 2014 - 19 juli 2014

Sommaren börjar med en 2,5v. resa till Uganda för Marina och hennes kursare från Karolinska. I juli ska Marina och Andreas göra en egen 3veckors resa till Etiopien, Zambia, Botswana och Rwanda. MKT nöje! :)

Bergsgorillor+ safari & Zanzibar

Bergsgorillor+ safari & Zanzibar

10 januari 2014 - 13 februari 2014

Åker med Rosabussarna tillsammans med Sussie Lindfors och Anna Norblad till Rwanda där vi bla ska upp och bergsgorillorna, åker vidare til Uganda, Kenya, Tanzania och avslutar sen resan på Zanzibar.

De dimhöljda bergens gorillor

De dimhöljda bergens gorillor

10 januari 2014 - 27 januari 2014

Afrika igen. Mer värme, mer sol, mer djur. Gorillor denna gång. Nära. I deras djungeln. Och så ledighet och slapp. Och en rosa buss såklart.

119
126