Japan

Jäklar, glömde kameran på tåget???
onsdag 25 april 2018 - Hirosaki, Aomori prefektur, Japan

Dramatik. Lämnade Utsunomiya med ett snabb tåg (över 300 km/tim) 5 minuter på oss  att byta till ett annat snabbtåg i Sendai. Efter 30 minuter saknade jag min kamera, kvar på förra tåget. Vad är problemet, vi är ju i Japan ett fantastiskt välorganiserat och fungerande land. Guiden

Nu drar vi ut på landet
söndag 22 april 2018 - Utsunomiya, Tochigi prefektur, Japan

Start från hotellet med taxibilar till Tunnelbanan, vidare till Tokyo:s centralstation, snabb tåg en timme till Utsunomiya, här tog vi ett lokaltåg till Niko ( ca 580 möh), där väntade en buss.Vi disponerade bussen hela dagen.Först körde vi upp till Kegon Fallet med 98 m fallhöjd, vidare

Jag kommer aldrig att flytta till Tokyo...........
lördag 21 april 2018 - Tokyo, Hachioji, Japan

.......Tokyo är en fantastisk/spännande stad, men herreminje vad många människor, har aldrig sett sådana folkvandringar för. Något märkligt är att det blir aldrig bråkigt eller knuffigt och ser inte varandra?Otroligt svår att få ögonkontakt eller avlocka dem ett leende.Idag har vi

Äntligen, mitt livs första automatiska "RUMPTVÄTT".
fredag 20 april 2018 - Tokyo prefektur, Japan

Vilket dygn, startade på med att Lasse körde mej till Arlanda kl 11:45, flög från Arlanda kl 14:35, studsade å bytte flyg i Helsingfors landade i Tokyo vid 02-tiden svensk tid, kom ut i Tokyo vi 9-tiden Japan tid.Ännu inte sovit en blund. Strålande sol, full swing mot hotellet, lämnade

Trötta fötter i Tokyo
tisdag 3 april 2018 - Tokyo prefektur, Japan

Efter tre dagar av Tokyo är vi minst sagt lite matta. Det var lite av en smekmånad i början av resan när vi var här då vi tyckte att staden var ganska greppbar men nu känns den så enorm som den faktiskt är och då har vi ändå mest hängt runt områdena kring Shibuya. Paris känns som en

Tåg och toaletter
lördag 31 mars 2018 - Shinagawa, Tokyo prefektur, Japan

Åka tåg är en fröjd i detta land, punktligt, massor av avgångar och snabbt går det även när man åker de långsammare tågen. Just nu sitter vi på Shinkansen på väg från Kyoto tillbaka till Tokyo. Vi och alla andra utlänningar åker med ett Japan Rail Pass, vilket gör tågresorna

Geisha-jakt i Kyoto
fredag 30 mars 2018 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Nu är vi alltså i Kyoto. Jag har nog tyckt att det här ståhejet runt den japanska körsbärsblomningen varit lite överdrivet men här i Kyoto förstår jag grejen. I Tokyo var de ännu inte fullt utslagna men här är det annat. Det är helt enkelt väldigt maffigt när träden står i full

Ise med skaldjur och 100-yens-shopping
onsdag 28 mars 2018 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Igår kom vi till i Ise som ligger rakt söder om Nagoya, på andra sidan Isebukten med Stilla Havet runt hörnet. Japanerna kommer hit för att besöka Ise Shrines, dvs Japans heligaste shintohelgedomar. Vi är mest här för att vi ville till havet och äta skaldjur och Ise passade in i vår

Senast aktiv - från Shinagawa, Tokyo prefektur, Japan
Vandring, tofflor och hästkött.
måndag 26 mars 2018 - Magome, Nakatsugawa, Gifu prefektur, Japan

Idag har vi via tre tåg och en buss tagit oss söderut till Magome, en liten by efter Nakasendovägen. Det kan låta som krångligt med så många byten men faktum är att det går väldigt smidigt eftersom allt avgår enligt tidtabellen. Det gör att det otroligt nog funkar att ha bara 8 minuter

