Västprovinsen

Barnhemmet Hope Uganda
måndag 14 januari 2019 - Kabale, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda

Idag var det sovmorgon men jag var vaken o uppe redan halv sex. Gick utanför bussen o tänkte försöka ladda upp gårdagens dagboksinlägg men det ville inte alls funka. Får väl se när det kan bli nästa gång, tror inte vi har internet på några dagar nu. Det gick i alla fall att ladda upp

Ekvatorn i repris sedan mot ♥
söndag 14 februari 2016 - Mbarara, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda

Lite sovmorgon var inte fel. Vaknade, pudrade näsan, gjorde mig i ordning och gick ner och åt frukost. Väl åter på rummet så gjorde jag packningen redo för flygning mot Seychellerna, fixade till det sista med mig själv och kollade sedan igenom rummet så att jag inte hade glömt något...

Lotta Carina
LottaochCarina i Gorillor i Uganda
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
Äntligen GORILLOR
lördag 13 februari 2016 - Kabale, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda

Ja inte var det i Kabale som jag vaknade upp denna dag utan i Bwindi men det verkar inte finnas med som alternativ på plats tyvärr... Hur som haver så studdsade jag upp lite efter 6, gjorde mig i ordning och packade mina saker. Bagaget kunde lämnas i låsta väskor på rummet under dagens

Lotta Carina
LottaochCarina i Gorillor i Uganda
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
Hoppas ni har en trevlig jul i kamratlig anda, här är en julhälsning från Uganda!
torsdag 24 december 2015 - Masindi, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda

Efter inte ens två veckor i dammet och trafikkaoset hamnade jag hastigt och lustigt på en ny resa. En grupp Belgiska läkarstudenter som bor på mitt gästhus hade styrt upp ett billigt safari som skulle bli ännu billigare om fler personer hakade på. Eftersom jag gillar billigt gjorde jag

Murchison Falls
lördag 5 december 2015 - Masindi, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda

Innan solen gått upp packade vi in oss i ett mindre fordon och begav oss iväg på en lång dags upplevelser. Efter en skumpig tur på vad som såg ut att vara en ändlös djupröd grusväg nådde vi till sist grinden in i parken. Det var de första 30kilometrarna, nu återstod det bara 80 för

Vänder näsan norrut
fredag 4 december 2015 - Masindi, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda

Efter en skön natts sömn och dessutom lite sovmorgon är på väg igen. Nu bär det av norrut Murchina NP. Vi styr mot gränsen mot Sydsudan, men ni kan vara lugna, en bra bit innan vi når dit viker vi av till vänster mot staden Masindi. Vi slår läger ett par km utanför staden och äter en

Gorilla trekking
onsdag 2 december 2015 - Kabale, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda

Vaknade innan klockan trots att den var satt till 04.25. Dagen hade kommit då jag äntligen skulle få möjligheten att uppleva något jag länge drömt om. Att få se "de dimhögda bergens gorillor" i sin egen miljö. Jag säger dock möjligheten att, eftersom ingenting är garanterat då vi

Pygméer
tisdag 1 december 2015 - Kabale, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda

Trots hyfsat dålig nattsömn på grund av kyla, tendens till rutscheffekt och ett irriterande toabesök mitt i natten klev jag upp och såg fram emot dagen. När jag öppnade tältet och tittade ut var allt från den gångna natten glömt. Jag tittade rakt ut över en stilla sjö och ett vackert

Lake Bunyonyi
måndag 30 november 2015 - Kabale, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda

Äventyret i Uganda, även kallat "Banana Republic" startade med en lång resa ner till sydvästra delen av landet, till Lake Bunyonyi. Vet inte hur lång distansen är men det tog oss iaf 12 timmar att nå vår destination, inkluderat en hel del, men korta stopp. Första stoppet var vi ekvatorn.

