Krong Preah Sihanouk

Om man tröttnar på Thailand
torsdag 15 december 2016 - Krong Preah Sihanouk, Kambodja

En bussbiljett lite oplanerat till Kambodja efter att ha sett en vacker bild på en sandstrand. Och nog hamnade vi på en paradisö utanför Kambodjas kust. Men..... efter att vi klivit av på fel Kaj blev det en djungelpromenad i skymningen som vi sent kommer glömma. Efter det var det rått jakt

Anna Lickander
lickander i Kambodja
Senast aktiv - från Hermanus, Västra Kapprovinsen, Sydafrika
Paradiset
måndag 23 december 2019 - Koh Rong, Krong Preah Sihanouk, Kambodja

Vi har hamnat i paradiset, vit strand som känns som mjöl mot fötterna, klar turkost vatten. Påfåglar som flyger och landar runt knuten där vi bor, ska fota dem imorgon. Julgranar som glittrar  Vi nyper oss själva i armen då vi sitter och spelar kort i ljumma vindar och hör vågorna God

Härliga stränder

Vi har förflyttat oss på ön och är nu i Saracen Beach som känns mer åldersadekvat. Fantastiska stränder. Idag djungelvandring 5 km fram o tillbaka till näst intill egen strand. Kall öl vid hemkomsten inte helt fel!

Mariebra i Sydostasien
Ute på Ko rong samluen
tisdag 2 januari 2018 - M-Pai Bay, Krong Preah Sihanouk, Kambodja

I går lämnade vi Sihanoukville i 40 knop med snabbåt ut till denna vackra ö. Bor i enkel men vacker bungalow vid vattnet med underbar utsikt mot andra ön Ko rong. Liten by med många europeiska turister i 20-30 årsåldern så vi är nog äldst. Bad, böcker och god mat. Somnar till ljudet av

Mariebra i Sydostasien
Lugn och ro och nyår
måndag 1 januari 2018 - Krong Preah Sihanouk, Kambodja

De två sista dagarna på Koh Rong avlöpte ganska slött och avslappnat. Vi åt frukost länge, låg på stranden, badade, promenerade och läste. Åt lunch. Också länge. För det har vi lärt oss, det mesta tar lång tid. Kambodjanerna har definitivt inte bråttom. Aldrig någonsin. Och sen

StefanoCattis i Kambodja 2017-18
Ö-liv
torsdag 28 december 2017 - Koh Rong, Krong Preah Sihanouk, Kambodja

Regnet fortsatte strila ner även dagen efter. Passade ganska bra att det var en transportdag. Även om vi inte transporterade oss så långt. Vi tog en tuc-tuc ner till hamnen och sedan en speedboat på en timme ut till ön Koh Rong. Det var gungigt på havet och spy-påsar delades ut men dessa

StefanoCattis i Kambodja 2017-18
Tillbaka från öarna

Jag har varit på en fiskesnorklingstur och när vi hade fiskat klart hade vi en barbeque på stranden. När solen hade gått ner simmade vi i glittrade plankton. En kille utmanade mej genom att ge mig en gratis milkshake om jag klarade av att skriva alfabetet utan hjälp och jag klarade det. Jag

Diamant klart hav
måndag 11 december 2017 - Koh Rong, Krong Preah Sihanouk, Kambodja

Vi har åkt en taxi och på halva vägen fick vi en kokosnöt och då skulle vi byta taxi. När vi kom fram till stranden fick jag en ny kompis som hette Elsa som bodde i Kambodja. På kvällen hittade vi många restauranger vi satt oss på en restaurang som vi åt snäckor på. Vi åkte båt till

Konsten att välja rätt umgänge
tisdag 5 december 2017 - Koh Rong, Krong Preah Sihanouk, Kambodja

Det fanns en restaurang på Sok San Beach som vi återvände till ett flertal gånger, The Moon. De hade utan tvekan den godaste maten. Sista dagen frågade vi om det inte fanns en möjlighet att få lära oss receptet på några av våra favoriter vi ätit under veckan. Inga problem! De dukade upp

Konsten att bestiga djungelberg i flipflops och simma i en stjärnhimmel

Är fortfarande på Koh Rong. Paradisön. Det blir inte mycket vackrare än så här. Kritvita stränder, turkost vatten och palmer att söka skugga under. Bor på den lugna sidan av ön. Är inte så mycket turister här. Det tackar jag för då det känns som att jag har hela stranden för mig

Kambodja

Kambodja

2 december 2016 - 18 december 2016

Jul & Nyår i Malaysia

Jul & Nyår i Malaysia

13 december 2019 - 12 januari 2020

Åker till Kuala Lumpur och stannar 3 nätter sen flyg till Singapore för att gå på en kryssning som tar oss till Kambodja. Tillbaka till Singapore och sen har vi inget bestämt ännu

Kambodja 2017-18

Kambodja 2017-18

10 januari 2018 - 10 januari 2018

Rundresa I Kambodja: Phnom Penh, Sihanoukville, Siem Reap och till sist Phnom Penh igen.

Sydostasien

Sydostasien

23 december 2017 - 10 april 2018

Resa med ryggsäck, utan bestämda planer. Bara att vi ska hålla oss i Sydostasien och njuta av tillvaron.

Backpacking i Asien

Backpacking i Asien

25 november 2017 - 9 januari 2018

Handlar mest om att visa att jag lever. Kanske lite bilder för att göra er avundsjuka också.

Asien 2017/18

En tripp som planeras innehålla Vietnam, Kambodja, ev. Laos & Thailand

Asien 15/16

Asien 15/16

18 december 2015 - 11 januari 2016

Backpackerfamiljen utökas, efter att ha rest med ryggsäck med familjen, utökas nu ressällskapet med pojkvän till dottern och flickvän till sonen. Vi förbereder oss inför årets äventyr. I år är första året när jag faktiskt har farhåga inför hur äventyrsbenägen jag kommer att vara utifrån hur arbetssituationen varit under senaste tiden .....

Kambodja vid jul

Kambodja vid jul

11 december 2015 - 31 december 2015

Familjeresa med tre tonåringar på backpacker light äventyr.

Examensarbete Kambodja

Examensarbete Kambodja

14 september 2015 - 22 november 2015

Termin 10 på läkarprogrammet innebär examensarbete för oss. Här kommer jag skriva dagboksinlägg om arbetet och livet i Kambodja, temat är psykiatri i primärvården. Välkommen och läs.

Christina Kroon Vedin
CamKW