Tåg, alper och Onsen
söndag 25 mars 2018 - Minakami, Gunma prefektur, Japan

Idag har vi via Shinkansen (snabbtåg) och två lokalbussar tagit oss till Takaragawa Onsen i de japanska alperna. Det finns hundratals Onsen (varma källor) över hela Japan men den här ska vara en av de vackrast belägna och lättillgänglig från Tokyo. Här badar man utomhus och utan

41. Körsbärsblommor å Snöapor i Japan

41. Körsbärsblommor å Snöapor i Japan

19 april 2018 - 3 maj 2018

Så skall vi öppna ett nytt land i Asien. Tiina har alltid pratat om Snöaporna (Makkaker heter dom) i Japan. Å så hittade hon denna resa, med Världens Resor. Dyrt men spännande. Liten grupp (13 st) å svensk guide. kan det bli bättre?? Startar i Tokyo å lufsar norrut, både med tåg, buss å till fots.

Med snabbtåg genom Japan

Med snabbtåg genom Japan

22 mars 2018 - 3 april 2018

Ibland är det 5 år mellan de utomeuropeiska resorna, inbland 3 månader. För klimatet och privatekonomin är det väl inte jättebra men för välbefinnandet desto bättre. Självklart blir det Asien igen, det är det ju alltid... Japan blir det denna gång och det är ju i alla fall ett nytt land. Väl här blir det mitt favorittransportmedel tåg genom centrala Honshu. Till skillnad från tidigare asiatiska tågupplevelser förväntar jag mig snabba, rena och punktliga tåg. Lite oroväckande är dock att japanska tåg ska ha dåligt med bagageutrymme och det faktum att jag inte tycker om sushi!? Japan är väl inte direkt känt som något billigt resmål så några fina hotell blir det inte, vilket också resulterar i att på 10 övernattningar blir det inte ett enda eget badrum! Men först väntar ett härligt dygn på resande fot med inte mindre än två mellanlandningar! Inte ens flera års dagligt cyklande kan nog klimatkompensera det koldioxidutsläppet men det ska jag tänka på en annan dag.

Japan - Tokyo, Kyoto, Hakone

Japan - Tokyo, Kyoto, Hakone

15 december 2017 - 2 januari 2018

Sydostasien

Sydostasien

23 december 2017 - 10 april 2018

Resa med ryggsäck, utan bestämda planer. Bara att vi ska hålla oss i Sydostasien och njuta av tillvaron.

21 september 2017 - 3 oktober 2017

Semester i Japan

Inte Johannas Sista Äventyr

Inte Johannas Sista Äventyr

18 augusti 2017 - 7 januari 2018

Min utbytestermin i Seoul, Sydkorea + diverse länder som jag råkar hamna i.

Transsibiriska till Japan

Transsibiriska till Japan

26 augusti 2017 - 2 oktober 2017

Via Ryssland, Mongoliet, Kina, Sydkorea och Japan

17 juli 2017 - 2 augusti 2017

En rundresa i Japan på 17 dagar med min bror Anders.

Japan squad

Japan squad

22 juni 2017 - 3 juli 2017

Så var det dags för en lite kortare resa. En spontan bokning till Tokyo för att möta upp våra vänner från Australien. Ett nytt land där vi förväntar oss god mat både av det mycket billiga och mycket dyra slaget, kanske smaka saké, se galna utstyrslar, bling-bling, mycket ljud och ljus samt ordning av sällan skådat slag. Det ska bli väldigt spännande och fantastiskt kul att träffa Marius, Amy och Sophia igen. Tjejerna lär kolla butikerna och vi med betalkorten får väl lösa ut dem :) Vi försöker uppdatera här i mån av tid och uppkopplingsmöjligheter, och i värsta fall får vi komplettera i efterhand. Tokyo, here we come!

Långresa till Japan

Långresa till Japan

25 maj 2017 - 22 juni 2017

Hela familjen åker till Japan för att hälsa på lillebror som pluggar i Sendai. Det blir släktsammankomst, sightseeing och shopping i en månad!

Catrin Johnson
CatrinJ