Shimane prefektur

Hiroshima och Matsue
lördag 14 maj 2011 - Matsue, Shimane prefektur, Japan

Efter två dagars regn är det soligt och fint igen och enligt rapporterna ska det vara så hela veckan. Det är som sommar i Sverige ungefär, kanske något varmare tillochmed! Åkte från Hiroshima till Matsue, rätt över kontinenten till kusten på andra sidan ungefär. Hiroshima var

Hampus Elofsson
Hampe88 i Japanresa
Bad, bad & bad
fredag 10 april 2009 - Matsue, Shimane prefektur, Japan

Kvar i Iya hela dagen lovade ju gott för hygienen även om jag måste säga att jag nog aldrig varit så ren som när man var i Japan och badade varje dag. Denna dagen var dock något extrem. Jag började med att innan frukosten ta ett härligt litet bad i de varma källorna på ryokanet. Sedan

Flodbåt & Naturligt varma källor
torsdag 9 april 2009 - Matsue, Shimane prefektur, Japan

Vi lämnade Hiroshima och som vanligt var det tidigt på morgonen när vi satte oss på spårvagnen ut till hamnen. I hamnen tog vi en båt till en av de fyra stora öarna som Japan består av, nämligen Shikoku. Här bytte vi till tåg som tog oss längst kusten en bit och sedan upp en bit i

Slutbetraktelser
måndag 7 juli 2008 - Matsue, Shimane prefektur, Japan

Så. Hemkommen, upp-packad, hunnit med första vändan ut till Saltholmen (åtminstone lite svalare här), börjat arbeta så smått, erövra världen en gång, men ändå inte riktigt landa än. Kanske dags för några avslutande tankar innan jag låter resan omvandlas från verklighet till

Fotboll och fetma
tisdag 24 juni 2008 - Matsue, Shimane prefektur, Japan

Vägde mig på avdelningen idag (det står ju vågar i alla korridorerna på sjukhusen) och noterar att jag väger 4 kg mer än när jag vägde mig första veckan här. Till viss del bör jag nog tacka ms Hino och hennes familj för det. Miss Hino (+familj) är min nuvarande och sista värd här i

Spridda skurar
fredag 20 juni 2008 - Matsue, Shimane prefektur, Japan

Här sitter jag på nionde våningen i ett höghus, mumsar på lite rökt och vinägermarinerad bläckfisk och ett glas mjölk, och tittar ut över ett blött Yonago. Jag har undrat lite ett tag över att det varit fint väder nästa hela tiden jag varit här, trots att det egentligen är

Statusrapport-haiku
lördag 14 juni 2008 - Matsue, Shimane prefektur, Japan

Sitter i en ljum bris och tittar ut över japanska sjön, snart solnedgång (och jobbar lite ineffektivt på revisions på kazakhstanartikeln). Warm winds and bright sun Cannot se my Laptopscreen Summer makes me free eller på svenska innan jag glömmer bort det språket Sol över havet Den

Normaliseringsprocessen
fredag 13 juni 2008 - Matsue, Shimane prefektur, Japan

Har vant mig vid att vara i Japan och Yonago nu, håller mig på vänster sida av vägen (efter några nära-skrapsår upplevelser. som tur är stannar ju bilar för cyklar i den här staden, kanske något att införa hemma?), bugar mot alla jag möter och har lärt mig tillräckligt många

Doronko Taisky
tisdag 10 juni 2008 - Matsue, Shimane prefektur, Japan

Betyder jag älskar lera. Eventuella språkfascister får ursäkta att jag stavar allt som det låter. Detta uttryck har jag lärt mig (att frukta?) under en synnerligen innehållsrik helg. Jag kan nu kryssa för följande i min att-göra-lista (i ungefärlig ordning): - Välkomstfest nr 2. - En

Watashi wa Leo des
torsdag 5 juni 2008 - Matsue, Shimane prefektur, Japan

Betyder jag heter (är) Leo. Ett av mina mest använda japanska uttryck eftersom jag hälsar på så himla många nya människor hela tiden. Mitt redan fran borjan [email protected] minne for namn ar helt överbelastat, vilket borjar bli pinsamt när man traffar någon för tredje gången... och dessutom

Japanresa

Japanresa

3 maj 2011 - 10 juni 2011

Åker på min första resa ensam på en tågluff i japan.

Japan - Under Körsbärsblommen

Japan - Under Körsbärsblommen

27 mars 2009 - 17 april 2009

En resa i Japan från det att körsbärsblommen börjar knoppa tills dess att den är helt utslagen. Resan började i Osaka och for runt till många av de stora städerna men även en hel del guldklimpar inte många visste om. Efter tre veckor på rundvandring i stora delar av landet avslutades det hela i Tokyo. Detta var en gruppresa anordnad av [link url=http://www.varldensresor.se/]Världens Resor[/link] där man gör denna resa tillsammans med femton andra personer från Sverige och en guide. Nu är det ju så att medelåldern på gruppresor är ganska hög. Jag är ju då 21, och den yngsta bortsett mig var 34, sedan gjorde det ännu ett hopp upp till nära 50 och hela vägen upp till 80. Detta gjorde dock ingenting för egen räkning då jag hade en underbar tid tillsammans med dessa fantastisk människor. För den intresserade finns alla mina tagna bilder från denna resa upplagda i mitt [link url=http://gallery.me.com/rasmus.axelsson/]Bildgalleri[/link]

Big in Japan

Big in Japan

2 juni 2008 - 5 juli 2008

Skalpellsamuraj i my friend tottori

Teh Japan Grand tour!

Teh Japan Grand tour!

31 mars 2006 - 15 maj 2006

Det här blir den stora resan till Japan. Vi ska shoppa loss i Tokyo, bestiga bergen i Hokkaido, besöka kulturen i östs huvudstad Kyoto, se ruinerna efter A-bomberna, gå i buddistiska tempel, se anrika svärd, sola, bada, se japanska korallrev och lite till....

2006 Japan runt på 90 dagar

2006 Japan runt på 90 dagar

28 mars 2006 - 27 juni 2006

Efter tre månaders planering var det då äntligen dags för min resa till Japan. Landet vid soluppgången, Körsbärsträdens rike (dock inga körsbär..?..?) Landet med öldrickande kor, fruktpriser konkurrerande med de på guld samt ett helt oförståeligt skriftsystem uppbyggt av tusentals symboler. Skoj ska de bli! Planen i stora drag är följande: Då jag landar mitt i körsbärs blomningarna kommer de första veckorna att anpassas efter dem. Några dar i Tokyo därefter ned till Nagoya och Kyoto. Sedan följa blomningarna norrut upp till Hokkaido. Tillbaka ned till Kyoto å därefter följa norra kusten av Chugoku in i Kyushu. Snurra runt där en liten stund å sedan återvända till Chugoku å beta av den södra kusten. Varefter det blir ett varv runt Shikoku å därefter tillbaks till Kyoto. De sista 4-6 veckorna tänkte jag spendera relativt stilla i områdena runt Kyoto och Tokyo. Förhoppningsvis hinna bestiga Fuji innan jag åker hem. För mer detaljerad färdväg och mål [link url=http://www.algonet.se/~flundval/japan.jpg]Klicka här[/link]

Hampus Elofsson
Hampe88
Senast aktiv - från Matsue, Shimane prefektur, Japan
Addis Black Widow Addis Black Widow
AddisBlackWidow

Resmål