Gunma prefektur

Tåg, alper och Onsen
söndag 25 mars 2018 - Minakami, Gunma prefektur, Japan

Idag har vi via Shinkansen (snabbtåg) och två lokalbussar tagit oss till Takaragawa Onsen i de japanska alperna. Det finns hundratals Onsen (varma källor) över hela Japan men den här ska vara en av de vackrast belägna och lättillgänglig från Tokyo. Här badar man utomhus och utan

Maria Eriksson
Mariaer i Med snabbtåg genom Japan
Senast aktiv - från Shinagawa, Tokyo prefektur, Japan
Homestay with Familjen Shimizu
söndag 29 juni 2014 - Takasaki, Gunma prefektur, Japan

Homestay Takasaki Fredag morgon och dags att lämna Tsuruoka. Sakda och jag lyckades få fatt i biljetter redan på andra försöket, han till Tokyo och jag till Nagiita. Det visade sig att det var flera från konferensen som skulle med samma tåg, bla mexikanen som pratade efter mig. Vi satt

pol
Pol i Svensk viking goes Geisha
Senast aktiv - från Tokyo, Hachioji, Japan
Hemma hos tant Kyoko
lördag 7 april 2012 - Annaka, Gunma prefektur, Japan

Nu är vi hemma hos tant Kyoko, jockes farmors syster, och hennes son Motohisa, fru och barn.

Kaoru Ueda
Kaoru i Japan 2012
Senast aktiv - från Västervik, Kalmar län, Sverige
inga vantar men vodka!
tisdag 17 augusti 2010 - Takasaki, Gunma prefektur, Japan

Med en massa olika råd från alla människor om hur lång tid det tar, hur jobbigt det är och vad man ska ha med mig var vi lätt förvirrade infor denna bergsbestigning. VI bestämde oss för att ta det mer rimliga och vi kände att vi skulle klara stiga upp för denna kulle på ca 6-7 timmar

Anna Schmidt
nisse-myran i Big in Japan!
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Med snabbtåg genom Japan

Med snabbtåg genom Japan

22 mars 2018 - 3 april 2018

Ibland är det 5 år mellan de utomeuropeiska resorna, inbland 3 månader. För klimatet och privatekonomin är det väl inte jättebra men för välbefinnandet desto bättre. Självklart blir det Asien igen, det är det ju alltid... Japan blir det denna gång och det är ju i alla fall ett nytt land. Väl här blir det mitt favorittransportmedel tåg genom centrala Honshu. Till skillnad från tidigare asiatiska tågupplevelser förväntar jag mig snabba, rena och punktliga tåg. Lite oroväckande är dock att japanska tåg ska ha dåligt med bagageutrymme och det faktum att jag inte tycker om sushi!? Japan är väl inte direkt känt som något billigt resmål så några fina hotell blir det inte, vilket också resulterar i att på 10 övernattningar blir det inte ett enda eget badrum! Men först väntar ett härligt dygn på resande fot med inte mindre än två mellanlandningar! Inte ens flera års dagligt cyklande kan nog klimatkompensera det koldioxidutsläppet men det ska jag tänka på en annan dag.

Svensk viking goes Geisha

Svensk viking goes Geisha

21 juni 2014 - 7 juli 2014

Börjar min Japanvistelse i Tsuruoka med Metabolomics Society Conference 2014 och fortsätter med homestay över helgen följt av fyra dagar i Kyoto och avslutar med fyra dagar i Tokyo. Klart man ska förena nytta med nöje när man har chansen!

Japan 2012

Japan 2012

2 april 2012 - 21 april 2012

Nu ska jag och min grabb Joakim till Soluppgångens land, Japan. Här är vår resplan: 2/4-3/4: Norrköping till Narita Japan 3/4-6/4: Manazuru 6/4-8/4: Annaka 8/4-9/4: Tokyo 9/4-11/4: Kyoto 11/4-14/4: Kumamoto 14/4-16/4: Annaka 16/4-17/4: Fuji-Q Highland 17/4-20/4: Tokyo 20/4-21/4: Narita till Helsinki, Köpenhamn, Stockholm, Norrköping

Big in Japan!

Big in Japan!

2 augusti 2010 - 27 augusti 2010

Nu är det dags! Länge har jag pratat om det men nu blir det av. Som tur var så lyckades jag lura med mig två medresenärer. Syskonen Emma och Jonas Nilson. Vi bokade biljetter så att de inte skulle banga i sista sekund och lämna mig ensam. Men nu är allt som sagt bokat och klart! Den 2 augusti börjar ett nytt galet äventyr!