Gifu prefektur

Gifu: Gammalt och nytt

Yay! Uppehåll och sol! Perfekt väder för vår dagsutflykt idag! :DVi ska idag besöka två specifika platser i Gifu-prefekturen: byn Shirakawa-go och staden Takayama. Bara bilresan i sig självt kommer ta ungefär två timmar (enkel väg), så ett stort tack på förhand till Masato-kun som

Robin Eriksson
rei_san i Japan 2018
Senast aktiv - från Nagoya, Aichi prefektur, Japan
Vandring, tofflor och hästkött.
måndag 26 mars 2018 - Magome, Nakatsugawa, Gifu prefektur, Japan

Idag har vi via tre tåg och en buss tagit oss söderut till Magome, en liten by efter Nakasendovägen. Det kan låta som krångligt med så många byten men faktum är att det går väldigt smidigt eftersom allt avgår enligt tidtabellen. Det gör att det otroligt nog funkar att ha bara 8 minuter

Maria Eriksson
Mariaer i Med snabbtåg genom Japan
Senast aktiv - från Shinagawa, Tokyo prefektur, Japan
Takayama, en dag med vandring och gamla byggnader
måndag 24 juli 2017 - Takayama, Gifu prefektur, Japan

Idag började vi med att gå och titta i Takayamas gamla delar som ser ut som det gjorde förr i japan. Vi tog oss ner till en morgonmarknad och tittade vad som fanns till salu.Sedan åkte vi buss ut till Hida folk village, man kan säga att det är Hida-områdets Skansen med byggnader som har

Almstroms i Japan 2017
Resdag
söndag 23 juli 2017 - 宝生閣, Takayama, Gifu prefektur, Japan

Idag var det en lång resdag. Tåg mellan Izu-Kogen och Takayama som med byten tog ca 6 timmar.Upplevelse att åka Shinkansen, Japans höghastighets tåg. De kör i över 200 km/h.Framme i Takayama så regnade det, så framkomna till dagens ryokan blev det ännu ett bad i hett källvatten. Idag var

Almstroms i Japan 2017
Takayama
tisdag 6 oktober 2015 - Takayama, Gifu prefektur, Japan

Hej Takayama är en stad uppe i bergen i västra delen av centrala Honshu med ca 70000 inv. Den har haft ett isolerat läge, som lett till att här finns flera bevarade gator från Edo-perioden. Under 17 och 18-talen använde shogunatet området som timmerkälla. Vi har åkt tåg hit med tre byten

Margareta Eklund
Marek52 i Japan
Senast aktiv - från San Leandro, Kalifornien, USA
Härliga dagar i bergen
tisdag 29 september 2015 - Takayama, Gifu prefektur, Japan

Hallå i stugorna! Hur har ni det där hemma!? Tack för alla kommentarer, så kul att se att ni är några som följer vår resa! Just nu befinner vi oss i Takayama. Kom hit i förrgår, trots 4 tågbyten så lyckades vi ändå komma fram till rätt ställe! ; ) Magome och Tsumago som vi var

McDonalds
fredag 31 oktober 2014 - Takayama, Gifu prefektur, Japan

Ok, vi gjorde en liten fuling och gick till McDonalds. Ska försöka att inte upprepa det, men vi lyckades bara stå ut i dryg 24 timmar på enbart japansk mat. Tror egentligen att det var frukosten i morse med bland annat någon form av stekt strömming och miso soppa i kombination med gårdagens

Thomas Renlund
thsred i Japan by train
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Stad vs landet
onsdag 29 oktober 2014 - Takayama, Gifu prefektur, Japan

2014-10-26 TOKYO, Ikebukuro Sitter i skrivande stund på ett "Maidu café" någonstans i Ikebukuro. En något märklig upplevelse. Ni får googla maid café om ni inte hajar begreppet ;-P I korthet kan jag säga att det är ett café, oftast med ett tema, där man blir extra uppassad av personalen

Jeanette De Navarro
hairet i 日本
Senast aktiv - från Tokyo, Hachioji, Japan
Skolans årliga "speach contest"
fredag 21 februari 2014 - Gifu, Gifu prefektur, Japan

