Japan

Imabari - ett äventyr på cykel
fredag 14 april 2017 - Imabari, Ehime prefektur, Japan

Ännu mer tåg och längre söderut kommer vi. Vi har anlänt till den mindre staden Imabari, för att cykla över 6 öar som sitter ihop med broar och en cykelväg som sammanlagt mäter 70 km. Vi trodde det var en rimlig dagstur, men får reda på när vi anländer att det nog är bäst att vi

Osaka och matlagning
onsdag 12 april 2017 - Osaka, Osaka prefektur, Japan

Vi åker vidare med tåg till Osaka. Ännu en storstad och tyvärr ännu mer regn. Vi vill gärna gå på baseboll, som är något av en nationalsport. Tyvärr gör omständigheterna att vi aldrig får se en basebollmatch. Vi passar på att shoppa i ett av de gigantiska köpcentrena i Osaka och

Kyoto, körsbärsblommor och lemmeltåg
måndag 10 april 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Tågresan till kyoto tog oss tre timmar och det regnade fortfarande när vi kom fram. Vi försöker hålla modet uppe och vill se så mycket som möjligt under våra få dagar. Vi checkar in på vårt rum bestående av två kapsellika sovpoddar. Här är madrasserna tunna men det är ett äventyr

Hakone och onsenbad
lördag 8 april 2017 - Hakone, Kanagawa prefektur, Japan

Hakone är ett naturreservat sydväst om Tokyo, i samma område somdär mount fuji ligger. Här bor vi på ett Ryokan, som är som ett slags guest house, där vi kläs i traditionella japanska kläder och äter trafitionell japansk mat. Här finns även varma källor, både för inomhus- som

Destination Tokyo
onsdag 5 april 2017 - Tokyo, Hachioji, Japan

vi gillar Tokyo! Nu har vi tillbringat två hela dagar i Tokyo och det är inte som något annat vi tidigare upplevt. Människor är verkligen vänliga och hjälpsamma, de har roliga drickaautomater där man kan köpa spännande drycker (varmas som kalla på plastflaska), människor är riktigt

Sukiyaki, yakitori, Kobe-biff, körsbärsträd
onsdag 5 april 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Det här har utvecklats till en fantastisk matresa. Överallt äter vi gott, vi provsmakar saker som vi inte vet vad det är, men som ligger i inläggningar som är mer än goda. Att ta sig till Nishiki Market är ett ypperligt tillfälle att gå runt och smaka, lukta, titta, handla. Det är en

Kwannon
måndag 3 april 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Nej, det blev inte sushi i lördags kväll. Vi tog tunnelbanan till pojkarna med yakitorin i stället, som vi nu fått veta heter Yakitori Ichiban. Det vill säga Yakitori nummer 1. Det går inte att googla fram stället på kartan, då hamnar man någon helt annanstans. Men om man i Google Map

Yakitori
lördag 1 april 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Man är lite trött, hittar inte i den nya staden man har kommit till. Och hungern slår till och man väljer en restaurang på måfå, bara den ser japansk ut (det vill säga, inte är en McDonald's eller Kentucky Fried Chicken) och har en hyfsad meny på engelska. Vi hittade just den restaurangen

Shinkansen
torsdag 30 mars 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Så, då är vi i Kyoto sen ett par timmar. Men först, slutet på vistelsen i Tokyo.På kvällen i tisdags gjorde vi en pubrunda fast i restaurangform. Åt lite här och var, och avslutade på ett ställe vars dumplings var mycket smarriga, vilket vi redan visste eftersom vi hade ätit där

Kejsaren
tisdag 28 mars 2017 - Tokyo, Hachioji, Japan

Finnair till Tokyo, via Helsingfors. 9,45 timmar. Inte mycket till sömn, maten i bästa fall okey, min teveskärm låste sig efter en kvart och gick inte att starta om så det blev vare sig filmer eller spel under flygningen (emellertid fick vi en check värd 20 euro som plåster på såren) men

2 april 2017 - 16 april 2017

Bröllopsresa till japan

17 mars 2017 - 31 mars 2017

Besöker Japan för att få se min bror gifta sig :)

Australien 2017

Australien 2017

18 januari 2017 - 31 mars 2017

Mikrut's parental leave in Australia. :)

6 Månaders studier i Japan!

6 Månaders studier i Japan!

6 januari 2017 - 30 juni 2017

Detta är min resa där jag äntligen uppfyller en av mina stora drömmar! Att få bo och studera i Japan! Japan har alltid varit högt upp på min lista, både som resemål, men även som generellt intresse. Att äntligen få vara här och uppleva det går inte att beskriva, men jag ska försöka beskriva det så gott jag kan i denna resedagbok! I skrivande stund har jag redan anlänt till Japan för 4 dagar sedan, men har nu äntligen kommit till ro med uppackning osv. Så hoppas ni förstår varför jag börjar på dag 4 och inte dag 1 :)

26 mars 2017 - 6 april 2017

Till Tokyo och Kyoto. Detta är Ewas fantastiska 50-årspresent till Magnus.

Höst i Japan

Höst i Japan

6 november 2016 - 20 november 2016

Vi åker runt i Japan för att uppleva de vackra höstfärgerna och uppleva kulturen.

30 oktober 2016 - 18 november 2016

Lite mer civiliserad Asientur.

Sapporo

Sapporo

27 juni 2016 - 4 juli 2016

Semester, stad, norra Japan... norraste Japan.

Japan 2016

Japan 2016

23 maj 2016 - 1 juni 2016

Tokyo, in and around! Med besök till Disneyland och Legoland bla.

Japan en gång till

Japan en gång till