Kambodja

Angkor
torsdag 28 februari 2019 - Siem Reap, Kambodja

Vi blev hämtade klockan åtta för att se tempelområdet Angkor varav Angkor Wat är en del och det största templet.Vi började med att åka och köpa biljetter med vår bild på. Första stoppet i området blev Angkor Thom ett område med flera tempel och en elefantterasse. Det är väldigt

MonicaoJan i Burma och Kambodja
Framme i Siem Reap
onsdag 27 februari 2019 - Siem Reap, Kambodja

Framme efter flygning från Yangon via Bangkok till Siem Reap. Det har varit en dag med en del strul. Vi köpte en flaska vin från Myanmar för att kunna bjuda våra medresenärer hemma, men när Jan öppnade ryggsäcken rann det från den. Innan dess på flygplatsen saknades vårt bagage. Varma

MonicaoJan i Burma och Kambodja
Siem Reap
måndag 10 december 2018 - Siem Reap, Kambodja

Hej!Kan börja med att Siem Reap är helt fantastiskt. Människorna är så härliga och "äkta" jämfört med Thailand. Mycket lugnare tempo här, inte en massa tutande och tjatande.Man åker hit för att se Angkor Wat först och främst. (37$)Man kan upptäcka det "Heliga Berg" i Phnom Kulen

Timo Väisänen
timov i Kambodja, Siem Reap
Senast aktiv - från Siem Reap, Kambodja
Angkor Wat
torsdag 29 november 2018 - Siem Reap, Kambodja

Yay! Äntligen var den här, dagen som stått högs på min önskelista länge, och det jag sett mest framemot på denna resa - Angkor WatAngkor Wat ska ses i soluppgången, så det var bara att kliva upp strax efter 04.00. Det kändes på stämningen i gruppen att detta var något många sett

Förflyttning till Siem Reap
onsdag 28 november 2018 - Siem Reap, Kambodja

Inte mycket att berätta från idag, men lite ska jag väl kunna dela med mig.Hade en inte allt för trevlig natt. Det blev en del turer till porslinstronen. Tänker inte delge några detaljer, mer än att det kom ur alla ändar. Mådde bättre på morgonen när jag äntligen tömt systemet. Dock

Järnväg, vin & cykel
tisdag 27 november 2018 - Battambang, Battambang Province, Kambodja

Idag hade vi möjlighet till lite sovmorgon, och vad händer?! Jo då vi är båda vakna och uppe vid sex-snåret. Vädret såg sådär ut, både i appen och utanför fönstret. Detta bekräftades när vi kom till frukosten, som serverades semi-utomhus, dvs med tak men inga fullständiga

Lång väg och kryp
måndag 26 november 2018 - Battambang, Battambang Province, Kambodja

Bara tanken på att sitta timme efter timme i en minibuss på skumpiga vägar gjorde det svårt att kliva ur sängen, men eftersom alternativen var få var det bara att bita i det sura. Som jag berättat tidigare består gruppen av en hög voluminösa människor med överdimensionerade bagage så

Cykel, kajak och delfiner
lördag 24 november 2018 - Kratié Province, Kambodja

Vilken underbar dag det varit idag!!Vaknade tidigt så vi gick ner och försökte få något till frukost. Det var inte helt lätt, men vi delade systerligt på det vi fick.Sedan tog vi klockan 8.00 färjan till den lilla ön mitt ute i Mekongfloden. Båtturen tog ca 5 minuter. Vi landsteg på en

Lång bussresa genom Kambodja
fredag 23 november 2018 - Kratié Province, Kambodja

Det kunde ha blivit lite sovmorgon idag om det inte var för att man (jag) vaknar tidigt oavsett. Nåja, inte hela världen, vi tog det lugnt, tog en kopp te/kaffe på sängen innan vi gjorde oss och vår packning klara för avfärd.Efter frukost traskade gruppen, som nu växt med en person, så vi

Historia och festival
torsdag 22 november 2018 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Idag var det dags för skrämmande, men intressant (nutids)-historia. Vår lokala guide mötte upp på hotellet och tog oss med till Tull Sleng S-21, ett Säkerhetsfängelse och en av minst 150 avrättningsplatser under Röda Khmerernas styre 1975-1979. Fångarna, som till största del var

Burma och Kambodja

Burma och Kambodja

31 januari 2019 - 5 mars 2019

Kambodja, Siem Reap

Kambodja, Siem Reap

17 november 2018 - 15 december 2018

Hej! Kan börja med att Siem Reap är helt fantastiskt. Människorna är så härliga och "äkta" jämfört med Thailand. Mycket lugnare tempo här, inte en massa tutande och tjatande. Man åker hit för att se Angkor Wat först och främst. (37$) Man kan upptäcka det "Heliga Berg" i Phnom Kulen National Park och lära sig mer om den religiösa betydelse för hinduerna och buddhisterna. Kyla ned sig i poolerna i Phnom Kulen vattenfall och mer. 50$ för heldagstur, tar en timme dit. Man kan åka ut i landsbygden och se sig omkring i flytande byn. Kambodjansk cirkus. Ja det finns en massa att göra. Dom har "Pub-Street" mitt i stan där ölen kostar 0.50$ och maten allt från 2$ till lyxigare 10$. Billigt! Kan rekommendera ett lyxigare hotell med priser från 60$/natten wonresidence.com, ligger 1km från hjärtat av Siem Reap 300m in i en gränd, där man får en känsla av riktiga Kambodja. Ägaren och personalen är helt fantastiska, hjälper till med allt. Man kan ta tuk tuk för 1-2$ upp till 4km.

Upptäck Sydostasien

Upptäck Sydostasien

31 oktober 2018 - 28 december 2018

En mångårig dröm går i uppfyllelse. Dags att upptäcka 5 länder i Sydostasien.

Rundtur i Asien

Rundtur i Asien

4 september 2018 - 10 december 2018

Rundtur i Asien som startar i Alicante. Länder: Turkiet-Malaysia-Singapore-Thailand-Kambodja-Vietnam-Hongkong. Platser som vi skall besöka:Istanbul-Kuala Lumpur- Tioman Island-Singapore-Koh Lipe- Ko Muk-Phi Phiöarna-Bangkok-Siem Reap-Phnom Penh-Kep-Phu Quoc-Ho Chi Minh(Saigon)-Nah Trang-Hanoi-Halong Bay-Hongkong

Indokina

Indokina

22 januari 2018 - 27 mars 2018

En tur och retur till Bangkok med planer om Thailand, Burma, Laos och Kambodja

Kambodja 2017-18

Kambodja 2017-18

10 januari 2018 - 10 januari 2018

Rundresa I Kambodja: Phnom Penh, Sihanoukville, Siem Reap och till sist Phnom Penh igen.

Sydostasien

Sydostasien

23 december 2017 - 10 april 2018

Resa med ryggsäck, utan bestämda planer. Bara att vi ska hålla oss i Sydostasien och njuta av tillvaron.

Backpacking i Asien

Backpacking i Asien

25 november 2017 - 9 januari 2018

Handlar mest om att visa att jag lever. Kanske lite bilder för att göra er avundsjuka också.

Sydostasien runt

Sydostasien runt