Phnom Penh

Bland khmerer, fransmän o tyskar
tisdag 27 februari 2018 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Veng Vang ett känt festställe för några årsedan. Då sades det att opium fanns på menyn. Röker du gräs eller liknande utomhus så åker du dit av poliser som kan tjäna en extra hacka. Det kinesiska nyåret innebär att boenden fylls upp fort. Därför får man ta det som finns ibland. Så

Per Björkman
Pellebeman i Indokina
Senast aktiv - från London, England, Storbritannien
Tillbaka till PP
tisdag 9 januari 2018 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Efter underbara dagar på Koh rong Samulen är vi, via Sihanoukville, tillbaka till huvudstaden. Planen är att på torsdag åka till Siam Reap och titta på Angkor Vat med flera tempel. En bussresa på ca 5-6 timmar. Efter att verkligen ha slappat på vår favoritstrand ”Lazy beach”  är det

Jul i Kambodja
tisdag 26 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

På hotellet vi bodde på var det en kille som fyllde år och han bjöd mig på tårta, det blev min frukost. Sen tog vi en tuk-tuk till ett ställe med pool och där skulle vi fira julafton. På julafton kom tomten och lämnade julklappar. 2 dagar senare flög vi 2 flygplan till Thailand.

Nomi Nidesjö
Nomisen i Asien 2017/18
Senast aktiv - från East Lombok Regency, Nusa Tenggara Barat, Indonesien
På väg till nästa stopp
fredag 29 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

jaha, så var det dags att lämna Phnom Penh. Väntar på transport till Sihanoukville. En tripp med minibuss som ska ta ca 4-5 timmar. Vi ser framemot havet oC strandliv nu efter väldigt mycket stadsluft....

Khmererna
torsdag 28 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Idag varmare och nu runt 30 grader och sol. På fm en stund vid polen och liten simtur. På em har vi varit på museum och tagit del av röda khmerernas illdåd med tortyr och avrättningar av oliktänkande under åren 1975-79. Museet inrymt i den skola som khmererna gjorde om till fängelse!

Märklig stad
onsdag 27 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Idag har vi tagit en lång promenad till fots, till tuck-tuck-förarnas irritation. Var inne på ”the russian market” - smala gränder och packat med prylar blandat med nyslaktade hönor.pnhom Penh är kontrasternas stad. Ruckel bredvid skyskrapor, lyxbilar bredvid skrangliga moppar.

Fort.
måndag 25 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

...på stan. Och i Phnom Penh är det förhållandevis lugnt för att vara en asiatisk huvudstad.

Framme
måndag 25 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Resan var lång men gick utan missöden. Kom fram vid tre igår på julafton. Taxi med fast pris tog oss smidigt till vårt fina hotell ”Villa Langka”, trivsamt och lummigt.så mycket julfirande blev det inte; lite mat och ett glas vitt i hotellträdgården , sen i säng...Idag har vi kikat på

Att springa på en munk
söndag 10 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Var ute och unnade mig en sista ordentlig lunch för att njuta av det Khmerska-köket. Mötte en munk som tilltalade mig. Blev lite ställd. Vanligtvis när man är i tempel så måste man som kvinna täcka armar och ben för att visa respekt. Munkar får man inte ta kort på och de har ett

Från mörker och ondska till färgglad rik kultur
lördag 9 december 2017 - Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Hej Resdagboken, vi testar igen. Sidan har varit svår att komma in på så jag har gjort uppdatering på polarsteps för de som följer mig där. Men ska ändå sammanfatta dagarna här i Phnom Penh.Staden är kaotisk med galen trafik, ingen sophantering och mycket ljud och damm. Trots allt har

Indokina

Indokina

22 januari 2018 - 27 mars 2018

En tur och retur till Bangkok med planer om Thailand, Burma, Laos och Kambodja

Sydostasien

Sydostasien

23 december 2017 - 10 april 2018

Resa med ryggsäck, utan bestämda planer. Bara att vi ska hålla oss i Sydostasien och njuta av tillvaron.

Backpacking i Asien

Backpacking i Asien

25 november 2017 - 9 januari 2018

Handlar mest om att visa att jag lever. Kanske lite bilder för att göra er avundsjuka också.

Asien 2017/18

Asien 2017/18

25 november 2017 - 26 februari 2018

Vår familjeresa till Kambodja, Thailand och Indonesien 2017/18

Kambodja 2017

Kambodja 2017

11 februari 2017 - 4 mars 2017

Asien på riktigt!! Rundresa på tre veckor där vi besökte Angkor Wat (Siem Reap), Phnom Penh samt öarna Koh Rong Samloem och Koh Rong.

Asien runt

Asien runt

20 januari 2017 - 20 april 2017

Rumble in the jungle

Rumble in the jungle

19 januari 2017 - 12 februari 2017

Hongkong, Macao, Ho Chi Minh, Phnom Penh, Sihanoukville, Siem Reap, Bangkok, Chiang Mai, Malacka och Kuala Lumpur på 3 veckor

Andra volontärsresan i Siem Reap

Andra volontärsresan i Siem Reap

27 november 2016 - 18 december 2016

Har nu åter kommit till denna underbara stad i Kambodja. Med mig från Borås finns även Ulla o Kalle. Vi är här för att hjälpa barn via organisationen "LifeProjectCambodia" med bl.a mat, cyklar, rent vatten, barnkläder mm mm. Första dagen idag med långflygning i ca 19 timmar så nu lugnt för att ha en god middag ikväll med organisationen! Hörs

80dagariAsien

80dagariAsien

4 oktober 2016 - 21 december 2016

En tripp som planeras innehålla Vietnam, Kambodja, ev. Laos & Thailand

Asien 15/16

Asien 15/16

18 december 2015 - 11 januari 2016

Backpackerfamiljen utökas, efter att ha rest med ryggsäck med familjen, utökas nu ressällskapet med pojkvän till dottern och flickvän till sonen. Vi förbereder oss inför årets äventyr. I år är första året när jag faktiskt har farhåga inför hur äventyrsbenägen jag kommer att vara utifrån hur arbetssituationen varit under senaste tiden .....

Per Björkman
Pellebeman