Tokyo prefektur

Äntligen, mitt livs första automatiska "RUMPTVÄTT".
fredag 20 april 2018 - Tokyo prefektur, Japan

Vilket dygn, startade på med att Lasse körde mej till Arlanda kl 11:45, flög från Arlanda kl 14:35, studsade å bytte flyg i Helsingfors landade i Tokyo vid 02-tiden svensk tid, kom ut i Tokyo vi 9-tiden Japan tid.Ännu inte sovit en blund. Strålande sol, full swing mot hotellet, lämnade

Trötta fötter i Tokyo
tisdag 3 april 2018 - Tokyo prefektur, Japan

Efter tre dagar av Tokyo är vi minst sagt lite matta. Det var lite av en smekmånad i början av resan när vi var här då vi tyckte att staden var ganska greppbar men nu känns den så enorm som den faktiskt är och då har vi ändå mest hängt runt områdena kring Shibuya. Paris känns som en

Mariaer i Med snabbtåg genom Japan
Tåg och toaletter
lördag 31 mars 2018 - Shinagawa, Tokyo prefektur, Japan

Åka tåg är en fröjd i detta land, punktligt, massor av avgångar och snabbt går det även när man åker de långsammare tågen. Just nu sitter vi på Shinkansen på väg från Kyoto tillbaka till Tokyo. Vi och alla andra utlänningar åker med ett Japan Rail Pass, vilket gör tågresorna

Mariaer i Med snabbtåg genom Japan
Senast aktiv - från Shinagawa, Tokyo prefektur, Japan
Vackra parker, sushi och shabu-shabu
måndag 25 september 2017 - Tokyo prefektur, Japan

25/9 måndag. Tar tunnelbanan till Koushikawa Korakuen-parken. Idag kom vi till rätt park. Tokyos äldsta bevarade park anlagd 1629 av en länsherre. Skönt att vandra i denna rofyllda miljö. Vattnet strömmar ner i dammen. Här finns broar i sten och trä. I vattnet simmar karpar (gråa) och

Sensoijtemplet, Sumidafloden och Edo-Tokyomuseet
söndag 24 september 2017 - Tokyo prefektur, Japan

24/9 söndag Litet rum och litet badkar som är perfekt att duscha i. Vi har gott om varmvatten. Sitter man ner får det vara en liten japan. Efter frukost tar vi tunnelbanan till Senojitemplet. Japaner, japaner överallt dessa japaner men så är vi i Japan också. Vi hinner precis fram när fyra

Kejserliga palatset med omgivningar
lördag 23 september 2017 - Tokyo prefektur, Japan

23/9 Lördag Efter en stor frukost beger vi oss till tunnelbanan. Köper 72-timmars pass för 1500Y pp. Lär oss systemet och efter ett par byten går vi av vid Takebashi-stationen. Här är nära till kejserliga palatsets östra trädgård. Vi går bron över vallgraven. En vacker rofylld plats

Dag 2 och 3. Zoo + skytree
fredag 4 augusti 2017 - Tokyo prefektur, Japan

Efter att ha skrivit långt och detaljerat men resedagboken + mobil inte vill samarbeta och raderar allt två gånger så kommer här tl:dr  dag 2 upptäcktsfärd i asakusa där vårat hotell ligger samt besöker tokyo zoo, testar riktig ramen gott gott.dag 3 skytree Tokyos högsta utsiktsplats

Adam Lord
sildor i Japan resan
Äntligen framme
onsdag 2 augusti 2017 - Tokyo prefektur, Japan

Så där framme i Japan.  Dygnsrytmen är nu ifas.  hotell har införskaffats, vädret är bara 28 grader och mulet. Ska visst bli varmare i morgon, super mys.