Denna fantastiska beskrivning av mötet med bergsgorillor är helt sinnesblåsande!
måndag 9 november 2015 - Kibale, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda

Förutom de eventuella vägglössen som troligtvis bara var några slags tysta men mycket aggressiva mygg har mina upplevelser av djur hittills begränsat sig till följande arter: ko, get, hund, katt, fågel, fisk och mittemellan samt diverse insekter. Inte särskilt exotiskt med andra ord. Men

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

7 januari 2019 - 11 februari 2019

Först reser jag med Rosa Bussarna till Rwanda och Uganda. Besöker Bergsgorillorna i Uganda. När denna resan är över, 22 januari, så åker jag inte hem utan flyger till Malawi för att återse byn Lifuwu och mina vänner där. Ska volontärarbeta med Help2kids igen.

Gorillor i Uganda

Gorillor i Uganda

11 februari 2016 - 15 februari 2016

Är man i grannlandet och jobbar så bara måste dessa upplevas...magiskt!

Äventyr i östra och södra Afrika

Äventyr i östra och södra Afrika

27 november 2015 - 9 januari 2016

Några veckors äventyr i östra och södra Afrika.

Dagens u-landsproblem och andra betraktelser

Dagens u-landsproblem och andra betraktelser

4 oktober 2015 - 20 februari 2017

Spännande version två av Sandra i Uganda!

Fantastiska Afrika & Asien

Fantastiska Afrika & Asien

10 januari 2015 - 28 maj 2015

Ris, tempel, handsprit, bussar och malariatabletter, det här kommer bli fint :D

13 april 2014 - 1 maj 2014

Den 13 april åker jag och mamma till Kigali, Rwanda för att sedan åka vidare till Kisoro, Uganda för att hälsa på Hanna och deras projekt Mwambike Foundation. Där ska vi uppleva allt som Uganda har att erbjuda, vilket innebär alltifrån att besöka skolor och göra hembesök till att åka på safari, och även besöka gorillorna.

28 januari 2014 - 14 februari 2014

Vi är 10 härliga tjejer från Olympia och tychobraheskolan i Helsingborg som kommer att göra vår gymnasiearbete nere i Uganda, förutom detta kommer vi även att besöka två olika safaries, gå upp till bergsgorillorna och mycket annat spännande som ni kan följa med oss på här! Denna resan gör vi tillsammans med tre lärare. Det har längre funnits ett samarbete tillsammans med en skola i Kisoro. Sedan 2 år tillbaka har detta även utvecklats till att ungdomar från Uganda fått möjligheten till att besöka Sverige, nu är det vår tur att få besöka våra kompisar i Uganda så som dem fick besöka oss i Sverige.

Uganda -hos bergsgorillorna

Uganda -hos bergsgorillorna

15 februari 2014 - 2 mars 2014

En länge efterlängtad resa är på gång. Bergsgorillorna i Uganda känns stort att få besöka. Vi hoppas också få se trädlejon, flodhästar, schimpanser, noshörningar mm. Att vi sedan får, genom Gorillasafaris organisation, besöka ett sjukhus i Kampala. En skola på landsbygden, paddla kanot, besöka vattenfallen på Nilen mm. Denna gång reser vi i en liten grupp på 6 personer, varav två är goda vänner från Varberg. Följ med oss på vår spännande resa!

Afrika 2014

Afrika 2014

28 januari 2014 - 22 april 2014

Kenya, Uganda och Etiopien

Fältstudier i Uganda

Fältstudier i Uganda

3 november 2013 - 24 november 2013

Jag åker till Uganda för att i första hand undersöka hur undervisning, framförallt, på junior high school ser ut där. Kortfattat innebär detta att jag, genom intervjuer med lärare och observationer under lektioner, utgår från begrepp som, exempelvis, "livslångt lärande", "vardagslärande" och "metakognition". Syftet är att jämföra resultaten med en liknande svensk studie och vidare lyfta nya typer av diskussioner kring undervisning och lärande. Förutom att genomföra min studie passar jag på att åka runt i landet och titta på djur och natur, historiska platser och annat intressant. I den här dagboken hamnar mina allmänna intryck, speciella upplevelser och övriga erfarenheter av Uganda. Ya kupendeza mwendo!

Drottning Elizabeths nationalpark, Rubirizi, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda
Lake Bunyonyi, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda
Bwindi Impenetrable National Park, Western Regional Park, Västprovinsen, Jamhuri ya Uganda
154
147