Diamant klart hav
måndag 11 december 2017 - Koh Rong, Krong Preah Sihanouk, Kambodja

Vi har åkt en taxi och på halva vägen fick vi en kokosnöt och då skulle vi byta taxi. När vi kom fram till stranden fick jag en ny kompis som hette Elsa som bodde i Kambodja. På kvällen hittade vi många restauranger vi satt oss på en restaurang som vi åt snäckor på. Vi åkte båt till

Att springa på en munk
söndag 10 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Var ute och unnade mig en sista ordentlig lunch för att njuta av det Khmerska-köket. Mötte en munk som tilltalade mig. Blev lite ställd. Vanligtvis när man är i tempel så måste man som kvinna täcka armar och ben för att visa respekt. Munkar får man inte ta kort på och de har ett

Från mörker och ondska till färgglad rik kultur
lördag 9 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Hej Resdagboken, vi testar igen. Sidan har varit svår att komma in på så jag har gjort uppdatering på polarsteps för de som följer mig där. Men ska ändå sammanfatta dagarna här i Phnom Penh.Staden är kaotisk med galen trafik, ingen sophantering och mycket ljud och damm. Trots allt har

Tre säten för fem personer och en massage med mammografi på köpet tack!
torsdag 7 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Bussresan från Sihanoukville till Phnom Penh var minst sagt en upplevelse. Köpte en biljett, satte mig på bussen och var i stort sett den enda västerlänningen där. Fanns någon enstaka till. Det var tre säten per rad och normalt brukar det i västerländsk anda betyda att man sitter tre

Konsten att välja rätt umgänge
tisdag 5 december 2017 - Koh Rong, Krong Preah Sihanouk, Kambodja

Det fanns en restaurang på Sok San Beach som vi återvände till ett flertal gånger, The Moon. De hade utan tvekan den godaste maten. Sista dagen frågade vi om det inte fanns en möjlighet att få lära oss receptet på några av våra favoriter vi ätit under veckan. Inga problem! De dukade upp

Konsten att bestiga djungelberg i flipflops och simma i en stjärnhimmel

Är fortfarande på Koh Rong. Paradisön. Det blir inte mycket vackrare än så här. Kritvita stränder, turkost vatten och palmer att söka skugga under. Bor på den lugna sidan av ön. Är inte så mycket turister här. Det tackar jag för då det känns som att jag har hela stranden för mig

Monkey Maya i Ream nationalpark
lördag 2 december 2017 - Ream, Krong Preah Sihanouk, Kambodja

Vi har åkt en taxibuss för att komma till Monkey Maya där vi bodde i 3 nätter.  Första dagen gick jag en djungel promenad i 2 timmar. Andra dagen paddlade jag kanot. Tredje dagen gick jag en djungel promenad i 3 timmar och där såg vi apor och jag hängde i en lian. Fjarde dagen gick jag en

Nattbussen söderut
torsdag 30 november 2017 - Sihanoukville, Kambodja

Fruktade den 12 timmars långa bussfärden mot Sihanoukville. Vi bokade en hotellbuss med sängplatser. Låter kanske bra men det man bör veta är att en biljett bara ger en en halv slaf. Dvs man delar slaf med någon annan. Slafarna motsvarar kanske en vanlig 90-säng. Längden är dock beräknad

Äntligen!!
onsdag 29 november 2017 - Angkor Wat, Siem Reap, Kambodja

Vilken dag. Upp innan 04.00 för att hinna med skjussen som skulle ta oss ut och titta på tempel. Först på schemat var Angkor Wat som jag velat se i hur många år som helst. Vi åkte när det var kolsvart ute för att få se soluppgången. Var alldeles salig när jag äntligen fick se hur

Morgonyoga med viga italienare
tisdag 28 november 2017 - Siem Reap, Kambodja

Morgonen inleddes med ett yogapass på hostelets veranda, under en palm. Några italienare skulle hålla ett pass och frågade om andra ville vara med. Det tackar jag inte nej till, var verkligen behövligt. Det är några veckor sedan jag haft tid att gå på ett pass. Har varit så mycket med

Backpacking i Asien

Backpacking i Asien

25 november 2017 - 9 januari 2018

Handlar mest om att visa att jag lever. Kanske lite bilder för att göra er avundsjuka också.

Sydostasien runt

Vår familjeresa till Kambodja, Thailand och Indonesien 2017/18

Thailand

Thailand

12 augusti 2017 - 9 september 2017

Idag åker jag och sambon till Thailand för att skapa fina nya minnen. Och hälsa på svärfar med fru Oj och vänner till sambon. Ska bli spännande att uppleva Thailand utan massa turistattraktioner och uppleva Thailand med mer genuin thai känsla. Och självklart bilda mig en egen uppfattning om Pattaya, så jag hört så mycket negativt om sexturismen. Eftersom jag är adopterad från The Land Of Smiles, så är det klart att man blir äcklad. Nu skavi njuta av vår upplevelse och första gången utomlands tillsammans. Vårda vårt förhållande på bästa möjliga sätt. 🙏🏾🍾🌴🌞

Asien

Resa till Kina, Kambodja och Thailand

Kambodja 2017

Kambodja 2017

11 februari 2017 - 4 mars 2017

Asien på riktigt!! Rundresa på tre veckor där vi besökte Angkor Wat (Siem Reap), Phnom Penh samt öarna Koh Rong Samloem och Koh Rong.

Asien runt

Asien runt

20 januari 2017 - 20 april 2017

Rumble in the jungle

Rumble in the jungle

19 januari 2017 - 12 februari 2017

Hongkong, Macao, Ho Chi Minh, Phnom Penh, Sihanoukville, Siem Reap, Bangkok, Chiang Mai, Malacka och Kuala Lumpur på 3 veckor

Tomas Rydehed
Kakihara