Kochi prefektur

Sista insamlingsdagen i söder
onsdag 18 maj 2011 - Tosa District, Kochi prefektur, Japan

Den orörda naturen verkar finnas uppe i bergen. Hit har varken storstaden eller risfälten nått. Störtregn och jordskalv gör att man inte vill/kan bygga uppe i bergen. Städerna breder ut sig nere på slätterna ända fram till bergens fot. Idag var vi uppe på berget Saragamine. Bland alla

Yaki-karaoke
tisdag 17 maj 2011 - Tosa District, Kochi prefektur, Japan

Oj, oj, oj! Dagen började med insamling runt Matsuyama slott. Trots att det ligger mitt i staden är skogen runt slottet realtivt orörd. Bl.a. fångade vi ett trädbi. Kvällen inleddes på ett badhuset (onsen) Dojo. Här satt regissören Miyazaki och skrev manus till Spirited away. Sedan gick

Shikoku
måndag 16 maj 2011 - Tosa District, Kochi prefektur, Japan

Dagen har spenderats på berget Taka-yama. Svindlande utsikt, gott om insekter samt några enstaka orientseglare. Mest överraskande var nog två trummande vitryggiga hackspettar. Vi åt Udon till middag. Det är en sorts tjocka nudlar, som kan serveras både varma eller kalla. Hege tog sina

Förflyttning
söndag 15 maj 2011 - Tosa District, Kochi prefektur, Japan

Idag har varit en mellandag. Lite sovmorgon (till klockan åtta) och därefter uppsättning av två malaise-fällor i bergen utanför Kobe. Sedan åkte vi söder över i riktning mot Matsuyama på den stora ön Shikoku. Vår guide, tillika bilförare, lyssnar mycket på Oasis. Speciellt på låten

Sayonara, Kochi!
tisdag 19 april 2011 - Kochi, Kochi prefektur, Japan

Kochi, 19/4: Bara en dag kvar, och det känns lite vemodigt. Tjejerna hade avskedskalas i dag med grannkompisarna, som kom med presenter. Lång lek på kvällen och tårfyllt farväl. De har bytt adresser och vi hoppas att kontakten kan fortsätta. Annars handlar det om att "avveckla" vår bas -

Avskedsfest
lördag 16 april 2011 - Kochi, Kochi prefektur, Japan

Kochi, 16/4: Det känns att vi börjar närma oss slutet här i Kochi. Först ett sista (?) besök på stranden, inget bad givetvis, men härliga vågor att jaga och fina stenar att leta efter. Sedan avskedsfest på Beer Garden, som har mycket mer att bjuda på än bara öl. På ett av Kochis

Tillbaka i skolbänkarna
fredag 15 april 2011 - Kochi, Kochi prefektur, Japan

Kochi 15/4:Sista dagarna här betyder en del måstegrejor: 1. Ytterligare ett bad i havet (nu har fyra av oss varit i Stilla havet, Johanna var kvar på universitetet). Inte jättevarmt i vattnet, ungefär som den sommarens första bad hemma. Och vi kan säga att det inte var trångt, vare sig på

Helig ö och badkalas
måndag 11 april 2011 - Kochi, Kochi prefektur, Japan

Kochi, 11/4: Nu går dagarna fort, nästa vecka lämnar vi Kochi och ytterligare en vecka senare är det hemfärd. Därför högsta jobbfart för Johanna, även om hon idag offrade några timmar på eftermiddagen för Magnus födelsedag. Först onsen (japanskt badhus) och sedan middag på

Hiroshima
fredag 8 april 2011 - Kochi, Kochi prefektur, Japan

Hiroshima, 8/4: En dag i fredsparken och Peace Memorial Museum tar på krafterna. Man kan läsa hur mycket som helst om atombomben och dess verkningar, men här på plats blir det så mycket mer. Vi startade dagen med en guidad tur, som arrangeras av vårt hotel World Friendship Center, av parken.

Badpremiär!
onsdag 6 april 2011 - Kochi, Kochi prefektur, Japan

Kochi, 6/4: Runt 20 grader, soligt och nära till havet. Då lockar stranden för oss badtörstande nordbor. Även om alla runt omkring såg förvånade ut blev det bad för Alfred och Iris. Att bada i april verkar inte ens finnas på kartan för folket här, men Alfred och Iris kunde ha badat hur

Japan 2011

Japan 2011

30 april 2011 - 5 juni 2011

Oj oj oj, strålande kul!

Japan

Japan

30 januari 2011 - 28 april 2011

Tredje gången gillt - JAPAN!

Tredje gången gillt - JAPAN!

10 augusti 2010 - 3 september 2010

Nu är det dags igen. Återvänder till Japan för 3:e gången (första var under 2007, och senaste förra sommaren 2009.) Detta gäller också för min syrra, Tina, som är medresenär. Första gången åkte hon genom ett skolprojekt på Handels, andra gången som utbytesstudent på Toudai. Nu är det däremot dags att slå ihop oss och faktiskt åka dit samtidigt! Dryga 3,5 veckors semester under sommarlovet (jag) och ledigt från jobbet (Tina.) På agendan ligger än så länge: ¤ Komiket (tecknar/mangakonvent) ¤ En hel del festande på klubbar och karaoke lär det bli. ¤ Liten rundresa till Nakatsugawa, och Nagoya för att träffa vännerna igen. ¤ Några dagars island hopping kring Takamatsu. ¤ Bestiga Mt Fuji ¤ Beach parties & road trip osv! I'll keep u posted.

Japan Summer trip

Japan Summer trip

19 juli 2009 - 7 augusti 2009

summer vacation in Japan

Japan 2009

Japan 2009

21 oktober 2009 - 18 november 2009

Und sie hat es wieder getan... diesmal auf eigene Faust! Schaut rein und seit dabei bei einer supergeilen 4-wöchigen Backpacking-Tour durch Japan. Hinweis: einige Tage brauchen noch Updates, sowohl was die Berichte als auch die Fotos angeht; diese kommen aber noch - versprochen! ^_^

Interrail i Japan

Interrail i Japan

3 juni 2009 - 1 juli 2009

Äntligen dags att resa för pengarna från Norge! Det blir en månad i Japan den här gången. Ska bli grymt kul ^^