Hiroshima prefektur

Hiroshima
söndag 11 oktober 2015 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Hej, Idag har vi sett oss om i en stad som inte fanns när jag föddes. Då fanns ett annat Hiroshima, som så vitt jag förstår inte har några likheter med dagens. Vi har bl a varit på Memorial museet, vars innehåll är minst sagt svårsmält. I morgon åker vi till Kyoto där vi stannar till

Margareta Eklund
Marek52 i Japan
Senast aktiv - från San Leandro, Kalifornien, USA
reflections on horror
torsdag 9 april 2015 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

From Kyoto we travelled south by the ”bullet train” Shinkansen, to the island of Miyajima and the Itsukushima shrine with its ”floating” torii gate, one of the three most celebrated scenic sights in Japan. Torii are situated at the entrances to shinto shrines and in this case, common people

Sanna Wiklund
charis i Hanami - under körsbärsblommen
Senast aktiv - från Vasa, Finland
Skor, bröd och förstörelse...
tisdag 4 november 2014 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Resan fortsätter. För tre dagar sedan lämnade vi ett regnigt Takayama och den gulliga lilla tantens Ryokan och åkte till Kanazawa som är känd för sin fina park (en av japans tre vackraste sägs det). Det finns även ett feodalt slott och ett litet men välbevarat (och fortfarande fungerande)

Thomas Renlund
thsred i Japan by train
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Hiroshimajo
söndag 19 juni 2016 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Hiroshimajo (Hiroshima Castle) kallas även för "Carp Castle" byggdes 1589 men fördärvades under bombningen under Andra Världskriget. 13 år senare återuppbyggdes det tillsammans med resten av staden. Hiroshima Castle (Hisohimajo) Öppettider: 9-18. Pris: 360 yen. Stad: Hiroshima Prefektur:

Peace Memorial Park & Museum
söndag 19 juni 2016 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Stad som är världskänd då den drabbades av atombomber under Andra Världskriget. Mycket av staden är kvar i det skicket som det blev efter bombningarna och ett Peace Memorial Center är uppbyggt för att minnas tiden som var. Peace Memorial Park Info Öppettider: 8.30-18. Pris: 50 yen för

Sorg och lite om toaletter
söndag 20 april 2014 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Efter gårdagens eufori landade vi i nedstämdhet när vi besökte minnesplatsen för atombomben som släpptes över Hiroshima 1945. Vädret var lämpligt grått och det var inga folksamlingar. Parken är på en liten ö. Det finns inte mycket blommor men vackra träd och stenar, det är fridfullt

Anne Saarinen
anneochjanne i Japan 2014
Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal
Matpornografi
lördag 19 april 2014 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Efter 5 timmars tågresa anlände vi till Hiroshima sent på eftermiddagen. En dusch och sedan ut på stan för att hitta ett ställe att äta på. Vi gick vilse och det tillsammans med låg blodsockernivå gav inga goda förutsättningar. Så blev det lite hit och nej, och inte dit, innan vi lite

Anne Saarinen
anneochjanne i Japan 2014
Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal
Sterke inntrykk i Hiroshima
söndag 14 juli 2013 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Ettersom det var helt umulig å finne et sted å bo i Hiroshima, så valgte vi å ta en dagstur fra Kyoto. Ikke noe problem med Shinkansen og JR railpass. :) Vi dro avgårde i 8-tida, slik at vi var fremme rundt 10. Deilig å reise kun med dagstursekk! Trikken gikk rett fra togstasjon til The

Sandra Linnea Hansen
travelbug i Japan
Senast aktiv - från Okinawa, Okinawa prefektur, Japan
Porten

Flodbåt från centrala Hiroshima till Miyajima. Vi tog en promenad till den berömda porten. Det var högvatten och vi fick fina bilder. Sedan templet Itsukushima Shrine och en tillhörande utställning. Vi lockades av utsikten från de vackra trädklädda bergen, så vi ställde oss i kön till

Anette Risveden
AnetteR i Nettan&Petri i Japan
Hiroshima
tisdag 9 juli 2013 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

När vi tittat en stund på Atombombsdomen och fotat i olika vinklar så kom det fram en herre, Mr Kato-san. En gratis volontär-guide. Han erbjuder sig att visa saker som är svåra att hitta på egen hand, vilket han också gör. Bla så visade han en kyrkogård med gravstenar som genomlevt

Anette Risveden
AnetteR i Nettan&Petri i Japan