Japan

UnescoVärldsarv x2, japansk crepes, pyjamasparty
onsdag 15 maj 2019 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Dagens förmiddagstågåkande med lokaltåg och shinkansen tog oss från Nagasaki till Hiroshima och hit anlände vi lagom till lunch.Efter käk styrde vi kosan mot Fredsmuseumet med flera relaterade stopp efter vägen. Vi passerade först minnesmärket för ground zero där världens första

Surrealistiska historiska upplevelser
tisdag 14 maj 2019 - Nagasaki, Nagasaki prefektur, Japan

Jag blir alldeles dagavill av detta flängande, och åkande av tåg, mer tåg, annat tåg och att besöka olika platser och sova på ännu fler platser, allt med en guide som pratar i örat vart man ska gå och som har koll på allt för dagen och nästa dag. Allt man behöver göra är att lalla

Rökiga samuraj-piloter
måndag 13 maj 2019 - Kagoshima, Kagoshima prefektur, Japan

Trots att vi spendera större delen av morgonen/förmiddagen med att sitta på tåg, ett annat tåg, eller ytterligare ett annat tåg, så känns det som vi hunnit med en hel del under dagen ändå - jag har i alla fall kommit upp i 20 00nånting steg, that gotta mean something. Jag gillar

Genomkokta och avslappnade
måndag 13 maj 2019 - Takehara, Hiroshima prefektur, Japan

Vad hände igår efter den bisarra giftgas-kanin-ön?Gårdagen slutade på ett Ryokan i Takehara. Ryokan kan är ett traditionellt värdshus, med egen varm källa (som heter "onsen"). Helst ska det ligga lite avsides för att skapa extra lugn. Väldigt mycket skratt när vi lyckades klämma in 28

Kaniner, kaniner, kaniner...

Vad än jag nu tycker om att resa i storgrupp så har onekligen arrangerade resor sina vinster... Som idag; tiiiidig uppstigning för att åka Shinkansen till Fukuyama, för att byta till lokalt till Mihara, för att byta till annat lokalt tåg till Tadunoumi, för att byta till färja ut till

Otippad middag, tunnlar och vackra hus
lördag 11 maj 2019 - Osaka, Osaka prefektur, Japan

God eftermiddag hemma,  här är det natt nu.Ny dag, nytt tåg.Vi klev upp i ottan för att hinna med 08.05-tåget till Osaka. Shinkansen går inte den sträckan så vi åkte "vanligt" expresståg. I Kyoto hade vi gott om tid - hela 4 minuter, på oss att få hela gänget av tåget, byta plattform

Vi "tågar" vidare...
fredag 10 maj 2019 - Kanazawa, Ishikawa prefektur, Japan

Idag skulle vi börja tågluffa! För att komma till tåget fick vi åka en enda station med pendeltåg. Hur fullt vi än tyckte det var, så sa Dennis att det inte alls var det i jämförelse med hur det är då det är som värst... Vi skulle åka Shinkansen, höghastighetståg. Vi har fått nån

Krigsbåtar, inälvor och sprit
torsdag 9 maj 2019 - Tokyo prefektur, Japan

Ytterligare en lång dags turistande är till ända och fötterna får vila ett par timmar. Efter vinterns slackande så är det väl bra att chocka systemet med typ tjugo tusen steg per dag.En stor del av dagen idag har handlat om krigsbåtar.Först åkte vi till Yokosuka där vi fick åka båt

Lågt och högt och klantigt
onsdag 8 maj 2019 - Tokyo prefektur, Japan

Så sjuuuukt gött vi sov, nu känner iaf jag mig mer på banan. Eller känner å känner..  nu är här sen kväll och jag är trött igen.  :)Idag åkte vi först till Yokohama som officiellt är Japans näststörsta stad, trots att det i verkligheten är Osaka som är det. Det hade nåt med

Än slank vi hit... Å än slank vi dit... Men till slut kom vi fram!
tisdag 7 maj 2019 - Tokyo, Hachioji, Japan

Ganska precis ett dygn efter att vi lämnat lägenheten hemma i Umeå anlände vi till hotellet i Tokyo, så där lämpligt desorienterade och trötta.Vid 13-tiden flög vi från Umeå till Sthlm och hade 5 timmar på Arlanda att såsa bort, käka, dricka kaffe, sitta å känna lugnet, eftersom vi