Sista dagen innan hemresa
tisdag 1 augusti 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Även idag har vi mest strövat omkring och sett oss runt i affärer. Även Anders passade på att köpa ett par knivar idag. Idag var det nog pappa i huset som graverade in namnen på knivarna. Inget speciellt idag, men vi avslutade med middag på Restaurant Monsieur ITOH, som är hotellets

Shoppingdag
måndag 31 juli 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Idag känner vi oss färdiga med all faktaspäckad sightseeing efter två veckors intryck av både det ena och det andra. Speciellt börjar vi få nog av alla tempel och heliga byggnader (shrines). Precis vid vårt hotell finns några kvarter shoppinggator där alla shoppar ligger på rad. Vi såg

Nijoslottet och Gyllene paviljongen
söndag 30 juli 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Idag besökte vi två ställen som är med på världsarvslistan hos UNESCO. Först var på Nijoslottet som var den första Shogunens som började bygga. Man fick lite känsla från TV-serien Shogun, vilket handlade om den första shogunen. Slottet var väl bevarat och man fick se hur det såg ut

Första dagen i Kyoto
lördag 29 juli 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Idag reste vi från Hiroshima till Kyoto. Det var bara Shinkansen-tåg idag så det gick fort och smidigt. Efter ankomst till hotellet gav vi oss ut på sightseeing direkt. Vi gick upp mot Kyotos kejsarpalats. Vi konstaterade att det idag var det inte så varmt som vi upplevde att det var i

Hiroshima - Miyajima och Fredsparken
fredag 28 juli 2017 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Vi började dagen att åka till ön Miyajima. Ön är nog mest känd för en shintoistiska helgedom och då främst sin röda torri som står ute i vattnet. På ön fanns också lite djurliv, bl a hjortar som vant sig vid människor så att de strövade lugnt omkring alla turister.Sedan åkte vi

Senast aktiv - från Kyoto, Kyoto prefektur, Japan
Resdag med okonomiyaki som avslutning
torsdag 27 juli 2017 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Idag blev det en lång resdag. Vi gav oss av från hotellet i god tid och när vi kom till stationen fick vi efter  en stund reda på att vårt tåg var inställt. Ställde oss i kö för att boka platser på nytt tåg som skulle avgå drygt en timme senare. När det var dahs för det att avgå

Senast aktiv - från Kyoto, Kyoto prefektur, Japan
Kanazawa, samurajer, bladguld och tehus
onsdag 26 juli 2017 - Kanazawa, Ishikawa prefektur, Japan

Idag var det en vandring i bl a samurajkvarter, bladgulds- och tehusområde. Vi började med samurajkvarteren som passande nog låg precis bakom vårt hotell. Det var mest murar som var sparade från ett gammalt samurajområde, men ett finare hus var kvar som vi gick i och fick se hur det var

Kenroku-en garden, Kanazawa
tisdag 25 juli 2017 - Kanazawa, Ishikawa prefektur, Japan

Idag började vi med ännu en japansk frukost med olika små rätter. Sen tog vi en liten tur ner på marknaden för att köpa en sak vi såg igår. Just den affärenvi sökte, som hette Ander-sen, var inte öppen idag, så vi fick hitta alternativ i annan affär.När vi checkade ut från hotellet

Senast aktiv - från Kyoto, Kyoto prefektur, Japan
Takayama, en dag med vandring och gamla byggnader
måndag 24 juli 2017 - Takayama, Gifu prefektur, Japan

Idag började vi med att gå och titta i Takayamas gamla delar som ser ut som det gjorde förr i japan. Vi tog oss ner till en morgonmarknad och tittade vad som fanns till salu.Sedan åkte vi buss ut till Hida folk village, man kan säga att det är Hida-områdets Skansen med byggnader som har

Resdag
söndag 23 juli 2017 - 宝生閣, Takayama, Gifu prefektur, Japan

Idag var det en lång resdag. Tåg mellan Izu-Kogen och Takayama som med byten tog ca 6 timmar.Upplevelse att åka Shinkansen, Japans höghastighets tåg. De kör i över 200 km/h.Framme i Takayama så regnade det, så framkomna till dagens ryokan blev det ännu ett bad i hett källvatten. Idag var

17 juli 2017 - 2 augusti 2017

En rundresa i Japan på 17 dagar med min bror Anders.

Japan squad

Japan squad

22 juni 2017 - 3 juli 2017

Så var det dags för en lite kortare resa. En spontan bokning till Tokyo för att möta upp våra vänner från Australien. Ett nytt land där vi förväntar oss god mat både av det mycket billiga och mycket dyra slaget, kanske smaka saké, se galna utstyrslar, bling-bling, mycket ljud och ljus samt ordning av sällan skådat slag. Det ska bli väldigt spännande och fantastiskt kul att träffa Marius, Amy och Sophia igen. Tjejerna lär kolla butikerna och vi med betalkorten får väl lösa ut dem :) Vi försöker uppdatera här i mån av tid och uppkopplingsmöjligheter, och i värsta fall får vi komplettera i efterhand. Tokyo, here we come!

Långresa till Japan

Långresa till Japan

25 maj 2017 - 22 juni 2017

Hela familjen åker till Japan för att hälsa på lillebror som pluggar i Sendai. Det blir släktsammankomst, sightseeing och shopping i en månad!

30 maj 2017 - 22 juni 2017

Några veckor på resande fot i Japan. Skriver främst ur mitt (Tildas) perspektiv men med på resan är även sambon S och barnen C (7 år) och N (11 år).

2 april 2017 - 16 april 2017

Bröllopsresa till japan

17 mars 2017 - 31 mars 2017

Besöker Japan för att få se min bror gifta sig :)

Australien 2017

Australien 2017

18 januari 2017 - 31 mars 2017

Mikrut's parental leave in Australia. :)

6 Månaders studier i Japan!

6 Månaders studier i Japan!

6 januari 2017 - 30 juni 2017

Detta är min resa där jag äntligen uppfyller en av mina stora drömmar! Att få bo och studera i Japan! Japan har alltid varit högt upp på min lista, både som resemål, men även som generellt intresse. Att äntligen få vara här och uppleva det går inte att beskriva, men jag ska försöka beskriva det så gott jag kan i denna resedagbok! I skrivande stund har jag redan anlänt till Japan för 4 dagar sedan, men har nu äntligen kommit till ro med uppackning osv. Så hoppas ni förstår varför jag börjar på dag 4 och inte dag 1 :)

26 mars 2017 - 6 april 2017

Till Tokyo och Kyoto. Detta är Ewas fantastiska 50-årspresent till Magnus.

Höst i Japan

Höst i Japan

6 november 2016 - 20 november 2016

Vi åker runt i Japan för att uppleva de vackra höstfärgerna och uppleva kulturen.

Anna Kjell
AnnaStar88