Hiroshima prefektur

UnescoVärldsarv x2, japansk crepes, pyjamasparty
onsdag 15 maj 2019 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Dagens förmiddagstågåkande med lokaltåg och shinkansen tog oss från Nagasaki till Hiroshima och hit anlände vi lagom till lunch.Efter käk styrde vi kosan mot Fredsmuseumet med flera relaterade stopp efter vägen. Vi passerade först minnesmärket för ground zero där världens första

Genomkokta och avslappnade
måndag 13 maj 2019 - Takehara, Hiroshima prefektur, Japan

Vad hände igår efter den bisarra giftgas-kanin-ön?Gårdagen slutade på ett Ryokan i Takehara. Ryokan kan är ett traditionellt värdshus, med egen varm källa (som heter "onsen"). Helst ska det ligga lite avsides för att skapa extra lugn. Väldigt mycket skratt när vi lyckades klämma in 28

Kaniner, kaniner, kaniner...

Vad än jag nu tycker om att resa i storgrupp så har onekligen arrangerade resor sina vinster... Som idag; tiiiidig uppstigning för att åka Shinkansen till Fukuyama, för att byta till lokalt till Mihara, för att byta till annat lokalt tåg till Tadunoumi, för att byta till färja ut till

Viking breakfast, Hiroshima and Grilled Fleas
tisdag 16 oktober 2018 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

After a night of floor sleeping , very comfortable it was time for breakfast ,  the Japanese call a buffet style one for a Viking Breakfast  - possibly because of raiding all the dishes ? who knows !We then set off in our very own speedboat for 56 people  bound for Hiroshima Peace Park (we were

Miyajima
lördag 23 september 2017 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Till ön Miyajima utanför Hiroshima med spårvagn och färja. Fint monument. Åsa och jag gjorde en rejäl vandringstur.

OveH i Transsibiriska till Japan
Senast aktiv - från Tokyo, Hachioji, Japan
Shinkansen till Hiroshima. Fredsmuseet.
fredag 22 september 2017 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Spännande tågfärd med Shinkansen, Japans supersnabbtåg. Bi bor på ett enkelt boende med 4-bäddsrum i Hiroshima. Sover på madrasser på golvet. Har tillbringat eftermiddagen på området där första atombomben släpptes. Där finns mycket skakande information om vad som hände.

OveH i Transsibiriska till Japan
Hiroshima - Miyajima och Fredsparken
fredag 28 juli 2017 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Vi började dagen att åka till ön Miyajima. Ön är nog mest känd för en shintoistiska helgedom och då främst sin röda torri som står ute i vattnet. På ön fanns också lite djurliv, bl a hjortar som vant sig vid människor så att de strövade lugnt omkring alla turister.Sedan åkte vi

Almstroms i Japan 2017
Senast aktiv - från Kyoto, Kyoto prefektur, Japan
Resdag med okonomiyaki som avslutning
torsdag 27 juli 2017 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Idag blev det en lång resdag. Vi gav oss av från hotellet i god tid och när vi kom till stationen fick vi efter  en stund reda på att vårt tåg var inställt. Ställde oss i kö för att boka platser på nytt tåg som skulle avgå drygt en timme senare. När det var dahs för det att avgå

Almstroms i Japan 2017
Miyajima

Igår gjorde vi en utflykt till Miyajima, en ö känd för sitt tempel och sina rådjur som vant sig vid människor och går runt halvtama bland folk på ön. Det ska vara topp tre av utflyktsmål i Japan sägs det. Tycker inte att det kom i närheten av Himeji, men var en trevlig utflykt och det

TilDaMoshpit i Japan 2017
Sista dagen i Kyoto och Hiroshima
tisdag 13 juni 2017 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

I förrgår var sista dagen i Kyoto och den tillbringades genom att strosa runt i Gijon och närliggande Higashiyama med traditionell bebyggelse, små affärer med hantverk och restauranger. Här och där dyker det upp ett tempel, ett äldre hem som blivit ett litet museum eller litet grönområde

TilDaMoshpit i Japan 2017
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Till Östern med Resten, Konnichiwa, Japan!

Till Östern med Resten, Konnichiwa, Japan!

6 maj 2019 - 18 maj 2019

Transsibiriska till Japan

26 augusti 2017 - 2 oktober 2017

Via Ryssland, Mongoliet, Kina, Sydkorea och Japan

17 juli 2017 - 2 augusti 2017

En rundresa i Japan på 17 dagar med min bror Anders.

30 maj 2017 - 22 juni 2017

Några veckor på resande fot i Japan. Skriver främst ur mitt (Tildas) perspektiv men med på resan är även sambon S och barnen C (7 år) och N (11 år).

Japan

Japan

29 september 2015 - 17 oktober 2015

Rundresa i Japan

Hanami - under körsbärsblommen

Hanami - under körsbärsblommen

3 april 2015 - 16 april 2015

Round trip under cherry blossoms in the land of the rising sun.

Japan by train

Japan by train

23 oktober 2014 - 9 november 2014

Drömresan till Japan (Planering)

Drömresan till Japan (Planering)

26 juli 2015 - 26 augusti 2016

Då jag fyller 30 i december 2015 kommer jag under sommaren 2015, alternativt sommaren 2016 genomföra min drömresa till Japan. Här kommer jag lägga upp min planerade reserutt och när det väl är dags för själva resan kommer en ny resa skapas där jag kommer lägga upp bilder och allt. Resan kommer börja i Fukuoka och vart den slutar... ja, det återstår att se :o)

Japan 2014

Japan 2014

14 april 2014 - 2 maj 2014

Förberedelser pågår inför vår resa till Japan. Om en månad är vi på resande fot. Flygbiljetter, tågbiljetter, kartor, hotellbokningar, resehandböcker. Faktaböcker om Japan, japansk skönlitteratur. Nu blir det japansk film, äta-med-pinnar-träning, öva bugningar och japanska fraser. Janne träningspackar. Vi drömmer om geishor, sushi och japanska bad.

Sofia Henriksson
Bubbelfian