Adam Lord
sildor i Japan resan
Shopping i Shibuya och Shibuya crossing
måndag 26 juni 2017 - Shibuya, Tokyo prefektur, Japan

Beslöt att låta tjejerna välja dagen och det stod shopping i Shibuja på schemat så vi åkte dit direkt på morgonen för att äta frukost där. T-banestationen vi kom till var enorm. Flera våningar och man kom in i ett stort köpcentrum. De två nedersta våningarna hade mat till salu men

Condan i Japan squad
Söndag - Japan squad fulltaligt och magiskt kött
måndag 26 juni 2017 - Shinjuku, Shinjuku, Tokyo prefektur, Japan

Sent igår kom våra vänner Amy, Sophia och Marius från Australien. Vi väntade i receptionen och det var fullständig lycka att återse varandra igen. 4,5 år sen vi senast träffades och om nån var orolig över att det skulle vara stelt och nervöst kunde snabbt koppla av. Inte bara två Piff

Condan i Japan squad
41. Körsbärsblommor å Snöapor i Japan

41. Körsbärsblommor å Snöapor i Japan

19 april 2018 - 3 maj 2018

Så skall vi öppna ett nytt land i Asien. Tiina har alltid pratat om Snöaporna (Makkaker heter dom) i Japan. Å så hittade hon denna resa, med Världens Resor. Dyrt men spännande. Liten grupp (13 st) å svensk guide. kan det bli bättre?? Startar i Tokyo å lufsar norrut, både med tåg, buss å till fots.

Med snabbtåg genom Japan

Med snabbtåg genom Japan

22 mars 2018 - 3 april 2018

Ibland är det 5 år mellan de utomeuropeiska resorna, inbland 3 månader. För klimatet och privatekonomin är det väl inte jättebra men för välbefinnandet desto bättre. Självklart blir det Asien igen, det är det ju alltid... Japan blir det denna gång och det är ju i alla fall ett nytt land. Väl här blir det mitt favorittransportmedel tåg genom centrala Honshu. Till skillnad från tidigare asiatiska tågupplevelser förväntar jag mig snabba, rena och punktliga tåg. Lite oroväckande är dock att japanska tåg ska ha dåligt med bagageutrymme och det faktum att jag inte tycker om sushi!? Japan är väl inte direkt känt som något billigt resmål så några fina hotell blir det inte, vilket också resulterar i att på 10 övernattningar blir det inte ett enda eget badrum! Men först väntar ett härligt dygn på resande fot med inte mindre än två mellanlandningar! Inte ens flera års dagligt cyklande kan nog klimatkompensera det koldioxidutsläppet men det ska jag tänka på en annan dag.

Japan - Tokyo, Kyoto, Hakone

Semester i Japan

Japan squad

Japan squad

22 juni 2017 - 3 juli 2017

Så var det dags för en lite kortare resa. En spontan bokning till Tokyo för att möta upp våra vänner från Australien. Ett nytt land där vi förväntar oss god mat både av det mycket billiga och mycket dyra slaget, kanske smaka saké, se galna utstyrslar, bling-bling, mycket ljud och ljus samt ordning av sällan skådat slag. Det ska bli väldigt spännande och fantastiskt kul att träffa Marius, Amy och Sophia igen. Tjejerna lär kolla butikerna och vi med betalkorten får väl lösa ut dem :) Vi försöker uppdatera här i mån av tid och uppkopplingsmöjligheter, och i värsta fall får vi komplettera i efterhand. Tokyo, here we come!

Långresa till Japan

Långresa till Japan

25 maj 2017 - 22 juni 2017

Hela familjen åker till Japan för att hälsa på lillebror som pluggar i Sendai. Det blir släktsammankomst, sightseeing och shopping i en månad!

Höst i Japan

Höst i Japan

6 november 2016 - 20 november 2016

Vi åker runt i Japan för att uppleva de vackra höstfärgerna och uppleva kulturen.

Nippon, sumimasen.

Nippon, sumimasen.

28 september 2014 - 12 oktober 2014

Tokyo! Japan! Katter!

Longboarding in Tokyo

Longboarding in Tokyo

25 maj 2012 - 10 juni 2012

Tillsammans med mina två närmsta vänner ger vi oss av på en longboard-resa genom Tokyo.

Japan 2012

Japan 2012