För några veckor sedan fick vi i klassen till uppgift att skriva var sitt tal. Talet skulle handla om något som hade med vår resa till Japan att göra, förväntningar inför resan, varför vi bestämde oss för att komma till Japan, skillnader mellan Japan och vårat eget hemland eller något

Msblackoyster i Gifu, Japan som student
Senast aktiv - från Gifu, Gifu prefektur, Japan
Mindre än två månader kvar
söndag 2 februari 2014 - Gifu, Gifu prefektur, Japan

Nu är det slutgiltigt bestämt när jag ska åka hem igen, den 31 mars går flyget från Narita flygplats i Tokyo. Förra veckan i skolan hade vi i uppgift att skriva ett tal om något som rör vår vistelse här i Japan. Det enda jag kunde tänka på var hur oförberedd jag var på att bli så

Msblackoyster i Gifu, Japan som student
Japan 2018

Japan 2018

3 april 2018 - 19 april 2018

Då har det blivit dags för årets resa till Japan! Två veckor med japansk vår, dvs värme och fint väder (förhoppningsvis :P)! Så följ med och se vad Japan har att erbjuda 2018! Let's go! :D

Med snabbtåg genom Japan

Med snabbtåg genom Japan

22 mars 2018 - 3 april 2018

Ibland är det 5 år mellan de utomeuropeiska resorna, inbland 3 månader. För klimatet och privatekonomin är det väl inte jättebra men för välbefinnandet desto bättre. Självklart blir det Asien igen, det är det ju alltid... Japan blir det denna gång och det är ju i alla fall ett nytt land. Väl här blir det mitt favorittransportmedel tåg genom centrala Honshu. Till skillnad från tidigare asiatiska tågupplevelser förväntar jag mig snabba, rena och punktliga tåg. Lite oroväckande är dock att japanska tåg ska ha dåligt med bagageutrymme och det faktum att jag inte tycker om sushi!? Japan är väl inte direkt känt som något billigt resmål så några fina hotell blir det inte, vilket också resulterar i att på 10 övernattningar blir det inte ett enda eget badrum! Men först väntar ett härligt dygn på resande fot med inte mindre än två mellanlandningar! Inte ens flera års dagligt cyklande kan nog klimatkompensera det koldioxidutsläppet men det ska jag tänka på en annan dag.

Japan 2017

Japan 2017

17 juli 2017 - 2 augusti 2017

En rundresa i Japan på 17 dagar med min bror Anders.

Japan

Japan

29 september 2015 - 17 oktober 2015

Rundresa i Japan

En månad på resande fot!

En månad på resande fot!

20 september 2015 - 22 oktober 2015

Nu är det äntligen dags att ge sig ut i världen igen! Som jag har längtat! Denna gång bär det av till Japan och Bali! Vi ser fram emot fantastisk kultur och natur, god mat och dryck, en massa spännande kulturkrockar och förhoppningsvis lite sol och bad innan vi åker tillbaka till Sverige!

Japan by train

Japan by train

23 oktober 2014 - 9 november 2014

日本

日本

5 oktober 2014 - 6 november 2014

Drömresa till Japan - äntligen! Tyvärr inte ackompanjerad av min bättre hälft, men av betydelsefullt sällskap trots allt; Sara. Min bättre kvart. X-D Eller Storasyster#2. Vi delar detta äventyr tillsammans i två veckor innan hon bangar ur och åker hem till Maya. Hoppas kunna förmedla lite av de upplevelser och erfarenheter vi förvärvar under vår vistelse i detta "Midnattssolens Land". Längtar...

Big in Japan:)

Big in Japan:)

17 maj 2013 - 31 maj 2013

För att utforska Murakamis, Samurajernas, Sumons, Sushins och Godzillas hemland beger jag mig ut på en 11 dagars rundresa...men först en sväng till Skåne.

Gifu, Japan som student

Gifu, Japan som student

6 april 2013 - 24 mars 2014

Sex månader som student i Japan, helt utan tidigare kunskaper i Japanska. Modigt eller helt enkelt bara galet? Det är frågan jag ställde mig innan jag åkte får se om den får något svar innan jag åker hem igen:) Då jag bestämde mig för att stanna får det väl sägas att det kanske inte var så galet i alla fall :)

Japan 2011

Japan 2011