Japan

Sen sista sväng i Tokyo före hemresa
måndag 2 oktober 2017 - Tokyo, Hachioji, Japan

Mån 2/10 Idag ska vi åka hem. Unnar oss ett bad efter frukost på 28 våningen. Helt ensam på damernas! Fin utsikt från badet. Checkar ut kl 11 och lämnar bagaget på hotellet. De ställer det inne på kontoret eftersom vi har dator och kameraväska. Vi tar tunnelbanan till Ginza. Här är

Sista dagen i Kyoto reser till Tokyo
söndag 1 oktober 2017 - Tokyo, Hachioji, Japan

Sön 1/10 Nu är det dags att lämna vårt mysiga Ryokan. Tänker flanera lite på stan. Vi börjar med buddisttemplet Bukkoji som ligger helt nära. Björn får helt enkelt inte nog av tempel. Vi fortsätter över till Gionkvarteren. Här kryllar av trafikpoliser som visar hur vi ska gå, ca fyra

Nishiki matmarknad, Kiyamachi, Pontocho och teceremoni
lördag 30 september 2017 - Kyoto prefektur, Japan

Lör 30/9 Efter frukost beställer vi en teceremoni vid 16 och bad på Ryokan 18. Idag blir det en dag på stan på egen hand. Vi går till Nishiki matmarknad. Tak är byggt över gatan och även över korsande gator i detta shoppingcentrum. Här finns hur mycket mat som helst. Små

38:e dagen
söndag 1 oktober 2017 - Tokyo, Hachioji, Japan

Nu börjar vår resa ta slut. I morgon flyger vi hem efter att ha rest med tåg och båt från Lund till Tokyo. En fantastisk resa.Idag har vi besökt två parker, verkar vara Tokyobornas favoritnöje på söndagar. Avskedsmiddag med resgruppen ikväll, blir nog känslosamt.

Ove Höglund
OveH i Transsibiriska till Japan
Några dagar i Tokyo
lördag 30 september 2017 - Tokyo, Hachioji, Japan

Har inte skrivit på några dagar, har varit strul med resdagboken. Så fort jag försökt ladda upp bilder har den låst sig.vi kom med Shinkansen till Tokyo på torsdag 28:e.Vi bor på en Ryokan i stadsdelen Yanaka och delar ett rum med Ulla o Mats. Även här finns en liten Ginza. På kvällen

Ove Höglund
OveH i Transsibiriska till Japan
Tempel, trädgårdar och Nijoborgen
fredag 29 september 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Tors 29/9 Vi har beställt amerikansk frukost. Bacon, äggröra, vitt bröd med marmelad, frukt, yoghurt, juice te och kaffe. Småpratar med kvinnan som har morgonskiftet i receptionen. Hon tipsar oss om var vi kan se de traditionella konstformerna och få uppleva en riktig teceremoni.Tar taxi till

Mot Kyoto
torsdag 28 september 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Tors 28/9 Dags att checka ut. Regnade mycket före frukost. Hotellet har fri transport till järnvägsstationen men då får vi vänta 50 min. Vi går för nu har det slutat regna. Ett litet träningspass upp för backen. Tågen är precis på ingång åt varje håll. Vi kom samtidigt som ett

Hakone rund tur

Ons 27/9 Bra frukostbuffe här med. Vi går upp för backen och tar tåget. Först tåg och sedan cabelcar upp för berget till linbanan. När vi går ombord på linbanan får vi en inplastad våt handduk. Vi öppnar den genast för att torka händerna som vi lärt oss. Det är bara det att denna

Till Hakone

Tis 26/9 Vi checkar ut vid 11. Inga problem att gå till tågstationen när det inte ösregnar som det gjorde när vi kom. Fick en beskrivning av var vi kan köpa tågbiljett med Odakyulinjens snabbtåg Romancar Hakone-Yumoto. Biljetten kostar 890 Y pp. Vi köper också ett tredagarspass för

Senast aktiv - från Kyoto, Kyoto prefektur, Japan
Vackra parker, sushi och shabu-shabu
måndag 25 september 2017 - Tokyo prefektur, Japan

25/9 måndag. Tar tunnelbanan till Koushikawa Korakuen-parken. Idag kom vi till rätt park. Tokyos äldsta bevarade park anlagd 1629 av en länsherre. Skönt att vandra i denna rofyllda miljö. Vattnet strömmar ner i dammen. Här finns broar i sten och trä. I vattnet simmar karpar (gråa) och

21 september 2017 - 3 oktober 2017

Semester i Japan

Inte Johannas Sista Äventyr

Inte Johannas Sista Äventyr

18 augusti 2017 - 7 januari 2018

Min utbytestermin i Seoul, Sydkorea + diverse länder som jag råkar hamna i.

Transsibiriska till Japan

Transsibiriska till Japan

26 augusti 2017 - 2 oktober 2017

Via Ryssland, Mongoliet, Kina, Sydkorea och Japan

17 juli 2017 - 2 augusti 2017

En rundresa i Japan på 17 dagar med min bror Anders.

Japan squad

Japan squad

22 juni 2017 - 3 juli 2017

Så var det dags för en lite kortare resa. En spontan bokning till Tokyo för att möta upp våra vänner från Australien. Ett nytt land där vi förväntar oss god mat både av det mycket billiga och mycket dyra slaget, kanske smaka saké, se galna utstyrslar, bling-bling, mycket ljud och ljus samt ordning av sällan skådat slag. Det ska bli väldigt spännande och fantastiskt kul att träffa Marius, Amy och Sophia igen. Tjejerna lär kolla butikerna och vi med betalkorten får väl lösa ut dem :) Vi försöker uppdatera här i mån av tid och uppkopplingsmöjligheter, och i värsta fall får vi komplettera i efterhand. Tokyo, here we come!

Långresa till Japan

Långresa till Japan

25 maj 2017 - 22 juni 2017

Hela familjen åker till Japan för att hälsa på lillebror som pluggar i Sendai. Det blir släktsammankomst, sightseeing och shopping i en månad!

30 maj 2017 - 22 juni 2017

Några veckor på resande fot i Japan. Skriver främst ur mitt (Tildas) perspektiv men med på resan är även sambon S och barnen C (7 år) och N (11 år).

2 april 2017 - 16 april 2017

Bröllopsresa till japan

17 mars 2017 - 31 mars 2017

Besöker Japan för att få se min bror gifta sig :)

Australien 2017

Australien 2017

18 januari 2017 - 31 mars 2017

Mikrut's parental leave in Australia. :)

Magne Sohlberg Bäckman
MangaMagne