Hiroshima

Skor, bröd och förstörelse...
tisdag 4 november 2014 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Resan fortsätter. För tre dagar sedan lämnade vi ett regnigt Takayama och den gulliga lilla tantens Ryokan och åkte till Kanazawa som är känd för sin fina park (en av japans tre vackraste sägs det). Det finns även ett feodalt slott och ett litet men välbevarat (och fortfarande fungerande)

Thomas Renlund
thsred i Japan by train
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Hiroshimajo
söndag 19 juni 2016 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Hiroshimajo (Hiroshima Castle) kallas även för "Carp Castle" byggdes 1589 men fördärvades under bombningen under Andra Världskriget. 13 år senare återuppbyggdes det tillsammans med resten av staden. Hiroshima Castle (Hisohimajo) Öppettider: 9-18. Pris: 360 yen. Stad: Hiroshima Prefektur:

Peace Memorial Park & Museum
söndag 19 juni 2016 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Stad som är världskänd då den drabbades av atombomber under Andra Världskriget. Mycket av staden är kvar i det skicket som det blev efter bombningarna och ett Peace Memorial Center är uppbyggt för att minnas tiden som var. Peace Memorial Park Info Öppettider: 8.30-18. Pris: 50 yen för

Sorg och lite om toaletter
söndag 20 april 2014 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Efter gårdagens eufori landade vi i nedstämdhet när vi besökte minnesplatsen för atombomben som släpptes över Hiroshima 1945. Vädret var lämpligt grått och det var inga folksamlingar. Parken är på en liten ö. Det finns inte mycket blommor men vackra träd och stenar, det är fridfullt

Anne Saarinen
anneochjanne i Japan 2014
Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal
Matpornografi
lördag 19 april 2014 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Efter 5 timmars tågresa anlände vi till Hiroshima sent på eftermiddagen. En dusch och sedan ut på stan för att hitta ett ställe att äta på. Vi gick vilse och det tillsammans med låg blodsockernivå gav inga goda förutsättningar. Så blev det lite hit och nej, och inte dit, innan vi lite

Anne Saarinen
anneochjanne i Japan 2014
Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal
Sterke inntrykk i Hiroshima
söndag 14 juli 2013 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Ettersom det var helt umulig å finne et sted å bo i Hiroshima, så valgte vi å ta en dagstur fra Kyoto. Ikke noe problem med Shinkansen og JR railpass. :) Vi dro avgårde i 8-tida, slik at vi var fremme rundt 10. Deilig å reise kun med dagstursekk! Trikken gikk rett fra togstasjon til The

Sandra Linnea Hansen
travelbug i Japan
Senast aktiv - från Okinawa, Okinawa prefektur, Japan
tisdag 9 juli 2013 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

När vi tittat en stund på Atombombsdomen och fotat i olika vinklar så kom det fram en herre, Mr Kato-san. En gratis volontär-guide. Han erbjuder sig att visa saker som är svåra att hitta på egen hand, vilket han också gör. Bla så visade han en kyrkogård med gravstenar som genomlevt

Anette Risveden
AnetteR i Nettan&Petri i Japan
Tokyo
fredag 17 maj 2013 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Tillbaka i Tokyo spenderade vi dagen med att köpa sovenirer. Efter att vi lämnat våra backpacks på hostellet begav vi oss på jakt efter ett nytt handbagage till mig och åkte därför till BIC Camera mitt inne i Tokyo. Detta för att kunna ta hem alla souvenirer som vi planerat köpa. Sen gick

Kyoto
fredag 17 maj 2013 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

För att vila en öm fot hade vi en dag igår som till största del bedrevs sittandes på rumpan, men inte missade vi ut på äventyr för det! Vi tog en tågtur längs en djup ravin som är kantad av blommande träd, nyutslagna knalligt gröna och röda löv i fallet av blodträden som stod i

fredag 17 maj 2013 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Hmm då ska vi se, det är ett par dagar sedan jag skrev förra gången och jag tror att det var när vi kom till Hiroshima. I Hiroshima var vi tyvärr bara en natt. Det var en särskilld känsla av att vakna på tatamimattor, känna doften av grönt te, se solen strömma in genom fönsterna och